Gjest Lully Skrevet 2. september 2005 Del Skrevet 2. september 2005 Hei Har legesekretærene tilgang til pasientjournalene? Kan de titte i dem som de vil? (=ubehagelig...) Takk for svar! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/196768-legesekret%C3%A6rer-og-pasientjournaler/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest blomsterløk Skrevet 2. september 2005 Del Skrevet 2. september 2005 Ja, det tror jeg nok sikkert de kan. Når jeg ringte legenkontoret i stad for å få svar på noen prøver jeg tok, trengte jeg bare snakke med legesekretæren. De gikk da inn på dataen på meg og fikk leste opp res. fra prøvene og hva som ble gjort på forrige legetime. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/196768-legesekret%C3%A6rer-og-pasientjournaler/#findComment-1380138 Del på andre sider Flere delingsvalg…
fei1365380229 Skrevet 2. september 2005 Del Skrevet 2. september 2005 Ja, det tror jeg nok sikkert de kan. Når jeg ringte legenkontoret i stad for å få svar på noen prøver jeg tok, trengte jeg bare snakke med legesekretæren. De gikk da inn på dataen på meg og fikk leste opp res. fra prøvene og hva som ble gjort på forrige legetime. Det har de egentlig ikke lov til, det er legen som skal svare på prøvene. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/196768-legesekret%C3%A6rer-og-pasientjournaler/#findComment-1380153 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest kjedelig sak Skrevet 2. september 2005 Del Skrevet 2. september 2005 Ja, de ser alt om deg. Ikke bare de, men de fleste andre der også, de på laboratoriet osv. Mange er slurvete ihh til taushetsplikten, og slarver ivrig på bygda. Sånn er det her, intime ting har desverre lekket ut og blitt hørt direkte fra helsepersonell. Og har dere lagt merke til at legen ofte snur dataskjermen direkte mot deg slik så du ser intime personopplysninger om andre(kjente og ukjente)? det har jeg opplevd mange ganger, og kjent igjen pasientene. Umulig å unngå å lese det som blir plantet rett i fjeset på deg! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/196768-legesekret%C3%A6rer-og-pasientjournaler/#findComment-1380164 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest kjedelig sak Skrevet 2. september 2005 Del Skrevet 2. september 2005 Det har de egentlig ikke lov til, det er legen som skal svare på prøvene. Men de gjør det nesten overalt, de får opp alt på dataen sin når du oppgir navnet uansett. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/196768-legesekret%C3%A6rer-og-pasientjournaler/#findComment-1380165 Del på andre sider Flere delingsvalg…
nikkinik Skrevet 2. september 2005 Del Skrevet 2. september 2005 Det har de egentlig ikke lov til, det er legen som skal svare på prøvene. Her tar du helt feil. Du har lov som legesekretær å gi svar på blodprøver og andre prøver når alt er ok. Er det avvik skal legen gi svar og forklare det. Som legesekretær har du innsyn i journal både på data og i papirjournal.Det er jo det mye av arbeidet består i som legesekretær, å skrive inn epikriser,blodprøvesvar, skrive henvisninger for legen osv. Men en skal ikke bruke pasientjournaler som "pauselesestoff". Men i enkelte tilfeller er det veldig nyttig å vite en del om pasientene, for da kan det være lettere for begge parter. MEN det med taushetsplikt er veldig viktig. Den må og skal holdes og hvis ikke kan en melde fra til fylkeslege/helsetilsyn.. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/196768-legesekret%C3%A6rer-og-pasientjournaler/#findComment-1380491 Del på andre sider Flere delingsvalg…
fei1365380229 Skrevet 2. september 2005 Del Skrevet 2. september 2005 Her tar du helt feil. Du har lov som legesekretær å gi svar på blodprøver og andre prøver når alt er ok. Er det avvik skal legen gi svar og forklare det. Som legesekretær har du innsyn i journal både på data og i papirjournal.Det er jo det mye av arbeidet består i som legesekretær, å skrive inn epikriser,blodprøvesvar, skrive henvisninger for legen osv. Men en skal ikke bruke pasientjournaler som "pauselesestoff". Men i enkelte tilfeller er det veldig nyttig å vite en del om pasientene, for da kan det være lettere for begge parter. MEN det med taushetsplikt er veldig viktig. Den må og skal holdes og hvis ikke kan en melde fra til fylkeslege/helsetilsyn.. Det blir jo veldig teit da hvis de bare kan svare hvis alt er helt bra, hvis de ikke svarer så vet du at det er noe galt da. Jeg får aldri svar fra legesekretæren hos min fastlege samme om alt er bra eller ikke, hun henviser alltid til at det MÅ legen svare på. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/196768-legesekret%C3%A6rer-og-pasientjournaler/#findComment-1380562 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dorthe Skrevet 2. september 2005 Del Skrevet 2. september 2005 Ja, de kan lese alt. Faktisk har de ofte skrevet dem etter legens notat. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/196768-legesekret%C3%A6rer-og-pasientjournaler/#findComment-1380577 Del på andre sider Flere delingsvalg…
