Gå til innhold

Høyre-politikk: Tjente 228mill, betalte 0,4mill i skatt

Anbefalte innlegg

Det som er skammelig er å prøve å vinkle slikt til at en tar fra de fattige og gir til de rike. En kan til nød kalle det å ta mindre fra de rike og dermed gi mindre til de fattige.

Dette er jo spetalens penger, ikke sant? En tar dem ikke fra noen for å gi dem til ham.

Vi har jo også sett at Spetalen ønsker å bruke av disse pengene for å kjøpe union og dermed sikre mange arbeidsplasser. Det er nemlig slik at når rike mennesker får mer penger så brukes disse enten i selskapene eller på forbruk, begge deler skaper arbeidsplasser.

Fortsetter under...

• Svar 71
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• mil1365380270

13

• Prozak

11

• Goliath

9

• flisa

8

Mest aktive i denne tråden

Han hevder at han er bedriftsleder.

I så fall må han vite at hvis bedriften ikke tjener penger og skatteregimet er sånn passelig på internasjonalt nivå (helst noe lavere grunnet høyt kostnadsnivå ellers), er det game over ganske raskt.

Man kan derfor fastslå at sør skriver mot bedre vitende.

(..eller så er den "bedriftsleder-greia" en wannabe-greie)

Eller så jobber han i en bedrift som lever av statlige overføringer, og således ikke behøver å bekymre seg for konkurranse og nedlegging av arbeidsplasser som følge av økt skattetrykk og redusert konkurranseevne.

Hans kunnskaper om hva som er vesentlig for å trygge arbeidsplasser i en privat konkurranseutsatt bedrift er i hvert fall fullstendig fraværende - og like fraværende som kunnskapen om hva man faktisk betaler skatt av og hva man ikke gjør og hvorfor dette er samfunnsøkonomisk fornuftig politikk som faktisk virker.

Sør ser selvsagt sitt eget tøv, men retorikken er egnet til å få noen lettlurte sjeler til å bite på. Og sosialister er jo avhengig av massenes oppslutning.

I følge sørs "logikk" er det slik at hvis man øker skattetrykket på næringslivet, vil tilsvarende beløp bli tilgjengelig for fattigfolk. Så hvis skatt på kapitalinntekt økes fra 28% til 98% vil det bli mye å rutte med i bekjempelsen av fattigdom.

Så naiv er selv ikke sør. Men noen biter på svadaen, og det er vel meningen.

Samfunnets økonomiske oppbygging burde være et obligatorisk tema på skolen.

Det som er skammelig er å prøve å vinkle slikt til at en tar fra de fattige og gir til de rike. En kan til nød kalle det å ta mindre fra de rike og dermed gi mindre til de fattige.

Dette er jo spetalens penger, ikke sant? En tar dem ikke fra noen for å gi dem til ham.

Vi har jo også sett at Spetalen ønsker å bruke av disse pengene for å kjøpe union og dermed sikre mange arbeidsplasser. Det er nemlig slik at når rike mennesker får mer penger så brukes disse enten i selskapene eller på forbruk, begge deler skaper arbeidsplasser.

Og det igjen gir arbeidsgiveravgift, skatt på inntekt og moms til alle de fattige.

Og det igjen gir arbeidsgiveravgift, skatt på inntekt og moms til alle de fattige.

Det finnes en masse gode grunner til hvorfor det er særdeles viktig at bedrifter går bra (også i tillegg til hva du har ramset opp), og hvorfor rammebetingelsene må legges til rette for nettopp det.

Fordi det er DET som bringer penger inn i statskassa. Og fordi det også er med på å forhindre at penger går ut derfra (arbeidsledige koster svært mye penger).

Hva ulike bedriftseiere tar ut i personlig utbytte blir i den sammenheng ubetydelig - i tillegg til at det må de likevel betale skatt av.

Så dette syteinnlegget til sør viser kun en ting - og det er hvor lite han har forstått og/eller hvor forutinntatt han er.

Annonse

Det finnes en masse gode grunner til hvorfor det er særdeles viktig at bedrifter går bra (også i tillegg til hva du har ramset opp), og hvorfor rammebetingelsene må legges til rette for nettopp det.

Fordi det er DET som bringer penger inn i statskassa. Og fordi det også er med på å forhindre at penger går ut derfra (arbeidsledige koster svært mye penger).

Hva ulike bedriftseiere tar ut i personlig utbytte blir i den sammenheng ubetydelig - i tillegg til at det må de likevel betale skatt av.

Så dette syteinnlegget til sør viser kun en ting - og det er hvor lite han har forstått og/eller hvor forutinntatt han er.

nei -innlegget til Sør gjør at dere kloke menn kommer frem med deres kunnskap -slik at vi små yndige vet hvem som har rett :-) *vifter med fjærene*

Forutinntatt er ikke formildende, dette vitner om kunnskapsløshet.

Det som forundrer meg litt når man diskuterer hvor mye skatt man skal og ikke skal betale er at jeg sitter igjen med en følelse av at det er mange som faktisk mener at de pengene (rike) folk tjener _egentlig_ er staten sine penger, og at man skal være glad for det man får beholde.... At pengene _egentlig_ er staten sine i utgangspunktet, og så er Staten snill som lar man få beholde litt av dem...

Jeg er definitivt for velferdsstaten, og jeg synes at folk skal betale skatt. Men jeg har likevel ganske stor forståelse for at de som tjener penger - også de som tjener mye penger - har lyst til å beholde mest mulig av kaka selv.

