Gå til innhold

klarer ikke spise kjøtt

Gjest nina

Anbefalte innlegg

Dette er egentlig ikke noe stort problem, heller litt upraktisk ang tilbereding av mat.

Saken er den at i de siste ukene har jeg ikke klart å spise kjøtt i det hele tatt. Det begynte med at jeg nå i etpar års tid har reagert ganske kraftig etter inntak av svinekjøt (dospringing med kraftige megesmerter dagen etter). Jeg syntes fortsatt at kjøtt smakte godt, og det var kun svinekjøtt jeg reagerte på. Men nå i den senere tid kan jeg bare ikke klare å spise kjøtt i det hele tatt. Jeg kan begynne på et måltid, og etter en tygge må jeg bare springe for å spytte det ut, ellers kaster jeg opp. Det gjelder alle typer kjøtt. Før kunne jeg spise kjøttdig og kjøttpålegg, men heller ikke det klarer jeg nå. Dette ble kanskje litt rotete forklart, men det er ikke det at kroppen min ikke tåler det, det er bare det at jeg ikke klarer smaken, lukta og å ha kjøtt i munnen. Kan det hende at dette kun er psykisk eller har jeg overskudd av noe i kroppen som gjør at jeg avskyr kjøtt?

Jeg har aldri hatt noen form for spiseforstyrrelse og har et normalt forhol til mat.

Vet ikke om det er av betydning, men jeg har veldig dilla på hvalnøtter for tida.

Håper på svar!

Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Janne Kvammen, Klinisk Ernæringsfysiolog

Hei nina

Det høre ut som at du reagerer på svinekjøtt (matvarereaksjon). Unngå å spise svinekjøtt slik at du unngår problemet. Det er lite sannsynlig at et overskudd av noe i kroppen gjør at du ikke liker kjøtt. Hold deg borte fra kjøtt en periode, f.eks 3 måneder. Introduser så litt kjøtt og se hva som skjer. Ernæringsmessig kan du fint erstatte kjøtt med fisk og belgvekster (bønner, erter, linser). Jeg kan ikke se noen sammenheng mellom dette og at du har "dilla" på valnøtter for tiden. Det er vanlig å ha "dilla" på ulike matvarer i perioder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...