nikkinik Skrevet 2. september 2005 Del Skrevet 2. september 2005 Det blir jo veldig teit da hvis de bare kan svare hvis alt er helt bra, hvis de ikke svarer så vet du at det er noe galt da. Jeg får aldri svar fra legesekretæren hos min fastlege samme om alt er bra eller ikke, hun henviser alltid til at det MÅ legen svare på. Ja dette er nok forskjellig fra legekontor til legekontor Vi gir svar hvis vis det er helt greie enkle ting å gi svar på. Dette for å avlaste legene også.Og at pasientene kan få svar med en gang, enn kanskje å måtte vente i mange timer på at legen har tid til å ringe tilbake.Når alt er ok! Så det er ikke teit!! Men noen vil ha det sånn og andre ikke. Vi syns det fungere utmerket. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/196768-legesekret%C3%A6rer-og-pasientjournaler/#findComment-1380619 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Lully Skrevet 2. september 2005 Del Skrevet 2. september 2005 Men de gjør det nesten overalt, de får opp alt på dataen sin når du oppgir navnet uansett. Takk for svar. Blir ganske oppbragt over å høre at legens taushetsplikt tydeligvis er en taushetsplikt med modifikasjoner... Har selv oppgitt svært sensitive opplysninger til min fastlege og liker ikke tanken på at legesekretærene skal sitte og skravle om disse i lunchen... Men er det grunn til å tro at det er slik ?? Har de noen interesse av å diskutere pasienter, tror dere virkelig at de sitter og plaprer og sladrer ? (Vel, det er jo pasienter som er jobben deres, så kanskje..) Eller gir ikke taushetsplikten rom for at de kan diskutere pasienter _seg i mellom_ ? Spiser de lunch med legene - sitter de kanskje og plaprer hele staben ? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/196768-legesekret%C3%A6rer-og-pasientjournaler/#findComment-1380781 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest helsesekretær Skrevet 3. september 2005 Del Skrevet 3. september 2005 Oy, oy, oy...så tråden din først nå og leste alle svarene. Slike skremselshistorier da. Jeg er helsesekratær og har jobbet to forskjellige steder og kan fortelle at ja, vi har tilgang til journalene,men nei, vi går ikke inn i dem unødvendig. Om du ringer og ber om å få resept på en eller annen medisin, da går vi inn på dataen og ser at du får denne medisinen og vi lager ferdig resept til deg som legen kan skrive under på. Om du ringer og skal vite svaret på noen prøver du har tatt så går vi inn og ser på disse svarene og gir deg dem. (ser det er andre som ikke får dem av ander enn sin lege) Men du, helt ærlig talt, du må ikke tro at vi går inn på journaler i hytt og pine og leser om kjente og kjære, for det første så har man ikke tid til sånt når man er på jobb, helseyrkene er gjerne hektiske. For det andre så er det for de fleste en jobb, slik at man faktisk ikke har noen interesse av å vite alt om alle og derfor har null interesse i å lese mer en streng tatt nødvendig. For det tredje så er det faktisk ikke lov å gå inn i en pasients journal med mindre det er nødvendig, altså, å sitte å lese for morro er ikke lov. Det er heller ikke lov å diskutere pasienter på spiserommet, med mindre denne diskusjonen kan gjøre at pasienten kan få en større og bedre behandling. Aldri har jeg vært borti at noen har diskutert sine pasienter på en slik måte " å du...nå har jammen Johansen fått angst også *himle med øynene*" Det er forferdelig feil å nære skeptis og uvilje mot en helsesekretær fordi du tror at hun kan sitte og skravle om deg. Vi har faktisk god opplæring i det vi gjør, og taushetsplikt, lover og regler har fått samme prioritet i opplæringa som både blodprøver og data. Noe må vi simpelthen vite om deg og andre, siden det er oss du møter først når du ringer eller kommer. Men litt er også bra å vite for bedre å kunne ta vare på deg som pasient. På et vanlig legekontor så er det mange slags skader og sykdommer, det er fint å vite sånn nogenlunde hva som feiler pasientene, iallefall kroniske sykdommer, det gjør sitt til at vi bedre kan forstå pasienten og at vi kan ta bedre hånd om pasienten når denne henvender seg til oss eller er inne for blodpr. mm. Så igjen, vi er ikke fienden, tvert i mot, de aller fleste av oss er seriøse og gode helsesekretærer som tenker godt om deg uansett og som ønsker deg det beste når du snur ryggen til oss og går etter et besøk. Mvh. