Gjest Metallskrall Skrevet 18. februar 2001 Del Skrevet 18. februar 2001 Jeg har lest og hørt at markløft er en vanskelig øvelse å utføre, og kan være farlig dersom den ikke utføres riktig. Selv har jeg det inntrykket av at det viktige ved øvelsen i det hele og store er å holde ryggen rett gjennom hele løftet i hver repetisjon. Er det mer man bør tenke på for å unngå skader når øvelsen utføres? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
SierDuDet Skrevet 18. februar 2001 Del Skrevet 18. februar 2001 Det beste er å spørre en instruktør og få hjelp av han (ikke HUN, jenter kan ikke sånt!). Dette er trossalt en øvelse hvor det er lett og skade seg, og går ting først til hælvete her kan det virkelig gå til hælvete med ryggen også.. Men en viktig regel er ihvertfall at du holder ryggen rett, ser rett fram og løfter så mye som overhodet mulig med beina! Da er mye gjort! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
birdie Skrevet 18. februar 2001 Del Skrevet 18. februar 2001 Det beste er å spørre en instruktør og få hjelp av han (ikke HUN, jenter kan ikke sånt!). Dette er trossalt en øvelse hvor det er lett og skade seg, og går ting først til hælvete her kan det virkelig gå til hælvete med ryggen også.. Men en viktig regel er ihvertfall at du holder ryggen rett, ser rett fram og løfter så mye som overhodet mulig med beina! Da er mye gjort! Den diskusjonen om hvorvidt jenter har greie på markløft eller ikke får vi ta når du blir edru igjen.. *fnyser* 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
birdie Skrevet 18. februar 2001 Del Skrevet 18. februar 2001 Her er en instruktiv link til deg! http://www.planetkc.com/exrx/WeightExercises/ErectorSpinae/BBDeadlift.html 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
SierDuDet Skrevet 18. februar 2001 Del Skrevet 18. februar 2001 Den diskusjonen om hvorvidt jenter har greie på markløft eller ikke får vi ta når du blir edru igjen.. *fnyser* Hehe syntes jeg var litt morsom jeg nå Men det var kanske feil forum å kødde på Nå legger jeg meg, sov godt 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Metallskrall Skrevet 18. februar 2001 Del Skrevet 18. februar 2001 Det beste er å spørre en instruktør og få hjelp av han (ikke HUN, jenter kan ikke sånt!). Dette er trossalt en øvelse hvor det er lett og skade seg, og går ting først til hælvete her kan det virkelig gå til hælvete med ryggen også.. Men en viktig regel er ihvertfall at du holder ryggen rett, ser rett fram og løfter så mye som overhodet mulig med beina! Da er mye gjort! Takk for innspill! Hvilke feil er et som er vanlig å gjøre i markløft? Og; så lenge man holder ryggen rett, hvorfor er det så viktig å løfte mest mulig med beina når korsryggen er en av muskelgruppene øvelsen er ment å trene? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
SierDuDet Skrevet 18. februar 2001 Del Skrevet 18. februar 2001 Takk for innspill! Hvilke feil er et som er vanlig å gjøre i markløft? Og; så lenge man holder ryggen rett, hvorfor er det så viktig å løfte mest mulig med beina når korsryggen er en av muskelgruppene øvelsen er ment å trene? Uansett hvor mye du bruker beina så vil ryggen få meget bra trening via denne øvelsen. Ikke bare korsryggen, men hele ryggen for gjennomgå av denne øvelsen. Vanlige feil er at man løfter for mye med ryggen, noe som kan gjøre at du ødelegger deg, mange krummer også ryggen, noe som selvsagt ikke er spesielt lurt. For å unngå dette er en god regel å se rett fram når du løfter. Jeg ville heller aldri trent markløft uten belte. Men hør på gymmet ditt og få litt rettledning, for dette er ikke en øvelse du vil kjøre feil! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest charim Skrevet 18. februar 2001 Del Skrevet 18. februar 2001 Instruktøren på sats(ok,en kvinnelig) sier at markløft utføres med strake ben eller en kan velge å ha en svak bøy i knærne.Ryggen skal svaje(skyt rompa i været)og vektstangen skal senkes ned i gulvet...=FEIL? Men det er altså slik hun kjører time etter time.. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Synch Skrevet 18. februar 2001 Del Skrevet 18. februar 2001 Instruktøren på sats(ok,en kvinnelig) sier at markløft utføres med strake ben eller en kan velge å ha en svak bøy i knærne.Ryggen skal svaje(skyt rompa i været)og vektstangen skal senkes ned i gulvet...=FEIL? Men det er altså slik hun kjører time etter time.. Det er 2 måter å utføre på: SL-deadlift (stiff legged) og vanlig deadlift. SL burde ikke kjøres like tungt som vanlig, men er en killer på korsryggen og bakre lår. Kan bruke som en variasjon, hvis du klarer å utføre ordentlig. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
