Gå til innhold

nytt spørsmål

Gjest Heckam

Anbefalte innlegg

Skrev dette for en uke siden. Fikk svar fra jvb om at det sansynligvis var chandromologi. Har derfor lest igjennom diverse beskrivelser over chandromologi + legens egen hjemmeside, og jeg synes ikke smertene og beskrivelsen min stemmer overens med symptomene på chandromologi. Jeg har feks aldri hatt låsning i kneet.

mvh Heckam

Tidligere artikkel:

Slimpose under kneskål?

Hei jeg er en 19 år gammel gutt som for tolv måneder siden knakk et bein i foten. Fractur i fjerde metatars som legen min liker å kalle det. Dette fulgte meg i tolv måneder pga jeg begynte for tidlig å spille fotball (som er idretten min)og knakk opp bruddet etter fem uker. Det tok derfor lang tid å tilheles, og jeg kunne ikke gjøre noe særlig av fysisk aktivitet utenom å jogge i denne tiden. De siste fem, seks månedene har jeg hatt store smerter i/under kneskålen når jeg jogget/spiller fotball (brukte venstrefoten endel, før jeg fikk tillatelse til skyte med høyrefoten). Disse smertene har vedvart, men jeg har ikke sett nødvendigheten til å kontakte lege i og med at smertene kun kommer hvis jeg jogger/spiller fotball i mer en time og etter at treningen er over. Så livet utenom treningen er helt i orden:) Men i det siste har smertene blitt litt sterkere og jeg begynner å bli lei av å bryte av en halv time før treningen er over pga dette. Idrettslegen min (som jeg dessverre ikke gidder spandere 490 kroner på å stille ham samme spørsmålet som dette) mente at jeg hadde fått en slimpose under/nedenfor kneskåla, pga overbelastning av venstre fot da jeg hadde brukket et ben i høyre fot. Jeg har ikke peiling på hva en slimpose er, og hva som må gjøres. Legen min ba meg om å trene med støttebandasje en tid. Dette har jeg gjort uten at det har blitt bedret. Han ønsket ikke gre ut om dette da jeg hadde bestilt time for å få konstatert at tilhelingen i bruddet var bra. Så jeg måtte bestille ny time hvis han skulle se nærmere på kneet. Kneskålen har en liten hevelse som blir større når smertene blir verre. Utenom det lager kneskålen en liten "knirkelyd" når jeg trykker den forsiktig ned. Håper dere kan hjelpe meg. Fortelle meg hva jeg må gjøre. For jeg klarer neppe en 90 minutters kamp med et slikt kne. Mvh. Heckam

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Sverre Mæhlum, Lege

Hei,

Jeg forsøkte å svare på innlegget ditt i forrige uke, men mitt svar forsvant visst i den elektroniske jungelen.

Det kan tenkes at jvb har rett i at du har en chondromalaci (som betyr syk brusk) på baksiden av kneskjellet(patella). Det er imidlertid også mulig at det er en fettpute under kneskålen (Hoffas pute) som er irritert, og det kan i tillegg være en skade i selve senen i lårmusklen -- mao en variant av et hoppekne. Diagnosen er ikke så veldig vanskelig med en adekvat undersøkelse -- så jeg synes du skal traske trøstig i vei til idrettslegen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...