fran Skrevet 17. februar 2001 Del Skrevet 17. februar 2001 For en tid tilbake var det et spørsmål om hvorvidt en pille kan gjøre en glad. I sitt innlegg viste NDH da til SSRI også omtalt som lykkepiller. Jeg blir en tanke forundret dersom det er slik at medisiner skal være løsningen på det meste som måtte være vanskelig i ens liv (det første som vurderes). Medisiner er et godt og helt nødvendig alternativ for mange mennesker, men man må ikke mist perspektiver av den grunn. SSRI blir på folkemunne feilaktig kalt for "lykkepiller". Man får det inntykket at det en pille som skal kunne hjelpe mot alt som er vondt og vanskelig. Og at pillen er neste uten bivirkninger. Slik er det ikke. SSRR er ikke lykkepiller, men medisiner som klart kan gi mange mennesker et bedre liv, men ikke lykke. Synes det er beklagelig at fagfolk bruker betegnelsen lykkepiller da det lett kan gi et helt feilaktig inntrykk av hvordan medisinen virker. Velger man å benytte denne betegnelsen bør man også ta seg tid til å nyansere. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/19622-om-en-pille-kan-gj%C3%B8re-en-glad/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
norgesglasset Skrevet 17. februar 2001 Del Skrevet 17. februar 2001 Betegnelsen 'lykkepille' er en dum og misforstått betegnelse som media har skapt. På fagspråket heter det antidepressiva. Slik de fleste, iallefall i vår del av verden, oppfatter det er dette en medisin for folk som sliter så sterkt med angst/depresjon at de betegnes som syke, og at de ikke fungerer 'normalt' uten medisinen. Det som skjer på sikt her, tror jeg, KAN være at leger blir for slepphendte med slik medisin, muligens for å korte ned pasientkøen, hva vet jeg. Ikke alle leger, men noen. Kanskje har noen allerede vært det, og gitt humørstabiliserende/spenningsstabiliserende medisin til noen som egentlig ikke er syke, men som kanskje har en liten 'down' som de ikke ønsker å ha i livet akkurat nå, eller lignende, 'downs' som det alltid vil være i dette livet og som er helt naturlige. Dermed er det fare for at grensen mellom 'sykt' og 'normalt' på sikt omtolkes av mange til å gjelde at "jeg trenger denne medisinen for å fullføre de ambisjonene jeg har satt meg i livet, for først da kan jeg bli lykkelig" eller lignende. Først da får begrepet 'lykkepille' en slags mening. Altså man tar ikke en pille fordi man er syk, men fordi man vi bli lykkeligere. Hvis det går den veien, er jeg ikke ubekymret for en slik utvikling av sykdomsbegrepet. Hilsen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/19622-om-en-pille-kan-gj%C3%B8re-en-glad/#findComment-86262 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 18. februar 2001 Del Skrevet 18. februar 2001 Dersom du har oppfattet meg slik at jeg går god for begrepet "lykkepille", må jeg beklage det på det sterkeste. Tvert i mot har jeg både her på forum og i andre offentlige fora tatt sterkt avstand fra begrepet. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/19622-om-en-pille-kan-gj%C3%B8re-en-glad/#findComment-86514 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.