SierDuDet Skrevet 18. februar 2001 Del Skrevet 18. februar 2001 Instruktøren på sats(ok,en kvinnelig) sier at markløft utføres med strake ben eller en kan velge å ha en svak bøy i knærne.Ryggen skal svaje(skyt rompa i været)og vektstangen skal senkes ned i gulvet...=FEIL? Men det er altså slik hun kjører time etter time.. Du har rett i at det er en måte å kjøre markløft på, MEN denne måten er som Synch skriver nedenfor spesielt egnet til å trene baksiden av beina. Tradisjonelle markløft (og det er stort sett det man snakker om når man snakker om markløft), skal ikke utføres på den måten din kvinnlige innstruktør sier... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Naprapat Skrevet 19. februar 2001 Del Skrevet 19. februar 2001 Det beste er å spørre en instruktør og få hjelp av han (ikke HUN, jenter kan ikke sånt!). Dette er trossalt en øvelse hvor det er lett og skade seg, og går ting først til hælvete her kan det virkelig gå til hælvete med ryggen også.. Men en viktig regel er ihvertfall at du holder ryggen rett, ser rett fram og løfter så mye som overhodet mulig med beina! Da er mye gjort! Offfameg mannen Jenter kan ikke sånt??? Tror du kunne fått deg en del sure blikk fra ganske mange jenter, som ofte har bedre løfteteknikk enn mange menn. Å tro at menn er bedre egnet til å instruere eller å trene styrketrening er kanskje ikke det mest gjennomtenkte man kan si... Jeg kan gå med på at menn er sterkere, men det betyr ikke at man skal spørre mannlige instruktører for hjelp... Hmmm...??? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
SierDuDet Skrevet 19. februar 2001 Del Skrevet 19. februar 2001 Offfameg mannen Jenter kan ikke sånt??? Tror du kunne fått deg en del sure blikk fra ganske mange jenter, som ofte har bedre løfteteknikk enn mange menn. Å tro at menn er bedre egnet til å instruere eller å trene styrketrening er kanskje ikke det mest gjennomtenkte man kan si... Jeg kan gå med på at menn er sterkere, men det betyr ikke at man skal spørre mannlige instruktører for hjelp... Hmmm...??? Jaja jeg vet... Jeg var i køddehumør, for ikke å snakke om dritings når jeg skrev det innlegget der. Gikk ikke ut fra at det ville bli tatt seriøst, og det var selvsagt en spøk! Jeg tror forresten jeg skrev i en kommentar til birdie litt nedenfor her at jeg selvsagt ikke mente det der! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Naprapat Skrevet 19. februar 2001 Del Skrevet 19. februar 2001 Jaja jeg vet... Jeg var i køddehumør, for ikke å snakke om dritings når jeg skrev det innlegget der. Gikk ikke ut fra at det ville bli tatt seriøst, og det var selvsagt en spøk! Jeg tror forresten jeg skrev i en kommentar til birdie litt nedenfor her at jeg selvsagt ikke mente det der! Ja jeg så det... senere... Ble bare litt betatt og opprivet... Vi har alle våre kødde dager, for ikke å snakke om dager da man har tar en øl eller nitten... Jeg trener sammen med Sverige eliten i fitness og bygging ser du... Det er rå damer, med god peiling etc... Den er god kompis, stå på... :-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
John Gunnar Oppheim, Instruktør Skrevet 20. februar 2001 Del Skrevet 20. februar 2001 Hei, du har nok tatt poenget. Det er veldig viktig å holde ryggen rett under markløft, som er en god øvelse, men farlig med feil løfteteknikk da en kan legge på mye vekt. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
