Gå til innhold

Høyre-politikk: Tjente 228mill, betalte 0,4mill i skatt

Anbefalte innlegg

Han sitter sikert og regner på hvor lenge vi kan leve av disse luksusskattekronene etter at arbeidsplassene er borte ;-)

Nei...han har bare tilgang på pc i rommet ved siden av luftegården i korte tidsrom.

"..................................."

Fortsetter under...

• Svar 71
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• mil1365380270

13

• Prozak

11

• Goliath

9

• flisa

8

Mest aktive i denne tråden

Samfunnets økonomiske oppbygging burde være et obligatorisk tema på skolen.

Nei steike, det bør det ikke være. Men kanskje obligatorisk når man skal kritisere noe bestemt på denne måten?

"...................................."

Null skatt på aksjer er ikek det samme som null skatt på arbeid. det er også null skatt på Lotto-millioner.

Plager ikke meg

Når skatteutbytte tas ut og plasseres på lønnskontoen, så er det da ikke urimelig at man skal betale inntektsskatt av det?

Det blir akkurat like dumt som at de med høyere lønn skal betale mer skatt - altså høyere prosent. Hvis prosenten er den samme, så øker da for pokker skatten med inntekten. Det er ikke et demokrati verdig å faktisk gjøre det mindre interessant pr. krone å tjene mer penger.

"................................."

Liker man at det er forskjell på folk, bør man ikke ha noe i mot at det er litt forskjell på skatteprosenten også. Ingen dør av at skatten ikke er helt flat, men man trenger ikke å forsøke og jevne ut lønnsforskjeller med skatten.

Det er forskjell på å barbere seg og å skjære av seg hele hodet :-)

Beste hilsen fra

Liker man at det er forskjell på folk, bør man ikke ha noe i mot at det er litt forskjell på skatteprosenten også. Ingen dør av at skatten ikke er helt flat, men man trenger ikke å forsøke og jevne ut lønnsforskjeller med skatten.

Det er forskjell på å barbere seg og å skjære av seg hele hodet :-)

Beste hilsen fra

Joda, om man betaler 45% skatt i stedet for 40% når inntekten dobles så er ikke det så ille. Men det skal ikke så mye til før det rett og slett blir urettferdig.

"......................................"

Annonse

Når skatteutbytte tas ut og plasseres på lønnskontoen, så er det da ikke urimelig at man skal betale inntektsskatt av det?

Hvorfor ikke? man plasserer vel også en Lottomillion på lønnskontoen? - Saken er vel at Spetalen IKKE har satt de tpå lønnskontoen sin - men investert de.

Det som forundrer meg litt når man diskuterer hvor mye skatt man skal og ikke skal betale er at jeg sitter igjen med en følelse av at det er mange som faktisk mener at de pengene (rike) folk tjener _egentlig_ er staten sine penger, og at man skal være glad for det man får beholde.... At pengene _egentlig_ er staten sine i utgangspunktet, og så er Staten snill som lar man få beholde litt av dem...

Jeg er definitivt for velferdsstaten, og jeg synes at folk skal betale skatt. Men jeg har likevel ganske stor forståelse for at de som tjener penger - også de som tjener mye penger - har lyst til å beholde mest mulig av kaka selv.

Det blir litt snodig når det fremstilles som om de omtrent bedrar samfunnet for _samfunnet_ sine penger....

Joda - jeg synes at alle skal bidra, og det er rettferdig at de som har mest også bidrar mest.

Men samtidig er det jo sånn i vårt samfunn at det per i dag går så mange på trygd som det gjør.

http://www.dn.no/forsiden/article580036.ece

Hver og en av oss som jobber jobber egentlig for to....

