Gå til innhold

Muskler veier mer enn fett?

Moraki

Anbefalte innlegg

Jeg synes hverken jeg er fet eller slubsete, får alltid høre at jeg har en kjempeflott figur og at folk misunner meg for kroppen min, men nå er saken slik at _vekten_ plager meg. Altså, de fleste veier det samme som meg som jeg kjenner (tynn til vanlig tynn) Jeg bruker størrelse 34 eller 36 i vanlige bukser, noe som er gjennomsnittelig tynt.

Men hvorfor har jeg da en vekt som tilsier noe annet? Vekten er ikke såå stor da, det er jeg som overdriver. Jeg er veldig sterk, bokser endel og har alltid hatt adrenalin-kick som betyr at jeg visstnok er i stand til å slå i hjel en voksen mann med beina (hva nå enn det betyr)

Så, betyr dette at grunnen til at vekten ikke stemmer med min kropp er fordi jeg har mest muskler?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Muskelvev har større tetthet enn fett, derfor veier en veltrent person mer enn en som tilsynelatende er like slank, men utrent. Du kan (grovt) sammenligne det med en terning av bly og en like stor terning av isopor - de vil jo ikke veie like mye.

En badevekt er et svært dårlig redskap for å måle form og figur! Benytt målebånd, eller gjør som meg - sjekk klesstørrelsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Janne Kvammen, Klinisk Ernæringsfysiolog

Hei Moraki

Muskler veier mer enn fett per volumenhet. Det betyr at vekten er høyere hos en person med høy andel muskelmasse. Vekten er bare et tall, og det beskriver ikke hele sannheten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...