Gå til innhold

Til dr. Dahl. Barn og depresjon?

Anbefalte innlegg

Hvorfor tar ikke leger barns psykiske problemer på alvor? Hvorfor er det alltid Ritalin som er løsningen når et barn har psykiske problemer. Min datter er helt klart deprimert. I perioder er det ingenting hun har lyst til, det eneste som er morsomt er å sove. Hun trekker seg unna andre, og isolerer seg. Vondt å se på ffor en mor, som selv har en alvorlig klinisk depresjon, som riktig nok er meget godt medisinert. Jeg kjenner igjen symptomene, og jeg vet hva hun har i vente om hun ikke får hjelp. Har snakket med flere leger, men ingen har lyst til å gi henne medisinsk behandling. For man gir ikke antidepressiva til barn, får jeg vite. Hun har vært henvist til BUP også. Med full utredning, og Ritalin. Det hjelper litt. Men det er behandling for psykisk lidelse min datter trenger. Hvorfor får hun ikke det? Hva skal jeg gjøre, for dette er hjerteskjærende å se på? Er du også blant alle leger som aviser små barn som psykiatriske pasienter, dr. Dahl?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/19865-til-dr-dahl-barn-og-depresjon/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Siden hun har fått ritalin så er det enten fordi hun har ad/hd eller narcolepsi. Denne medisinen gis ikke til andre lidelser under noen omstendigheter. Har du fått vite hennes diagnose?

Hva slags depresjon har hun, tung depresjon eller dysthymi. Jeg har problemer med å forstå hvorfor hun ikke får AD. Men jeg tror du har lurt av å spørre dr. oftedal på forum på barnemedisin, han kan mye om ritalin relatert behandling.

Nils Håvard Dahl, psykiater

Behandlingen (eller snarere mangelen på)av barns depresjoner i Norge er etter min mening den største skamplett på vårt helsevesen.

Jeg tror jeg er den fagperson i landet som offentlig sterkest har uttrykt misnøye med barne-og ungdomspsykiatrien.

Dersom diagnosen er sikker, og det ikke er opplagte depresjonsskapende faktorer i barnets miljø, anbefaler jeg leger å gi antidepressiva til barn over 12 år på samme grunnlag som hos voksne.

Om andre tiltak er forsøkt uten godt resultat, synes jeg en skal forsøke SSRIer på barn fra 6 års alder.

Det er kun dersom ditt barn har fått diagnosen ADHD eller tilsvarende at en skal forsøke Ritalin.

Siden hun har fått ritalin så er det enten fordi hun har ad/hd eller narcolepsi. Denne medisinen gis ikke til andre lidelser under noen omstendigheter. Har du fått vite hennes diagnose?

Hva slags depresjon har hun, tung depresjon eller dysthymi. Jeg har problemer med å forstå hvorfor hun ikke får AD. Men jeg tror du har lurt av å spørre dr. oftedal på forum på barnemedisin, han kan mye om ritalin relatert behandling.

Hei eckko!

Min sønn bruker antidepressiva mot tvang. Vi har vært i kontakt med BUP i et par år fordi han har tourette syndrom. Han fikk medisin for et år siden i en alder av åtte år. Hvis ikke legen vil høre på deg foreslår jeg du går til en annen. Du skulle jo vite alt om depresjon.

Med vennlig hilsen

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...