Jeg har ikke det blåeste verdisynet i verden. Men jeg forstår at min kjære, som er den som tjener de "store" pengene i vår familie, synes det er litt kjiiipt at staten skal ha 50% av alle de verdiene de klarer å skape. Men vi tar det med ganske godt humør ;o)

Så ja, jeg synes at folk skal betale skatt, og det er helt ok at de som tjener mest betaler mer enn de som tjener mindre. Men kanskje staten (og de som nyter godt av velferdssystemet!!) burde vise litt takknemlighet til de som bidrar til kassen, i stedet for å ha en holdning som at de rike _egentlig_ skal være takknemlig for at de får beholde såpass mye som de gjør...

Jeg sitter med en følelse av at enkelte mener at de som tjener penger (Røkke etc) egentlig burde skamme seg for at de tjener masse penger. Og at de i alle fall burde ha nok skam i livet til at de ikke bruker de pengene på seg selv. Norge er litt smålig sånn sett...

Beste hilsen fra

Også her er jeg veldig enig med deg snø...

Hmmm....:-)

Også her er jeg veldig enig med deg snø...

Hmmm....:-)

Ska sei! ;o)

Du vet, vi som er skikkelig snille og godhjerta har ikke bare hjerte for de som ikke har det vondt her i samfunnet, vi tenker litt på de som har det bra også. Det er fullt mulig å ha to tanker i hodet på en gang, heldigvis ;o)

Beste hislen fra

Annonse

Det som er skammelig er å prøve å vinkle slikt til at en tar fra de fattige og gir til de rike. En kan til nød kalle det å ta mindre fra de rike og dermed gi mindre til de fattige.

Dette er jo spetalens penger, ikke sant? En tar dem ikke fra noen for å gi dem til ham.

Vi har jo også sett at Spetalen ønsker å bruke av disse pengene for å kjøpe union og dermed sikre mange arbeidsplasser. Det er nemlig slik at når rike mennesker får mer penger så brukes disse enten i selskapene eller på forbruk, begge deler skaper arbeidsplasser.

Jeg vil tippe at Spetalen bruker mer på privat forbruk enn det du eller jeg gjør!

Problemet er selvsagt ikke at han tjener penger. Problemet er at han ikke betaler samme skatt som vanlige folk.

Med vennlig hilsen

Det som forundrer meg litt når man diskuterer hvor mye skatt man skal og ikke skal betale er at jeg sitter igjen med en følelse av at det er mange som faktisk mener at de pengene (rike) folk tjener _egentlig_ er staten sine penger, og at man skal være glad for det man får beholde.... At pengene _egentlig_ er staten sine i utgangspunktet, og så er Staten snill som lar man få beholde litt av dem...

Jeg er definitivt for velferdsstaten, og jeg synes at folk skal betale skatt. Men jeg har likevel ganske stor forståelse for at de som tjener penger - også de som tjener mye penger - har lyst til å beholde mest mulig av kaka selv.

Det blir litt snodig når det fremstilles som om de omtrent bedrar samfunnet for _samfunnet_ sine penger....

Joda - jeg synes at alle skal bidra, og det er rettferdig at de som har mest også bidrar mest.

Men samtidig er det jo sånn i vårt samfunn at det per i dag går så mange på trygd som det gjør.

http://www.dn.no/forsiden/article580036.ece

Hver og en av oss som jobber jobber egentlig for to....

Jeg har ikke det blåeste verdisynet i verden. Men jeg forstår at min kjære, som er den som tjener de "store" pengene i vår familie, synes det er litt kjiiipt at staten skal ha 50% av alle de verdiene de klarer å skape. Men vi tar det med ganske godt humør ;o)

Så ja, jeg synes at folk skal betale skatt, og det er helt ok at de som tjener mest betaler mer enn de som tjener mindre. Men kanskje staten (og de som nyter godt av velferdssystemet!!) burde vise litt takknemlighet til de som bidrar til kassen, i stedet for å ha en holdning som at de rike _egentlig_ skal være takknemlig for at de får beholde såpass mye som de gjør...

Jeg sitter med en følelse av at enkelte mener at de som tjener penger (Røkke etc) egentlig burde skamme seg for at de tjener masse penger. Og at de i alle fall burde ha nok skam i livet til at de ikke bruker de pengene på seg selv. Norge er litt smålig sånn sett...

