Naprapat Skrevet 20. februar 2001 Del Skrevet 20. februar 2001 naprapati... Naprapatene møter ganske stor motstand fra de fleste hold og kanter. Mange av haglebygene kommer fra etablerte terapeuter for myo - artikulære dysfunkjsoner. Fysioterapeuter, kiropraktorer, leger etc... "Om det er er et bilverksted i byn er det klart at eieren av dette ikke liker at et nytt firma åpner i samme by." Den er jeg med på, og det er klart at dette er forståelig, men slik "konkurranse" må da være sunt. Vår største kritikk tas imot på grunnlag av manglende forskning innen behandlingsmetodene vi benytter. (Manipulasjon, mobilisering, massage, triggerpunktsbehandling, scanlab og ultralyd) Samtlige metoder benyttes av samlede behandlingsmetoder fra kiro og fysio metoder. I Norge i dag er det ca 45 aktive naprapater, og ca 40 er i utdanning i Sthlm, Sverige. Meninger, kritikk, spørsmål annet...??? Spesielt interresert av idr. legens oppfatning... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
birdie Skrevet 20. februar 2001 Del Skrevet 20. februar 2001 Hah, henger meg på deg her også, jeg! Selv om jeg er fysioterapeut uttaler jeg meg ikke på vegne av yrkesstanden min, vil snarere komme med en liten iakttagelse jeg har gjort.. På mitt bosted er det én naprapat. Da han kom til byen var det med brask og bram - her kom gutten som skulle ordne opp i brasene! Naprapati ble i artikkelform i lokalavisa fremstilt som noe helt enestående - en krysning mellom fysioterapeut og kiropraktor, og selvfølgelig myyyye mer effektiv. Naprapati tilbyr fullstendige løsninger, mens de andre enten KUN knar eller KUN knekker. Poenget mitt er at dersom dette er gjengs syn blant naprapater på deres eget fag - og ikke minst deres kollegaer - da kan fallet fort bli høyt og vondt.. Alt er ikke svart og hvitt - en god fysio eller en god kiropraktor behersker mer enn "bare" de teknikkene man tradisjonelt forbinder med disse fagene. Og har dere naprapater hørt om manuell terapeuter..? I utgangspunktet forsøker jeg å være åpen for at naprapati er en effektiv og helhetlig tilnærmingsmåte - men jeg må samtidig innrømme at jeg får litt aversjon når jeg støter på misjonærer (dette gjelder på alle plan i livet). Det er fordi misjonærer gjerne er blinde for at andre løsninger enn de de tilbyr faktisk kan være vel så fornuftige - situasjonen og mennesket det gjelder tatt i betraktning. Av de få naprapatene jeg har møtt/ hørt om må jeg dessverre si at denne fanatiske troen på egen fortreffelighet er det jeg mest legger merke til.. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Thor-Øistein Endsjø, barne- og idrettslege Skrevet 20. februar 2001 Del Skrevet 20. februar 2001 Naprapat. Her må jeg svare deg "litt personlig". Da den første naprapaten slo seg ned i Norge, hadde jeg en lengre samtale med han, idet jeg visste lite om utdannelsen, behandlingsmetoder etc. Etter det har jeg sendt endel pasienter til dine kolleger. Det har først og fremst vært pasienter med lengevarende albu-,skulder- og rygg-plager. Behandlingen har vel hovedsaklig blitt mobilisering og dyp massasje. Tilbakeføring fra pasientene har vært svært tilfredsstillende. Mao., jeg har på følelsen av at naprapatene er flinke med hendene og ikke starter opp diverse elektriske apparater så lett. