Gå til innhold

fibromyalgi og trening i helsestudio

tingelinn

Anbefalte innlegg

Er under utredning for å finne ut om jeg har fibromyalgi. Har alle symtomene, så legen min er temmelig sikker på at det er det jeg har. Er sykemeldt, men har en datter på 1 1/2 år som jeg er hjemme med - så jeg blir ikke så mye bedre av å være sykemeldt akkurat. Har fått beskjed om å trene, og går nå på trening i varmt vann. Synes det har null effekt, og sliter med å finne barnevakt når jeg skal på trening. I tillegg er det dyrt. Nå vurderer jeg å begynne å trene på sats for der har de barnepass, og så tenker jeg at jeg kan trene de muskelgruppene jeg ikke sliter med (dvs. mage, rumpe, lår) + sykling etc. Lurer på om det er nytteløst med sånn trening, og bare bortkastede penger å melde seg inn... Blir jo dyrt hvis jeg ikke tåler den typen trening. Er det noen spesielle ting jeg bør unngå ved fibromyalgi / senebetennelse?

Glemte å si at smertene sitter i armer, nakke og øvre del av ryggen. Har av og til litt vondt i leggene også, og mye hodepine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei, jeg er naprapatstudent i Sverige.

Vil bare si at det viktigste å forstå i din situasjon er at fibromyalgi ikke er noe annet enn en beskrivelse av at du har vondt i muskel - seneorgan. Ikke riv deg opp i selve diagnosen.

Jeg er ikke ferdig utdannet og har ikke legitimasjon, men dette var ikke noe forsøk i å overgå noen som helst... bare te godt råd.

En trening man ikke blir lykkelig av, er en nytteløs trening selv om den er aldri så bra. Mitt råd er å finne en aktivitet som du selv er fornøyd med.

F. eks har jeg hatt pasienter i samme situasjon med barnepass- problem. Å gå turer er noe som barna kan bli med på. Da slår du tre fluer i en smekk. Du trener (ja... en gå- tur er trening), får tid sammen med barna og sparer penger.

Uten undersøkning er det umulig å gi noe bedre råd. Husk å ikke bli skremt av de latinske diagnostiseringer av folkelige helseproblem. Så fort en person med lumbago får vite at det betyr vondt i ryggen, blir mange litt bedre av bare å få det i en fornklet forklaring...

Lykke til...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Thor-Øistein Endsjø, barne- og idrettslege

tingelinn.

Det er nok mye som tyder på at det farligste for en som plages med fibromyalgi, er å sette seg ned i ro. God ide å trene deler av kroppen som ikke gir smerte. Litt lett trening på apparater av de vonde områdene kan du også prøve etter at kroppen har blitt skikkelig varm. Men stikkordet er klart: "går forsiktig frem".

Kjøp et klippekort eller betal for enkeltganger, slik at du ser om du trives med treningen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, jeg er naprapatstudent i Sverige.

Vil bare si at det viktigste å forstå i din situasjon er at fibromyalgi ikke er noe annet enn en beskrivelse av at du har vondt i muskel - seneorgan. Ikke riv deg opp i selve diagnosen.

Jeg er ikke ferdig utdannet og har ikke legitimasjon, men dette var ikke noe forsøk i å overgå noen som helst... bare te godt råd.

En trening man ikke blir lykkelig av, er en nytteløs trening selv om den er aldri så bra. Mitt råd er å finne en aktivitet som du selv er fornøyd med.

F. eks har jeg hatt pasienter i samme situasjon med barnepass- problem. Å gå turer er noe som barna kan bli med på. Da slår du tre fluer i en smekk. Du trener (ja... en gå- tur er trening), får tid sammen med barna og sparer penger.

Uten undersøkning er det umulig å gi noe bedre råd. Husk å ikke bli skremt av de latinske diagnostiseringer av folkelige helseproblem. Så fort en person med lumbago får vite at det betyr vondt i ryggen, blir mange litt bedre av bare å få det i en fornklet forklaring...

Lykke til...

Takk for svar begge to. Sant at det er lett å bli litt ekstra redd når man får en diagnose - da er det så endelig liksom. Noe jeg må ta hensyn til hele livet. Har nå begynt på trening, og forsøker å være optimist. Min fordel (og ulempe) er nettopp det at jeg har barn og derved ikke kan sette meg til ro:-) Vi går jo mye på tur, men det ser ikke ut til å hjelpe - mistenker at tur med barnevogn ikke er helt det samme som tur uten... Men takk for gode råd allikevel, godt å "bli hørt" på en måte. Det er ikke alltid man føler det hos leger og på offentlige kontorer...| Håper jeg finner det som passer for akkurat meg, sånn at jeg kan komme meg ut i jobb igjen. Er tross alt bar 23 år gammel...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...