musikeren Skrevet 15. februar 2001 Del Skrevet 15. februar 2001 Prøver meg igjen jeg, med ankelen min. Kan jo hende jeg får svar nå... Har operert ankelen. Diagnose: M24.2 Ruptur ligamentum talo fibulare anterior dx, og K25.9 Ulcus duodeni. Hva enn det betyr... Er det et stort poeng å gå til fysikalsk behandling etterpå, eller kan jeg like greit klare å gjøre øvelser sjøl? Isåfall, hvilke? En stor takk på forhånd for et utfyllende og godt svar!:-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Naprapat Skrevet 19. februar 2001 Del Skrevet 19. februar 2001 Hei, naprapatstudent her... Den første diagnosen beskriver at du har revet totalt eller partielt av ditt fremre (av fire) laterale (på utsiden) leddband i foten. En FTA- skade (den vanligste i fotleddet) Den andre diagnosen betyr sår i tarmsystemet? (Ulcus duodeni) Ja for all del, det er viktig å trene opp bandsystemet i foten etterpå. Betsill en time hos en fysioterapeut med idrettsskadekunskap de er kjempeflinke til å veilede trening i oppbyggende syfte. Bedre enn mange naprapater. Sykling på ergo sykkel, balansebrett, ulike stå på ett ben øvninger samt andre styrkeøvelser og koordinasjonsøvelser er de vanligste. Belast slik at du ikke får vondt i foten er et bra generelt råd. Immobilisering er ikke bra... Skriv gjerne tilbake hvis du lurer på mer detaljer om dette... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sverre Mæhlum, Lege Skrevet 21. februar 2001 Del Skrevet 21. februar 2001 Hei, Den ene diagnosen betyr at du har røket et leddbånd i ankelen (på utsiden), den andre at du har et sår i tolvfingertarmen. Det er viktig å trene seg opp etter en ankeloperasjon. Du må trene 1)beveglighet 2) styrke og 3) balanse. Spesielt det siste er viktig.Mange av dem som stadig får nye ankelovertråkk har unnlatt å trene balanse. Fysioterapeuten vil gi deg treningsprogrammer som sørger for at alle 3 faktorer trenes. Lykke til ! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.