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/196768-legesekret%C3%A6rer-og-pasientjournaler/#findComment-1380916 Del på andre sider Flere delingsvalg…
PieLill Skrevet 5. september 2005 Del Skrevet 5. september 2005 Oy, oy, oy...så tråden din først nå og leste alle svarene. Slike skremselshistorier da. Jeg er helsesekratær og har jobbet to forskjellige steder og kan fortelle at ja, vi har tilgang til journalene,men nei, vi går ikke inn i dem unødvendig. Om du ringer og ber om å få resept på en eller annen medisin, da går vi inn på dataen og ser at du får denne medisinen og vi lager ferdig resept til deg som legen kan skrive under på. Om du ringer og skal vite svaret på noen prøver du har tatt så går vi inn og ser på disse svarene og gir deg dem. (ser det er andre som ikke får dem av ander enn sin lege) Men du, helt ærlig talt, du må ikke tro at vi går inn på journaler i hytt og pine og leser om kjente og kjære, for det første så har man ikke tid til sånt når man er på jobb, helseyrkene er gjerne hektiske. For det andre så er det for de fleste en jobb, slik at man faktisk ikke har noen interesse av å vite alt om alle og derfor har null interesse i å lese mer en streng tatt nødvendig. For det tredje så er det faktisk ikke lov å gå inn i en pasients journal med mindre det er nødvendig, altså, å sitte å lese for morro er ikke lov. Det er heller ikke lov å diskutere pasienter på spiserommet, med mindre denne diskusjonen kan gjøre at pasienten kan få en større og bedre behandling. Aldri har jeg vært borti at noen har diskutert sine pasienter på en slik måte " å du...nå har jammen Johansen fått angst også *himle med øynene*" Det er forferdelig feil å nære skeptis og uvilje mot en helsesekretær fordi du tror at hun kan sitte og skravle om deg. Vi har faktisk god opplæring i det vi gjør, og taushetsplikt, lover og regler har fått samme prioritet i opplæringa som både blodprøver og data. Noe må vi simpelthen vite om deg og andre, siden det er oss du møter først når du ringer eller kommer. Men litt er også bra å vite for bedre å kunne ta vare på deg som pasient. På et vanlig legekontor så er det mange slags skader og sykdommer, det er fint å vite sånn nogenlunde hva som feiler pasientene, iallefall kroniske sykdommer, det gjør sitt til at vi bedre kan forstå pasienten og at vi kan ta bedre hånd om pasienten når denne henvender seg til oss eller er inne for blodpr. mm. Så igjen, vi er ikke fienden, tvert i mot, de aller fleste av oss er seriøse og gode helsesekretærer som tenker godt om deg uansett og som ønsker deg det beste når du snur ryggen til oss og går etter et besøk. Mvh. Det er omtrent slik det fungerer på "mitt" legekontor. Jeg har aldri der bekymret meg over hva noen av personalet måtte vite om meg. Jeg føler også at de har brukt det de vet til mitt beste. Men jeg kjenner også til tilfeller av det stikk motsatte. En venninne som er lege fortalte at den éne sekretæren hun stolte på hadde et manulet arkiv som bare denne sekretære og legen hadde tilgang til. Der ble særlig sensitive opplysninger ført. Dette fordi de resterende av kontorpersonalet var en gjeng sladrekjerringer, unnskyld uttrykket. Det har vært kommentert i pressen at håndteringen av taushetsplikten har vært altfor slapp ved en del legekontor. Jeg lurer forresten på om det automatisk føres en log over hvem som har vært inne og lest hva i journalene. mvh 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/196768-legesekret%C3%A6rer-og-pasientjournaler/#findComment-1384420 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest helsesekretær Skrevet 6. september 2005 Del Skrevet 6. september 2005 Det er omtrent slik det fungerer på "mitt" legekontor. Jeg har aldri der bekymret meg over hva noen av personalet måtte vite om meg. Jeg føler også at de har brukt det de vet til mitt beste. Men jeg kjenner også til tilfeller av det stikk motsatte. En