Gå til innhold

Legesekretærer og pasientjournaler..

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Gjest Også helsesekretær

Hei

Jeg er også utdannet helsesekretær og er glad for at noen her har avkreftet en del bekymringer som har kommet frem ift. helsesekretærenes taushetsplikt.

Ja, vi har tilgang til det meste som står i en pasientjournal, MEN jeg tviler på at veldig mange av de som har dette yrket er spesielt "interresert" i å lese alle intime detaljer om alle pasientene som kommer på legekontoret. Uansett om man jobber på et legekontor (som jeg gjorde tidligere) eller på sykehus (som jeg gjør nå) har man rett og slett alt for mye å gjøre til å sitte å dille rundt med sånt tull. I tillegg er vi (eller i alle fall jeg) helt uinteressert i å vite om alle sykdommer og plager som folk har. Det er ikke vår jobb å slarve om sånt. Vi er servicemennesker både for legene og for pasientene. Som "helsesekretær" så riktig påpeker kan det noen ganger være nyttig å vite om enkelte problemer en pasient kan ha slik at vi kan yte bedre service ift. å ta hensyn til denne personens behov.

Taushetsplikten er en selfølge og et absolutt krav for ALLE innen helsevesenet, og hvis man opplever at det blir slarvet om slikt i bygda, som det refereres til her, kan man faktisk anmelde saken. De som gjør slikt bør ikke inneha slike stillinger overhodet.

Når det gjelder om det blir ført logg over bevegelser i pasientjournalene, er dette litt forskjellig på legekontorer og sykehus. Som "helsesekretær" så riktig påpeker kan dette være noe inkonsekvent på legekontorer fordi man ofte logger seg på en maskin og flere kan benytte samme bruker for å gjøre en mest mulig effektiv jobb. På skrivestuer (hvor helsesekretærer sitter å skriver alle notater på sykehus) derimot må man kun bruke sin egen brukeridentitet. De programmene jeg kjenner til, og som også er de mest vanlige på sykehus (DocuLive og DiPS) har alle en administrativ logg hvor man til enhver tid kan gå inn å se hvem som har gjort bevegelser i din journal. Hvis du ønsker det kan du be om å få se loggen over hvem som har vært inne i din journal. Da vil en som umiddelbart ikke har noen grunn til å være inne på din journal kunne få et problem. Hvis man logger seg på journalen til en pasient som ikke er innlagt på den avdelingen man jobber på, må man "aktualisere" journalen, dvs. oppgi en grunn til at man ønsker å hente opp nettopp denne journalen. Det kan være mange grunnet til at man skulle ønske akkurat dette: Pasienten har tidligere vært innlagt og man skal skrive et notat (f.eks. et notat etter at legen har hatt en telefonsamtale med pasienten) eller ta ut en kopi av epikrisen for å sende til pasienten, fastlegen hans/hennes eller lignende.

Hoveddelen av en helsesekretærs jobb består i å administrere informasjon og "produkter" om pasienter, enten om det gjelder pasientjournalen, blodprøvetaking og -håndtering, utsendelse av brev/innkallelser, telefonservice o.l.

Det er synd om folk har en så sterk mistenksomhet overfor oss at vi ikke får gjort jobben vår skikkelig. Derfor håper jeg at alle som leser dette i alle fall skjønner at vi ikke er en gjeng med sladrekjerringer som drikker kaffe og utveksler historier om kjønnsykdommer og psykiske problemer blant "våre" pasienter.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...