Beste hilsen fra

Hei Snø,

Hyggelig å se deg! Lenge siden.

Problemet er selvsagt ikke at han tjener penger, men at han ikke betaler det samme i skatt som alle andre.

Du påpeker at det er mange som lever på trygd, og det er sant, men når han betaler nesten ingen skatt, så betyr det faktisk at "de fattige" (vanlige arbeidstakere) må betale mer (relativt sett).

Det jeg reagerer på (som også "kommunistene" ;-) i Finansavisen reagerer på) er at han betaler så ekstremt lite i skatt, sammenlignet med postmannen din!

Med vennlig hilsen

Jammen......da betaler han jo mye mere skatt enn en gjennomsnitts nordmann da vel :-)

I tillegg til at han står for mere verdiskapnings osv.

Hm, når misunnelsen blir større enn kjønnsdriften....

Det har selvsagt intet med misunnelse å gjøre (eller kjønnsdrift! :D ) men med at han betaler langt mindre enn en vanlig person.

Med vennlig hilsen

Hei Snø,

Hyggelig å se deg! Lenge siden.

Problemet er selvsagt ikke at han tjener penger, men at han ikke betaler det samme i skatt som alle andre.

Du påpeker at det er mange som lever på trygd, og det er sant, men når han betaler nesten ingen skatt, så betyr det faktisk at "de fattige" (vanlige arbeidstakere) må betale mer (relativt sett).

Det jeg reagerer på (som også "kommunistene" ;-) i Finansavisen reagerer på) er at han betaler så ekstremt lite i skatt, sammenlignet med postmannen din!

Med vennlig hilsen

"Problemet er selvsagt ikke at han tjener penger, men at han ikke betaler det samme i skatt som alle andre."

Hvor får du det fra? Vilke tall har du å vise til?

Det som står i finansavisen sier intet om hva han personlig betaler i skatt på det han personlig tjener/tar i utbytte.

Så hva baserer du påstandene dine på?

Jeg vil tippe at Spetalen bruker mer på privat forbruk enn det du eller jeg gjør!

Problemet er selvsagt ikke at han tjener penger. Problemet er at han ikke betaler samme skatt som vanlige folk.

Med vennlig hilsen

"Problemet er selvsagt ikke at han tjener penger. Problemet er at han ikke betaler samme skatt som vanlige folk."

Denne påstanden har du fremmet flere steder her.

Hva baserer du den på? Finansavisen sier intet om dette. Finansavisen skriver om overskuddet i bedriften, og hvordan disse midlene er blitt refinansiert tilbake i bedriften.

Artikkelen sier intet om hva Spetalen som person tjener i utbytte/lønn og hva han betaler i skatt av dette.

Så hva baserer du egentlig påstandene dine på?

Hvorfor ikke? man plasserer vel også en Lottomillion på lønnskontoen? - Saken er vel at Spetalen IKKE har satt de tpå lønnskontoen sin - men investert de.

Du investerer 100 kroner i aksjer - penger du har betalt inntektsskatt av. Så generere disse pengene 100 nye kroner, som du så tar ut i kroner og øre, mens de opprinnnelige 100 kr. fortsatt er investert. De nye 100 kr. er som "lønn" å regne, og det er klart at inntektsskatt av disse ikke er urimelig.

Du investerer 100 kroner i aksjer - penger du har betalt inntektsskatt av. Så generere disse pengene 100 nye kroner, som du så tar ut i kroner og øre, mens de opprinnnelige 100 kr. fortsatt er investert. De nye 100 kr. er som "lønn" å regne, og det er klart at inntektsskatt av disse ikke er urimelig.

Bedriften har 100 kroner i overskudd som du skal få utbetalt som utbytte. Da betaler bedriften 28 kroner før de gir det til deg. Er det da riktig at du skal betale ny skatt av de samme 100 kronene når de bytter konto?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...