venninne som er lege fortalte at den éne sekretæren hun stolte på hadde et manulet arkiv som bare denne sekretære og legen hadde tilgang til. Der ble særlig sensitive opplysninger ført. Dette fordi de resterende av kontorpersonalet var en gjeng sladrekjerringer, unnskyld uttrykket. Det har vært kommentert i pressen at håndteringen av taushetsplikten har vært altfor slapp ved en del legekontor. Jeg lurer forresten på om det automatisk føres en log over hvem som har vært inne og lest hva i journalene. mvh Desverre er det med dette som med alt ting annet, det finnes de som ikke er seriøse nok. Men brudd på taushetsplikten kan føre til skikkelig ripe i lakken, evnt. bøter/fengsel. Det føres ingen logg, men man logger seg på datamaskinene med sitt navn slik at all bevegelse der kan spores. Det kan selvsakt ikke ses om en annen har vært innpå der, som når to jobber på lab. og bruker samme maskin, og det står jo ikke hva som er lest. Men de pasientene en har vært inne på blir merket. Så jeg antar at om man er inne på masse pasienter som ikke er dagens så vil det kunne bli reagert på, også om man er mye innpå en pasient. Men jeg har aldri vært borti slike ting, på de stedene jeg har jobbet så har ikke dette vært noe problem, vi har allt jobbet seriøst og godt med pasientene våre. Jeg håper det er slik på de aller fleste steder. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/196768-legesekret%C3%A6rer-og-pasientjournaler/#findComment-1385057 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Lully Skrevet 7. september 2005 Del Skrevet 7. september 2005 Desverre er det med dette som med alt ting annet, det finnes de som ikke er seriøse nok. Men brudd på taushetsplikten kan føre til skikkelig ripe i lakken, evnt. bøter/fengsel. Det føres ingen logg, men man logger seg på datamaskinene med sitt navn slik at all bevegelse der kan spores. Det kan selvsakt ikke ses om en annen har vært innpå der, som når to jobber på lab. og bruker samme maskin, og det står jo ikke hva som er lest. Men de pasientene en har vært inne på blir merket. Så jeg antar at om man er inne på masse pasienter som ikke er dagens så vil det kunne bli reagert på, også om man er mye innpå en pasient. Men jeg har aldri vært borti slike ting, på de stedene jeg har jobbet så har ikke dette vært noe problem, vi har allt jobbet seriøst og godt med pasientene våre. Jeg håper det er slik på de aller fleste steder. Lurer på en ting til - er det helsesekretærene som skriver journalene, henvisninger, søknader osv? Åpner og leser de også posten til legene? Er bare nysgjerrig, jeg:-) Var ikke klar over hva sekretærenes oppgaver egentlig består i. Men må jo si at jeg synes det er litt ubehagelig at de kan lese i journalene. Men ble heldigvis litt beroliget av det du sier om hvordan det foregår.. Mvh 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/196768-legesekret%C3%A6rer-og-pasientjournaler/#findComment-1387756 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dorthe Skrevet 7. september 2005 Del Skrevet 7. september 2005 Lurer på en ting til - er det helsesekretærene som skriver journalene, henvisninger, søknader osv? Åpner og leser de også posten til legene? Er bare nysgjerrig, jeg:-) Var ikke klar over hva sekretærenes oppgaver egentlig består i. Men må jo si at jeg synes det er litt ubehagelig at de kan lese i journalene. Men ble heldigvis litt beroliget av det du sier om hvordan det foregår.. Mvh Ja, i hvert fall gjorde jeg det når jeg jobbet som legesekretær. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/196768-legesekret%C3%A6rer-og-pasientjournaler/#findComment-1387758 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest helsesekretær Skrevet 7. september 2005 Del Skrevet 7. september 2005 Lurer på en ting til - er det helsesekretærene som skriver journalene, henvisninger, søknader osv? Åpner og leser de også posten til legene? Er bare nysgjerrig, jeg:-) Var ikke klar over hva sekretærenes oppgaver egentlig består i. Men må jo si at jeg synes det er litt ubehagelig at de kan lese i journalene. Men ble heldigvis litt beroliget av det du sier om hvordan det foregår.. Mvh "Lurer på en ting til - er det helsesekretærene som skriver journalene, henvisninger, søknader osv? Åpner og leser de også posten til legene?" Journaler : om du er inne hos legen så er det han som åpner journalen din og skriver inn hva dagens besøk gjelder osv. Om du kommer inn til