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Naprapat Skrevet 20. februar 2001 Forfatter Del Skrevet 20. februar 2001 Hah, henger meg på deg her også, jeg! Selv om jeg er fysioterapeut uttaler jeg meg ikke på vegne av yrkesstanden min, vil snarere komme med en liten iakttagelse jeg har gjort.. På mitt bosted er det én naprapat. Da han kom til byen var det med brask og bram - her kom gutten som skulle ordne opp i brasene! Naprapati ble i artikkelform i lokalavisa fremstilt som noe helt enestående - en krysning mellom fysioterapeut og kiropraktor, og selvfølgelig myyyye mer effektiv. Naprapati tilbyr fullstendige løsninger, mens de andre enten KUN knar eller KUN knekker. Poenget mitt er at dersom dette er gjengs syn blant naprapater på deres eget fag - og ikke minst deres kollegaer - da kan fallet fort bli høyt og vondt.. Alt er ikke svart og hvitt - en god fysio eller en god kiropraktor behersker mer enn "bare" de teknikkene man tradisjonelt forbinder med disse fagene. Og har dere naprapater hørt om manuell terapeuter..? I utgangspunktet forsøker jeg å være åpen for at naprapati er en effektiv og helhetlig tilnærmingsmåte - men jeg må samtidig innrømme at jeg får litt aversjon når jeg støter på misjonærer (dette gjelder på alle plan i livet). Det er fordi misjonærer gjerne er blinde for at andre løsninger enn de de tilbyr faktisk kan være vel så fornuftige - situasjonen og mennesket det gjelder tatt i betraktning. Av de få naprapatene jeg har møtt/ hørt om må jeg dessverre si at denne fanatiske troen på egen fortreffelighet er det jeg mest legger merke til.. Synd at du har denne oppfatningen birdie. Selv er jeg under utdannelse, vet jeg jo selvsagt ikke hvordan jeg kommer til å bemøte det stedet jeg kommer å jobbe. Kan på mange måter kjenne igjen den såkalte "kaksigheten" til mange naprapater. Men du kan ikke dra min yrkesgruppe under en kam slik på denne måten. "Har dere naprapater hørt om manuell-terapeuter???!!!" Det er klart vi har. Like dumt som om jeg spør om du har hørt om en akupunktør...??? OK- du har kanskje opplevd en kjekkas som var naprapat, men vi er ikke uopplyste må du forstå Det finnes gode og dårlige terapeuter av alle slag. Det viktige her er å være ydmyk mot seg selv tror jeg. Jeg har bedre kompetanse til å behandle en pasient med segmentell dysfunksjon cervicalt enn hva en fysioterapeut vil ha. En fysio vil være bedre enn meg til å veilede, trene opp og behandle en forulykket i trafikken enn hva en naprapat kan. Jeg vekslet noen synspunkter på aminosyrer med deg i går, og vi ble litt halvkrasse (hvertfall jeg:-). Denne uttalelsen om misjonærnaprapater er langt fra sannheten slik jeg opplever naprapater og avgangsstudenter. Løsningen ligger i koordinerende virksomhet mellom yrkesgruppene, og ikke sette noen i bås på grunnlag av engangsopplevelser. Med dagens tempo og arbeidsvaner er det mer enn nok å gjøre for alle i vår bransje Lurer litt på hva slags teknikker en virkelig god fysio og kiro behersker som revlosjonerer behandlingen utover de allerede kjente tenkninkker benyttet... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
birdie Skrevet 20. februar 2001 Del Skrevet 20. februar 2001 Synd at du har denne oppfatningen birdie. Selv er jeg under utdannelse, vet jeg jo selvsagt ikke hvordan jeg kommer til å bemøte det stedet jeg kommer å jobbe. Kan på mange måter kjenne igjen den såkalte "kaksigheten" til mange naprapater. Men du kan ikke dra min yrkesgruppe under en kam slik på denne måten. "Har dere naprapater hørt om manuell-terapeuter???!!!" Det er klart vi har. Like dumt som om jeg spør om du har hørt om en akupunktør...??? OK- du har kanskje opplevd en kjekkas som var naprapat, men vi er ikke uopplyste må du forstå Det finnes gode og dårlige terapeuter av alle slag. Det viktige her er å være ydmyk mot seg selv tror jeg. Jeg har bedre kompetanse til å behandle en pasient med segmentell dysfunksjon cervicalt enn hva en fysioterapeut vil ha. En fysio vil være bedre enn meg til å veilede, trene opp og behandle en forulykket i trafikken enn hva en naprapat kan. Jeg vekslet noen synspunkter på aminosyrer