Gå til innhold

NHD, hva synes du om slike internettsider?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Jeg er en annen

Mine to cent etter å ha skumlest deler av artikkelen: Grunnleggende innsikt i virkemåten til preparatene, men ellers typisk oppkok av alle mulige teorier om SSRI/NSRI'enes mulige bivirkner. Veldig mye spekulasjon, veldig lite dokumentasjon. Artikkelforfatteren har ingen formell utdannelse innen feltet.

Forfatteren fråtser i skrekkscenarier. Han får også ting til å høres farligere ut enn de er, f.eks. ved å sammenligne SSRI med LSD/Ectasy. Men _samtlige_ psykoaktive stoffer som finnes, det være seg narkotika eller medisin, virker gjennom nevrotransmittersystemet, hva enten det dreier seg om serotonin, noradrenalin, GABA eller hva.

På den annen side: Det er grunn til å være forsiktig, for virkemåtene til SSRI'ene er dårlig forstått. Whitdrawal-syndrome ble f.eks. tidligere tilbakevist, nå anerkjenner medisinerne det. Vi har mye forskning på korttidseffekter av SSRI (der hovedmålet med eksperimentene som regel er å påvise effekt, ikke mulige bivirkninger), lite forskning som spesifikt leter etter mulige langtidsskader. Mange pasienter rapporterer også om bivirkninger som ennå ikke anerkjennes som sådanne av medisinen. Hvor mye hold det er i dette gjenstår å se, men sannsynligvis underrapporteres disse bivirkningene av legene.

Gjest papirtiger

Mine to cent etter å ha skumlest deler av artikkelen: Grunnleggende innsikt i virkemåten til preparatene, men ellers typisk oppkok av alle mulige teorier om SSRI/NSRI'enes mulige bivirkner. Veldig mye spekulasjon, veldig lite dokumentasjon. Artikkelforfatteren har ingen formell utdannelse innen feltet.

Forfatteren fråtser i skrekkscenarier. Han får også ting til å høres farligere ut enn de er, f.eks. ved å sammenligne SSRI med LSD/Ectasy. Men _samtlige_ psykoaktive stoffer som finnes, det være seg narkotika eller medisin, virker gjennom nevrotransmittersystemet, hva enten det dreier seg om serotonin, noradrenalin, GABA eller hva.

På den annen side: Det er grunn til å være forsiktig, for virkemåtene til SSRI'ene er dårlig forstått. Whitdrawal-syndrome ble f.eks. tidligere tilbakevist, nå anerkjenner medisinerne det. Vi har mye forskning på korttidseffekter av SSRI (der hovedmålet med eksperimentene som regel er å påvise effekt, ikke mulige bivirkninger), lite forskning som spesifikt leter etter mulige langtidsskader. Mange pasienter rapporterer også om bivirkninger som ennå ikke anerkjennes som sådanne av medisinen. Hvor mye hold det er i dette gjenstår å se, men sannsynligvis underrapporteres disse bivirkningene av legene.

Synes artikkelen virket som reinspikka tøv jeg også, men hadde håpet at hvis NHD underskrev med en rød prikk, så ville det virke mer troverdig enn tilfeldige personer på DOL. Men alas..

Jeg er en annen

Synes artikkelen virket som reinspikka tøv jeg også, men hadde håpet at hvis NHD underskrev med en rød prikk, så ville det virke mer troverdig enn tilfeldige personer på DOL. Men alas..

At andre også svarer på denne tråden forhindrer vel ikke NHD fra å gjøre det.

Whitdrawal-syndrome?

Annonse

Withdrawal syndrome (aka discontinuation syndrome) skulle det stå. Psykiatriske/nevrologiske bivirkninger som oppstår ved seponering av SSRI.

http://www.psycom.net/depression.central.withdrawal.html

Er det den generelle betegnelsen på seponeringsproblemer og langvarige ettervirkninger eller er det spesielle seponerings / langtidsvirkninger det siktes til?

Bare nysgjerrig.

mvh

Jeg er en annen

Er det den generelle betegnelsen på seponeringsproblemer og langvarige ettervirkninger eller er det spesielle seponerings / langtidsvirkninger det siktes til?

Bare nysgjerrig.

mvh

I linken jeg viser til listes i alle fall kriterer for syndromet. Om det er allmenn enighet om disse blant legene vet jeg ikke.

Jeg er en annen

Så det er altså betegnelsen på bestemte ettervirkninger, eller en bestemt sammensetning av disse?

mvh

I følge linken to eller flere av følgende symptomer:

(a) dizziness or light headedness

(B) nausea and/or vomiting

© headaches

(d) lethargy

(e) anxiety and/or agitation

(f) tingling (parasthesias), numbness or "electric" shock-like sensations in the head or limbs

(g) tremors

(h) sweating

(i)insomnia

(j) irritability

(k) vertigo (dizziness)

(l) diarrhea

Men som sagt, hvorvidt det er allmenn enighet om dette, og hva som skal til for å få denne diagnosen hos en lege, eller om det i det hele tatt er en diagnose -- jeg vet ikke.

I følge linken to eller flere av følgende symptomer:

(a) dizziness or light headedness

(B) nausea and/or vomiting

© headaches

(d) lethargy

(e) anxiety and/or agitation

(f) tingling (parasthesias), numbness or "electric" shock-like sensations in the head or limbs

(g) tremors

(h) sweating

(i)insomnia

(j) irritability

(k) vertigo (dizziness)

(l) diarrhea

Men som sagt, hvorvidt det er allmenn enighet om dette, og hva som skal til for å få denne diagnosen hos en lege, eller om det i det hele tatt er en diagnose -- jeg vet ikke.

Takk for informative svar!

;-)

mvh

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...