Gå til innhold

Vektøkning etter røykestopp

Gjest Malisk

Anbefalte innlegg

Jeg sluttet å røyke for fem og en halv uke siden etter å ha røyket mye hver dag i 12 år. var redd for å legge på meg så jeg kombinerte røykestoppen med andre store livsstilsendringer. Jeg begynte å jogge (forsiktig) fire ganger i uka 30 minutter hver gang og jeg la om kostholdet slik at jeg fikk i meg mye mindre sukker og fett. Bl.a. sluttet jeg med cola som jeg var vant til å drikke to liter av hver dag, og jeg sluttet å spise sjokolade, som jeg var vant til å spise nesten hver dag. Som du skjønner la jeg om livsstilen min ganske drastisk, og jeg har ikke jukset i det hele tatt, og hadde håpet å gå ned litt innen nå. Men jeg veier fortsatt det samme som da jeg sluttet å røyke for over fem uker siden. Hva kommer det av? Øker nikotin forbrenningen så mye at det er forklaringen på at jeg ikke går ned litt nå som jeg lever så mye sunnere? Og i så fall; hvor lang tid tar det før dette slutter å ha konsekvenser for vekten min? Hvis en ekspert eller noen med erfaring med dette kan svare meg, hadde jeg vært takknemmelig. Jeg håper nemlig på å gå ned litt snart, jeg blir litt lei av å være så erkesunn uten å se resultater.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

"Jeg begynte å jogge (forsiktig) fire ganger i uka 30 minutter hver gang"

Du har nok fått mere muskler. Husk at muskler veier mere enn fett da.:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Janne Kvammen, Klinisk Ernæringsfysiolog

Hei Malisk

Du har oppnådd mer enn du tror! Det er en stor bragd å unngå vektoppgang i forbindelse med røykeslutt. Dersom du ikke hadde lagt om livsstilen din hadde vekten din vært høyere nå enn før. Du har gjort mange bra endringer, fortsett med disse og du forbedrer både helsen og livskvaliteten din, - uavhengig av hva vekten din er! I forbindelse med at du ønsker/forventer vektnedgang skal du gi kroppen din mer tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...