med deg i går, og vi ble litt halvkrasse (hvertfall jeg:-). Denne uttalelsen om misjonærnaprapater er langt fra sannheten slik jeg opplever naprapater og avgangsstudenter. Løsningen ligger i koordinerende virksomhet mellom yrkesgruppene, og ikke sette noen i bås på grunnlag av engangsopplevelser. Med dagens tempo og arbeidsvaner er det mer enn nok å gjøre for alle i vår bransje Lurer litt på hva slags teknikker en virkelig god fysio og kiro behersker som revlosjonerer behandlingen utover de allerede kjente tenkninkker benyttet... "Lurer litt på hva slags teknikker en virkelig god fysio og kiro behersker som revlosjonerer behandlingen utover de allerede kjente tenkninkker benyttet..." Apropos å dra en hel yrkesgruppe over en kam.. Les innlegget mitt en gang til! Jeg kan bare snakke ut fra erfaring. Jeg har møtt/ lest om tre naprapater, og gjengs for disse var "kaksigheten", som du kaller det. Din fremtoning her på forum ligger heller ikke helt tilbake for dette; du har en svært aggressiv uttrykksmåte. Å snakke om ydmykhet mens man samtidig rakker ned på de yrkesgruppene som ligger nærmest faglig sett er å tale med to tunger. Fremdeles åpensinnet, hilsen 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Naprapat Skrevet 20. februar 2001 Forfatter Del Skrevet 20. februar 2001 "Lurer litt på hva slags teknikker en virkelig god fysio og kiro behersker som revlosjonerer behandlingen utover de allerede kjente tenkninkker benyttet..." Apropos å dra en hel yrkesgruppe over en kam.. Les innlegget mitt en gang til! Jeg kan bare snakke ut fra erfaring. Jeg har møtt/ lest om tre naprapater, og gjengs for disse var "kaksigheten", som du kaller det. Din fremtoning her på forum ligger heller ikke helt tilbake for dette; du har en svært aggressiv uttrykksmåte. Å snakke om ydmykhet mens man samtidig rakker ned på de yrkesgruppene som ligger nærmest faglig sett er å tale med to tunger. Fremdeles åpensinnet, hilsen Hva i all verden mener du rakke ned på??? Jeg synes dere er en yrkesgruppe som gjør mange ting bra...??? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Naprapat Skrevet 20. februar 2001 Forfatter Del Skrevet 20. februar 2001 Hva i all verden mener du rakke ned på??? Jeg synes dere er en yrkesgruppe som gjør mange ting bra...??? Det var bare et spørsmål... Jeg kan omformulere det. Hva kan en feks manuell medisiner utover manip, mob, tøy, mass, TP, UL og Scanlab ??? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
birdie Skrevet 20. februar 2001 Del Skrevet 20. februar 2001 Hva i all verden mener du rakke ned på??? Jeg synes dere er en yrkesgruppe som gjør mange ting bra...??? Ok, "rakke ned på" var nok en dårlig valgt formulering. Men "fremheve seg selv på bekostning av andre", da? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Naprapat Skrevet 20. februar 2001 Forfatter Del Skrevet 20. februar 2001 "Lurer litt på hva slags teknikker en virkelig god fysio og kiro behersker som revlosjonerer behandlingen utover de allerede kjente tenkninkker benyttet..." Apropos å dra en hel yrkesgruppe over en kam.. Les innlegget mitt en gang til! Jeg kan bare snakke ut fra erfaring. Jeg har møtt/ lest om tre naprapater, og gjengs for disse var "kaksigheten", som du kaller det. Din fremtoning her på forum ligger heller ikke helt tilbake for dette; du har en svært aggressiv uttrykksmåte. Å snakke om ydmykhet mens man samtidig rakker ned på de yrkesgruppene som ligger nærmest faglig sett er å tale med to tunger. Fremdeles åpensinnet, hilsen Hei Birdie... Jeg liker deg veldig godt, synes du har en fin balanse mellom faglig dyktighet og utfordrende spørsmål. Har du noen konkrete spørsmål om naprapati. Her får du gjerne trykke på våre "ømme" punkter, så tror jeg vi kan nærme oss ganske bra. Tror egentlig ikke vi er uenige på noen måte... Min gamle farfar sa alltid: " Man skal ha troen på en selv, for det er det ingen andre som har..." Naprapater er egenforetagere stort sett alle sammen, og det kan da vel ikke være så galt å bruse opp litt nå man skal profilere seg??? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