kasus Skrevet 21. februar 2001 Del Skrevet 21. februar 2001 Uansett hvor mye du bruker beina så vil ryggen få meget bra trening via denne øvelsen. Ikke bare korsryggen, men hele ryggen for gjennomgå av denne øvelsen. Vanlige feil er at man løfter for mye med ryggen, noe som kan gjøre at du ødelegger deg, mange krummer også ryggen, noe som selvsagt ikke er spesielt lurt. For å unngå dette er en god regel å se rett fram når du løfter. Jeg ville heller aldri trent markløft uten belte. Men hør på gymmet ditt og få litt rettledning, for dette er ikke en øvelse du vil kjøre feil! En artikkel jeg leste i testosterone magazine hevdet at effekten av markløft ble større når belte ble droppa. Belastningen på korsryggen blir mindre når den stives av. Jouko Ahola WSM vinner i 97 og 99 vet jeg trener stort sett uten belte. Skal du derimot perse, kan det være skjebnesvangert å skippe belte! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
SierDuDet Skrevet 21. februar 2001 Del Skrevet 21. februar 2001 En artikkel jeg leste i testosterone magazine hevdet at effekten av markløft ble større når belte ble droppa. Belastningen på korsryggen blir mindre når den stives av. Jouko Ahola WSM vinner i 97 og 99 vet jeg trener stort sett uten belte. Skal du derimot perse, kan det være skjebnesvangert å skippe belte! Det er mulig det stemmer, ikke veit jeg. De få gangene jeg kjører markløft så bruker jeg ihvertfall belte, men nå trener jeg så tungt at jeg ikke klarer mer enn 3-4 stk i siste sett, og jeg tør ikke utsette ryggen min for den belastningen det er å trene så tungt uten belte. Dersom du skal trene uten belte i markløft tror jeg at man bør gjøre det helt fra starten av, slik at ryggen venner seg til de ulike vektene. For meg å plutselig droppe belte nå tror jeg kan bli sjebnesvangert... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
kasus Skrevet 21. februar 2001 Del Skrevet 21. februar 2001 Det er mulig det stemmer, ikke veit jeg. De få gangene jeg kjører markløft så bruker jeg ihvertfall belte, men nå trener jeg så tungt at jeg ikke klarer mer enn 3-4 stk i siste sett, og jeg tør ikke utsette ryggen min for den belastningen det er å trene så tungt uten belte. Dersom du skal trene uten belte i markløft tror jeg at man bør gjøre det helt fra starten av, slik at ryggen venner seg til de ulike vektene. For meg å plutselig droppe belte nå tror jeg kan bli sjebnesvangert... Tror ikke det behøver å være skjebnesvangert. cluet er å kjenne seg fram, og ikke lesse på alt med en gang. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
SierDuDet Skrevet 21. februar 2001 Del Skrevet 21. februar 2001 Tror ikke det behøver å være skjebnesvangert. cluet er å kjenne seg fram, og ikke lesse på alt med en gang. Kanskje, men jeg liker den trygheten beltet gir og kommer nok ikke til å slutte å bruke det. Ryggen er ikke den muskelen jeg har mest problemer med å få til å vokse, så jeg er ganske fornøyd med den framgangen jeg har fått, selv om jeg bruker beltet i de fleste ryggøvelser (med unntak av sittende roing). 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
kasus Skrevet 21. februar 2001 Del Skrevet 21. februar 2001 Kanskje, men jeg liker den trygheten beltet gir og kommer nok ikke til å slutte å bruke det. Ryggen er ikke den muskelen jeg har mest problemer med å få til å vokse, så jeg er ganske fornøyd med den framgangen jeg har fått, selv om jeg bruker beltet i de fleste ryggøvelser (med unntak av sittende roing). Bruker belte bare til overbøyd roing jeg. Det er jo en lats øvelse. Men klok av skade® i korsryggen, må det på. Da det er lite som skal til for å gjøre feil i denne øvelsen. Ikke minst ved overdrevne cheat-bevegelser i siste sett! AU AU 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
SierDuDet Skrevet 21. februar 2001 Del Skrevet 21. februar 2001 Bruker belte bare til overbøyd roing jeg. Det er jo en lats øvelse. Men klok av skade® i korsryggen, må det på. Da det er lite som skal til for å gjøre feil i denne øvelsen. Ikke minst ved overdrevne cheat-bevegelser i siste sett! AU AU Jeg bruker belte i alle øvelser hvor jeg kjører tungt! F.eks. benk, skråbenk, skulderpressøvelser, knebøy + samtlige ryggøvelser med unntak av sittende roing. Jeg har også gått på noen smeller i korsryggen, da spesielt når jeg har kjørt pressøvelser for skuldrene, og det er ikke mye som er værre enn å ligge i en seng i flere dager uten å engang klare å komme ut av senga uten å ha dytta nedpå noen paralgin forte... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.