Gå til innhold

Til legene

birdie

Anbefalte innlegg

Hvorfor får jeg ikke noe svar på spørsmålet om førstehjelp ved achillesruptur? Jeg har postet innlegget to ganger på en måned, uten respons!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Achillessenerupturer bør opereres hurtigst muligt, hvis kompetent kirurg haves. operation af god kirurg er konservativ behandling overlegent.

kun hvis kirurg ikke kan fremskaffes indenfor kortere tid bør konservativ behandling med plantarflekteret fod bandageret i 3 uker forsøges. Min erfaring med den konservativ metode er, at den er dårlig for personen, hvis denne vil tilbage til sport. det samme gælder med en uerfaren kirugisk opereret sene.

Operationen kan laves i lokalanæstesi, så man behøver ikke vente, til der er fastet i 12 timer.

mvh

jvbruun, ortopæd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sverre Mæhlum, Lege

Kjære birdie

Beklager at du ikke har hørt noe fra meg før. Når det gjelder førstehjelp ved Achilles ruptur er det viktig å holde ankelen noenlunde i ro inntil legen har stilt diagnosen. Det er som regel lett, men i enkelte få tilfeller kan det være vanskelig. Ankelen bør kjøles ned, og du kan anlegge en kompresjonsbandasje på vei til kirurgisk avdeling. Senen bør opereres. Det er rett nok visse studier som tyder på at behandling i gips kan bli like bra, men det er vesentlig større fare for at den ryker igjen ved ikke operativ behandling.

Konklusjonen er derfor at du må bringe pasienten til sykehus raskt, og senen bør opereres innen en kort uke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjære birdie

Beklager at du ikke har hørt noe fra meg før. Når det gjelder førstehjelp ved Achilles ruptur er det viktig å holde ankelen noenlunde i ro inntil legen har stilt diagnosen. Det er som regel lett, men i enkelte få tilfeller kan det være vanskelig. Ankelen bør kjøles ned, og du kan anlegge en kompresjonsbandasje på vei til kirurgisk avdeling. Senen bør opereres. Det er rett nok visse studier som tyder på at behandling i gips kan bli like bra, men det er vesentlig større fare for at den ryker igjen ved ikke operativ behandling.

Konklusjonen er derfor at du må bringe pasienten til sykehus raskt, og senen bør opereres innen en kort uke.

Takk for svar - som du ser kom herr Bruun deg litt i forkjøpet. ;o)

Min venninne ble hentet fra hallen med ambulanse og operert allerede samme natt. Kompresjonsbandasje hadde vi ikke tilgjengelig, så alt i alt tror jeg vel at jeg ytte den hjelp jeg kunne gi der og da. Greit å vite allikevel hvordan jeg skal forholde meg ved en evt. neste gang (dette dreier seg om bedriftshåndball, der forekomsten av achillesrupturer vel er noe høyere enn ellers i sportsverden..).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...