Det blir litt snodig når det fremstilles som om de omtrent bedrar samfunnet for _samfunnet_ sine penger....

Joda - jeg synes at alle skal bidra, og det er rettferdig at de som har mest også bidrar mest.

Men samtidig er det jo sånn i vårt samfunn at det per i dag går så mange på trygd som det gjør.

http://www.dn.no/forsiden/article580036.ece

Hver og en av oss som jobber jobber egentlig for to....

Jeg har ikke det blåeste verdisynet i verden. Men jeg forstår at min kjære, som er den som tjener de "store" pengene i vår familie, synes det er litt kjiiipt at staten skal ha 50% av alle de verdiene de klarer å skape. Men vi tar det med ganske godt humør ;o)

Så ja, jeg synes at folk skal betale skatt, og det er helt ok at de som tjener mest betaler mer enn de som tjener mindre. Men kanskje staten (og de som nyter godt av velferdssystemet!!) burde vise litt takknemlighet til de som bidrar til kassen, i stedet for å ha en holdning som at de rike _egentlig_ skal være takknemlig for at de får beholde såpass mye som de gjør...

Jeg sitter med en følelse av at enkelte mener at de som tjener penger (Røkke etc) egentlig burde skamme seg for at de tjener masse penger. Og at de i alle fall burde ha nok skam i livet til at de ikke bruker de pengene på seg selv. Norge er litt smålig sånn sett...

Beste hilsen fra

Annonse

Det som forundrer meg litt når man diskuterer hvor mye skatt man skal og ikke skal betale er at jeg sitter igjen med en følelse av at det er mange som faktisk mener at de pengene (rike) folk tjener _egentlig_ er staten sine penger, og at man skal være glad for det man får beholde.... At pengene _egentlig_ er staten sine i utgangspunktet, og så er Staten snill som lar man få beholde litt av dem...

Jeg er definitivt for velferdsstaten, og jeg synes at folk skal betale skatt. Men jeg har likevel ganske stor forståelse for at de som tjener penger - også de som tjener mye penger - har lyst til å beholde mest mulig av kaka selv.

Det blir litt snodig når det fremstilles som om de omtrent bedrar samfunnet for _samfunnet_ sine penger....

Joda - jeg synes at alle skal bidra, og det er rettferdig at de som har mest også bidrar mest.

Men samtidig er det jo sånn i vårt samfunn at det per i dag går så mange på trygd som det gjør.

Jeg har ikke det blåeste verdisynet i verden. Men jeg forstår at min kjære, som er den som tjener de "store" pengene i vår familie, synes det er litt kjiiipt at staten skal ha 50% av alle de verdiene de klarer å skape. Men vi tar det med ganske godt humør ;o)

Så ja, jeg synes at folk skal betale skatt, og det er helt ok at de som tjener mest betaler mer enn de som tjener mindre. Men kanskje staten (og de som nyter godt av velferdssystemet!!) burde vise litt takknemlighet til de som bidrar til kassen, i stedet for å ha en holdning som at de rike _egentlig_ skal være takknemlig for at de får beholde såpass mye som de gjør...

Jeg sitter med en følelse av at enkelte mener at de som tjener penger (Røkke etc) egentlig burde skamme seg for at de tjener masse penger. Og at de i alle fall burde ha nok skam i livet til at de ikke bruker de pengene på seg selv. Norge er litt smålig sånn sett...

Beste hilsen fra

*applaus* liker deg 98% :)

Beste hilsen fra

Når man sitter og ser på det fine huset til naboen kan man være takknemlig for all skatten og arbeidskraften det allerede har generert til skattekassa vår, heller enn å bruke alle kreftene sine på å finne ut hvordan man skal karre til seg flere av naboens kroner. Men den tanken sitter langt inne for noen...

Når man sitter og ser på det fine huset til naboen kan man være takknemlig for all skatten og arbeidskraften det allerede har generert til skattekassa vår, heller enn å bruke alle kreftene sine på å finne ut hvordan man skal karre til seg flere av naboens kroner. Men den tanken sitter langt inne for noen...

Misunnelse er vel selve urkraften i mennesket, er det ikke? ;o)

Det som i grunnen forundrer meg litt er at om man vinner en 4-5 millioner i lotto, da er det ingen som snakker om at man burde skatte av pengene (og jeg mener _ikke_ at man skal gjøre det, bare så det er sagt). Selvfølgelig skal man ikke skatte - det er da penger man ærlig og redelig har vunnet.

Men om man tjener pengen gjennom eget selskap, og skal ta ut samme sum i utbytte - se da skal plutselig staten ha 50% av pengene. Og det synes folk er veldig naturlig - man kan da ikke bedrive og berike seg på hardt arbeid ;o)

Hvis man vinner i lotto er naboen selvføgelig misunnelig, men gleder seg på dine vegne. Om man vinner i arbeidslivet er naboen misunnelig, og veldig opptatt av hvor vidt du har skattet nok av det...

Beste hilsen fra

Beste hilsen fra

Det blir akkurat like dumt som at de med høyere lønn skal betale mer skatt - altså høyere prosent. Hvis prosenten er den samme, så øker da for pokker skatten med inntekten. Det er ikke et demokrati verdig å faktisk gjøre det mindre interessant pr. krone å tjene mer penger.

"................................."

"Så dette syteinnlegget til sør viser kun en ting - og det er hvor lite han har forstått og/eller hvor forutinntatt han er."

Steike! Hva annet nytt er det å høre? :-)

"....................................."

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...