Gjest (Anonymous) Skrevet 16. februar 2001 Del Skrevet 16. februar 2001 Dattern min er litt overvektig, det vil si ganske rund i forhold til høyden. Hun omtaler seg selv som tykk og er litt flau over det. Hun er relativt småspist og kresen men det hun spiser inneholder en del fett, f.eks salami og fårepølse. Jeg prøver forsiktig å antyde at hun bør spise mer grønt og grovt men det vil hun ikke høre på. Det har også lett for å bli litt lang tid mellom måltidene ofte fra 11.00 -17.30. Hun vil ikke spise alene når hun kommer fra skolen men venter til middagen er klar. Mitt spørsmål er: hvordan kan jeg få henne til å spise litt mer sunn mat og mindre brus, kjeks o.l uten å fokusere på at hun veier for mye. Er litt redd for at hun skal begynne å slanke seg på egen hånd 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest 3barnsmamma Skrevet 16. februar 2001 Del Skrevet 16. februar 2001 Hei! jeg har også et overvektig barn. Jeg synes det skal MYE til for at man skal kalle et barn overvektig,men det er ingenting i veien for å gi barnet sunne matvaner! Første bud er å være et godt eksempel. lag sunn og næringsrik mat til hele familien,la frukt så framme,gi henne vann hvis hun er tørst. Lær henne å like grønnsaker ved å servere det i spennende barnevennlige retter. La godteri og pizza være lørdagskos ikke hverdagsmat. Hvis hele familien spiser sunt bør ikke dette være et problem,da vil hun ikke føle at hun slanker seg.Men jeg tror det er viktig at hun spiser oftere,det blir litt for mange timer fra 11 til 17, et barn som vokser MÅ spise oftere! Konklsujon: Legg om kostholdet til hele familien,vær aktive i fritiden. Sunne kostvaner har ALLe godt av! Lykke til. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest (Anonymous) Skrevet 16. februar 2001 Del Skrevet 16. februar 2001 Hei! jeg har også et overvektig barn. Jeg synes det skal MYE til for at man skal kalle et barn overvektig,men det er ingenting i veien for å gi barnet sunne matvaner! Første bud er å være et godt eksempel. lag sunn og næringsrik mat til hele familien,la frukt så framme,gi henne vann hvis hun er tørst. Lær henne å like grønnsaker ved å servere det i spennende barnevennlige retter. La godteri og pizza være lørdagskos ikke hverdagsmat. Hvis hele familien spiser sunt bør ikke dette være et problem,da vil hun ikke føle at hun slanker seg.Men jeg tror det er viktig at hun spiser oftere,det blir litt for mange timer fra 11 til 17, et barn som vokser MÅ spise oftere! Konklsujon: Legg om kostholdet til hele familien,vær aktive i fritiden. Sunne kostvaner har ALLe godt av! Lykke til. Takk for tipsene. Jeg følger en del av dem allerede. Datteren min er stort sett flink til å drikke vann og har alltid frukt med seg på skolen. Problemet med skolematen er at hun ikke vil ha noe annet enn div. pølsetyper til pålegg. Alt annet er ekkelt i følge henne. Når det gjelder måltidene har jeg nok en vei å gå for å få henne til å spise oftere og litt sunnere. Har du andre tipseller råd kan du gjerne sende dem på mail. [email protected] 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Janne Kvammen, Klinisk Ernæringsfysiolog Skrevet 18. februar 2001 Del Skrevet 18. februar 2001 Hei Anonymous Det er fint at du ikke fokuserer på at datteren din veier for mye. En ti-åring står foran en vekstperiode der kroppen skal forandre seg mye. Du kan hjelpe henne ved å umerkelig legge grunnlaget for at hun skal "vokse seg slankere" ved å tilrettelegge tilbudet av mat og drikke hjemme. Husk at familiens matvaner er hennes, - ikke forvent at hun skal spise annerledes enn dere andre. Kjeks og brus kan være ok i helgen, men unngå å ha det i hus i ukedagene. Det som er tilgjengelig spises lett! Ved at det går lang tid mellom måltidene på dagen er det fristende å småspise diverse (f.eks kjeks) på ettermiddagen(?). Hva med å sette klart et mellommåltid til henne i kjøleskapet? Mr. Lee nudler er ofte populært. Husk at saft, juice, melk og brus ikke er tørstedrikker, velg vann med f.eks en sitronskive i. Bevegelse er viktig, - er det noe dere kan gjøre sammen? Det er flest hverdagene, og de er derfor de viktigste både når det gjelder mat og mosjon. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.