Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Min kjæreste er deprimert og får behandling m/Lykkepiller, psykolog og psykiater. Beg behandl for 3 uker siden.Vi er veldig glad i hverandre, men nå skyver han meg bort, sier det er det beste for meg. Er dette en vanlig reaksjon? Jeg vil så gjerne støtte og være der for han, men er redd han oppfatter meg som masete. Han bare graver seg ned i jobb, for å distansere seg, tror jeg. Er det mulig å gi noe tidsperspektiv mht når man kan håpe på at han får det bedre og kan klare å se litt lysere på livet? Jeg er skeptisk til piller (har ikke sagt det) men setter min lit til samtalene han har med fagpersonell. Pillene resulterer i at han ikke fungerer sexuelt, er det noe som vedvarer så lenge han tar de? Mangel på sex er av mindre betydning for meg, men tror det plager han. Hvor lenge er det vanlig at man må ta medisiner for dette?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/198153-depresjon/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kjære deg.

Jeg kan svare deg på hvordan jeg har det, og jeg er der han er, bare at jeg bruker ikke piller.

Når det gjelder det å være deppa, så er det ganske tøft, man vil gjerne ikke ha det slik en har det og jobber mer eller mindre bevisst med å komme seg opp på et vanlig oppegående plan.

Men man bruker så mye krefter. Når man begraver seg i jobben, kan det være, og nå kan det hende jeg beveger meg på tynn i s, da jeg ikke vet va slags jobb han har, være en måte å forsøke å fungere på samt at man ikke behøver å involvere seg eller la andre involvere seg i en selv.

Men når dere snakker sammen, nevner han noe spesielt? har han snakket noe om fremtiden? Hva slags planer?

Jeg bruker også å si at andre har det bedre uten meg, og det er et signal man bør ta på alvor,da det kan tyde på at han er på bånn og trenger mer hjelp.

Håper dette hjalp deg noe. Hvis du lurer på noe mer kan du jo sende meg en epost: [email protected].

Jeg er gift med en som har jobber innenfor psykiatrien,

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/198153-depresjon/#findComment-1395786
Del på andre sider

Nils Håvard Dahl, psykiater

Ved depresjon er det vanlig at en mister følelsene for det som vanligvis betyr noe, inkl. kjæreste. Dette kalles anhedoni.

Menn har heldigvis den evnen at de kan "selvbehandle seg" med arbeid når de er deprimerte.

Sexlysten kan forsvinne både pga depresjonen og pga medisinen. Men også pga at en nister følelsene for kjæresten.

Medikamentell behandling skal vare minimum et år.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/198153-depresjon/#findComment-1395975
Del på andre sider

Ved depresjon er det vanlig at en mister følelsene for det som vanligvis betyr noe, inkl. kjæreste. Dette kalles anhedoni.

Menn har heldigvis den evnen at de kan "selvbehandle seg" med arbeid når de er deprimerte.

Sexlysten kan forsvinne både pga depresjonen og pga medisinen. Men også pga at en nister følelsene for kjæresten.

Medikamentell behandling skal vare minimum et år.

Hvordan er utsiktene til å bli frisk da, etter det året? Har en nær slektning som nettopp har begynt på SSRI-preparat. Ikke hatt tidligere episoder med depresjon. Nå var det så akutt at legen måtte medisinere. Er søkt til psykiatrisk behandling, hvor lang tid tar det før det kommer i gang tror du?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/198153-depresjon/#findComment-1395983
Del på andre sider

Kjære deg.

Jeg kan svare deg på hvordan jeg har det, og jeg er der han er, bare at jeg bruker ikke piller.

Når det gjelder det å være deppa, så er det ganske tøft, man vil gjerne ikke ha det slik en har det og jobber mer eller mindre bevisst med å komme seg opp på et vanlig oppegående plan.

Men man bruker så mye krefter. Når man begraver seg i jobben, kan det være, og nå kan det hende jeg beveger meg på tynn i s, da jeg ikke vet va slags jobb han har, være en måte å forsøke å fungere på samt at man ikke behøver å involvere seg eller la andre involvere seg i en selv.

Men når dere snakker sammen, nevner han noe spesielt? har han snakket noe om fremtiden? Hva slags planer?

Jeg bruker også å si at andre har det bedre uten meg, og det er et signal man bør ta på alvor,da det kan tyde på at han er på bånn og trenger mer hjelp.

Håper dette hjalp deg noe. Hvis du lurer på noe mer kan du jo sende meg en epost: [email protected].

Jeg er gift med en som har jobber innenfor psykiatrien,

Hei Nebby. Jeg forsøkte å sende mail til deg, men finner ikke adressen din?!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/198153-depresjon/#findComment-1400473
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...