sekretærene for å sette en sprøyte, ta blodprøver som er bestilt før, levere urin osv, altså besøk som ikke inkluderer legen, så er det sekretærene som åpner journalen din og fører inn hva dagens besøk gjelder. Henvisninger og søknader mm. er det som regel legen som tar seg av. Post som er adressert til legen leveres legen, post til legekontoret åpnes av sekretæren, som en generell regel. Noen prøvesvar overføres via pc, noen kommer via post. Når det kommer via post må sekretæren scanne det inn på pc og da må hele skriften sjekkes, ergo blir det lest. Men som sakt før, tør nok påstå at nok de aller, aller fleste helsesekretærer er seriøse og ordentlige som ikke har noen personlig glede av å snoke, ikke glem det. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/196768-legesekret%C3%A6rer-og-pasientjournaler/#findComment-1387776 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Lully Skrevet 7. september 2005 Del Skrevet 7. september 2005 "Lurer på en ting til - er det helsesekretærene som skriver journalene, henvisninger, søknader osv? Åpner og leser de også posten til legene?" Journaler : om du er inne hos legen så er det han som åpner journalen din og skriver inn hva dagens besøk gjelder osv. Om du kommer inn til sekretærene for å sette en sprøyte, ta blodprøver som er bestilt før, levere urin osv, altså besøk som ikke inkluderer legen, så er det sekretærene som åpner journalen din og fører inn hva dagens besøk gjelder. Henvisninger og søknader mm. er det som regel legen som tar seg av. Post som er adressert til legen leveres legen, post til legekontoret åpnes av sekretæren, som en generell regel. Noen prøvesvar overføres via pc, noen kommer via post. Når det kommer via post må sekretæren scanne det inn på pc og da må hele skriften sjekkes, ergo blir det lest. Men som sakt før, tør nok påstå at nok de aller, aller fleste helsesekretærer er seriøse og ordentlige som ikke har noen personlig glede av å snoke, ikke glem det. Takk for opplysningene! Jeg føler meg trygg på at de aller fleste av dere gjør en seriøs, god jobb! jeg bare ble servert litt skremselspropaganda av noen andre her... 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/196768-legesekret%C3%A6rer-og-pasientjournaler/#findComment-1387889 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Lully Skrevet 7. september 2005 Del Skrevet 7. september 2005 Ja, i hvert fall gjorde jeg det når jeg jobbet som legesekretær. Hva da? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/196768-legesekret%C3%A6rer-og-pasientjournaler/#findComment-1387890 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dorthe Skrevet 7. september 2005 Del Skrevet 7. september 2005 Hva da? Du spurte om det er helsesekretærene som skriver journalene, henvisninger, søknader osv? Åpner og leser de også posten til legene? Og svaret er ja, det er det som er helsesekretærens jobb. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/196768-legesekret%C3%A6rer-og-pasientjournaler/#findComment-1387898 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dorthe Skrevet 7. september 2005 Del Skrevet 7. september 2005 "Lurer på en ting til - er det helsesekretærene som skriver journalene, henvisninger, søknader osv? Åpner og leser de også posten til legene?" Journaler : om du er inne hos legen så er det han som åpner journalen din og skriver inn hva dagens besøk gjelder osv. Om du kommer inn til sekretærene for å sette en sprøyte, ta blodprøver som er bestilt før, levere urin osv, altså besøk som ikke inkluderer legen, så er det sekretærene som åpner journalen din og fører inn hva dagens besøk gjelder. Henvisninger og søknader mm. er det som regel legen som tar seg av. Post som er adressert til legen leveres legen, post til legekontoret åpnes av sekretæren, som en generell regel. Noen prøvesvar overføres via pc, noen kommer via post. Når det kommer via post må sekretæren scanne det inn på pc og da må hele skriften sjekkes, ergo blir det lest. Men som sakt før, tør nok påstå at nok de aller, aller fleste helsesekretærer er seriøse og ordentlige som ikke har noen personlig glede av å snoke, ikke glem det. Du glemmer at å si at slike ting har man heller ikke tid til. Det var i vært fall full rulle hele dagen der jeg jobbet 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/196768-legesekret%C3%A6rer-og-pasientjournaler/#findComment-1387904 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.