Gå til innhold

Spise sjølplukka sopp? Ikke om det var den siste maten i verden

Anbefalte innlegg

Skrevet

Og en dag dukker det opp en helt ukjent art som ligner på matsopp.....

"Og en dag dukker det opp en helt ukjent art som ligner på matsopp....."

Nye arter oppstår ikke over natten. Det som kan være problemet, er at det allerede finnes giftige sopper som likner matsopper. Men de kan identifiseres hvis man har greie på det, og har man ikke greie på det så skal man heller ikke plukke.

"........................................."

Gjest schnachtswürde
Skrevet

"En jeg kjenner døde en langsom og pinefull død av soppforgiftning."

Problemet er jo at det er så mange som ikke har peiling som går ut og plukker sopp. Plukker man matsopp så er det ikke noe problem, men er man så dum at man plukke rog spiser noe man ikke er helt sikker på hva er, så får man nesten som man fortjener.

".........................................."

Problemet i det tilfellet var at den som plukket soppen hadde plukket sopp i en mannsalder, og hun trodde kurven var kontrollert av en annen, så det hele skyldtes en beklagelig misforståelse/forbytning. Sier hun i hvert fall. En liten glipp, og katastrofen var et faktum. Jeg håper hun ikke gjorde det med vilje....

Noen mumler også at det kan ha blitt begått drap på denne måten.

Ja jeg vet at jeg maler fanden på veggen.

Risiko og konsekvens er ikke det samme, og konsekvensene er for store til at jeg vil ta risikoen, samme hvor liten den er.

Gjest schnachtswürde
Skrevet

"Og en dag dukker det opp en helt ukjent art som ligner på matsopp....."

Nye arter oppstår ikke over natten. Det som kan være problemet, er at det allerede finnes giftige sopper som likner matsopper. Men de kan identifiseres hvis man har greie på det, og har man ikke greie på det så skal man heller ikke plukke.

"........................................."

Faktsik dukker nye areter oppp over natta. Ukjente sopp spretter opp både her og både der.

Ukjent i Norge for nordmenn, og ikke ført opp i boka.

------------------

Sitat:

Men høsten ble for tørr og soppsesongen heller dårlig, bortsett fra en kort periode på senhøsten. Slike særpregede år gir imidlertid ofte overraskelser og i år dukket flere nye arter for landet opp.

F eks pluteus aurantiorugosus - voksested: Oslo, i Almedalen ved Østensjøvann, Funnet 6 oktober 2002, leg. A. Græsdal.

Tenk å finne et knippe av intenst oransjerøde - skarlagensrøde sopper på en stubbe. Man kunne tro man var i tropene!

---------------------

Gjest schnachtswürde
Skrevet

Ja. Plukker sjøl på Meny. Trygt og godt...

He-he.

Voksested : Meny på Grünerløkka.

Latinsk navn : hermetikkus tilbudus

Skrevet

Jeg plukker masse sopp, og kan mange rare arter som skremmer venner.

Men jeg spiser ikke sopp selv. Liker verken smak eller konsistens.

Gjest schnachtswürde
Skrevet

Jeg plukker masse sopp, og kan mange rare arter som skremmer venner.

Men jeg spiser ikke sopp selv. Liker verken smak eller konsistens.

Hvilken art vil du anbefale for å kverke noen?

Skrevet

jøsses så barnslig dere erda.. sopp er jo sunt!! Skaff dere en sopp bok da vel!;) Er oppvokst med mor som plukker sopp, er så glad i det at vi har sopp i omtrent alt vi spiser=)

Skrevet

jøsses så barnslig dere erda.. sopp er jo sunt!! Skaff dere en sopp bok da vel!;) Er oppvokst med mor som plukker sopp, er så glad i det at vi har sopp i omtrent alt vi spiser=)

Trodde sopp var en av naturens renovasjonsarbeidere.

Har hørt at er det forurensning så er soppene fulle av det, men jeg har ingen anelse, bare noe jeg har blitt fortalt. Jeg tør ikke spise sopp jeg har plukket selv, utenom kantarellen da:-)

Skrevet

Faktsik dukker nye areter oppp over natta. Ukjente sopp spretter opp både her og både der.

Ukjent i Norge for nordmenn, og ikke ført opp i boka.

------------------

Sitat:

Men høsten ble for tørr og soppsesongen heller dårlig, bortsett fra en kort periode på senhøsten. Slike særpregede år gir imidlertid ofte overraskelser og i år dukket flere nye arter for landet opp.

F eks pluteus aurantiorugosus - voksested: Oslo, i Almedalen ved Østensjøvann, Funnet 6 oktober 2002, leg. A. Græsdal.

Tenk å finne et knippe av intenst oransjerøde - skarlagensrøde sopper på en stubbe. Man kunne tro man var i tropene!

---------------------

"Faktsik dukker nye areter oppp over natta. Ukjente sopp spretter opp både her og både der.

Ukjent i Norge for nordmenn, og ikke ført opp i boka. ------------------ Sitat:"

Det er snakk om nye arter som blir oppdaget, ikke som plutselig spretter inn i eksistens. Og uoppdagede arter, som naturlig nok ikke står i "boka", skal man selvfølgelig ikke plukke og spise. Akkurat det er jo så innlysende og logisk som det kan få blitt.

"........................................"

Skrevet

Hvilken art vil du anbefale for å kverke noen?

Tja... Spiss giftslørsopp eller panterfluesopp er vel de giftigste.

Om man smaker det, eller du blir oppdaget, aner jeg ikke.

Gøy å servere rødnende fluesopp. Det er en god matsopp, men folk flest blir bleke når de hører navnet.

Gjest schnachtswürde
Skrevet

Tja... Spiss giftslørsopp eller panterfluesopp er vel de giftigste.

Om man smaker det, eller du blir oppdaget, aner jeg ikke.

Gøy å servere rødnende fluesopp. Det er en god matsopp, men folk flest blir bleke når de hører navnet.

Jeg bare spøker.

Det blir liksom et spesielt forhold du får til sopp når noen har dødd som du kjenner.

5 dager tok det, 2 dager før han ble syk, og tre dager til for å dø.

Skrevet

Jeg spiser sopp, det er kjempegodt. Men plukker bare fra butikken ;)

Men idag derimot fikk jeg altså soppsuppe, plukket og laget ute i det fri. Av soppkontrollører ;) SÅ jeg regner med at den var trygg.

Tør ikke plukke selv, nei, og skal stole svææært godt på at vedkommende er soppkyndig dersom jeg spiser selvplukket sopp hos noen. Har ikke gjort det ennå...

Til uka skal jeg plukke forskjellige typer sopp på butikken, og sprøsteke dem med salt og pepper og ha dem som kveldssnadder.

*gleder meg*

Skrevet

Jeg bare spøker.

Det blir liksom et spesielt forhold du får til sopp når noen har dødd som du kjenner.

5 dager tok det, 2 dager før han ble syk, og tre dager til for å dø.

Jeg tok deg vel ikke så veldig alvorlig heller.

Selv begynner jeg å lure når det skjer som ifjor sommer, at noen klarte å forveksle kantarell og spiss giftslørsopp.

Hvis man vet så lite om sopp, bør man ihvertfall ikke spise sopp man har plukket selv (bortsett fra i grønnsakdisken).

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...