birdie Skrevet 20. februar 2001 Del Skrevet 20. februar 2001 Det var bare et spørsmål... Jeg kan omformulere det. Hva kan en feks manuell medisiner utover manip, mob, tøy, mass, TP, UL og Scanlab ??? Jeg returnerer spørsmålet, jeg! Jeg vet ikke så mye om naprapati i detalj, så jeg er ganske spent på hva det er for noe naprapater kan som skal revolusjonere behandlingene. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
birdie Skrevet 20. februar 2001 Del Skrevet 20. februar 2001 Hei Birdie... Jeg liker deg veldig godt, synes du har en fin balanse mellom faglig dyktighet og utfordrende spørsmål. Har du noen konkrete spørsmål om naprapati. Her får du gjerne trykke på våre "ømme" punkter, så tror jeg vi kan nærme oss ganske bra. Tror egentlig ikke vi er uenige på noen måte... Min gamle farfar sa alltid: " Man skal ha troen på en selv, for det er det ingen andre som har..." Naprapater er egenforetagere stort sett alle sammen, og det kan da vel ikke være så galt å bruse opp litt nå man skal profilere seg??? Se innlegg lenger nede i tråden. I tillegg: i vanlig reklame heter det seg (er usikker på om det faktisk også er lovbestemt) at man ikke skal fremheve eget produkt på bekostning av andre. Man kan altså ikke skrive: "Kjøp Mazda, for det er hundre ganger bedre enn Toyota!" i en annonse. Kiropraktorer driver også enkeltmannsforetak; mange fysioterapeuter arbeider i privat praksis. Jeg har imidlertid ennå til gode å se noen fra disse faggruppene annonsere for seg sjøl med at de er mye mer effektive enn "motparten". Jeg har imidlertid altså sett en naprapat ankomme byen med den erklæringen! Men konkret hva det var som gjorde ham så mye bedre, annet enn at han fungerer som en mellomting av fysioterapeut og kiropraktor, kom det ikke frem i den artikkelen. Derfor fant jeg det betimelig å spørre om faggruppen Manuell Terapeuter er kjent for naprapater, da disse jo nettopp befinner seg i grenseland mellom kiropraktikk og ordinær fysioterapi. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Naprapat Skrevet 20. februar 2001 Forfatter Del Skrevet 20. februar 2001 Jeg returnerer spørsmålet, jeg! Jeg vet ikke så mye om naprapati i detalj, så jeg er ganske spent på hva det er for noe naprapater kan som skal revolusjonere behandlingene. Noen Karl Marx er vi ikke... det blir nok ingen revolusjon. Kan faktisk ikke huske at jeg har deklarert meg slik heller??? Ok... nå skal jeg gi deg fakta på bordet. Vi har meget dårlig kompetanse på sykdommer som RA, spesifikk muskeltrening i rehabiliterende syfte og ikke minst så lærer vi lite om indremedisin, cellebiologi og andre grunnleggende medisinske emner. Vi lærer det vi bruker. Naprapater lever mye etter: jeg stiller diagnosen x, og vet at behandlingen y gjør 9\10 friske utifra erfaring. Dette skal jeg gjerne la meg og mine medstudenter, lærere og naprapater dingle for. I den sanne medisinske tro skal man jo egentlig ha et forskningsgrunnlag for all virksomhet. Det har ikke vi. Jeg kan kjenne inskrenkte facettleddsglidning og behandle de etter alle kunsten regler. Man vet ikke om såkalte "låsninger" engang finnes... men friske blir pasientene, og det holder for meg. En annen sak som jeg tror er forskjellig mellom nap og fys, er at en naprapatbehandling kan styres mer av pasienten sammen med naprapaten. Vanligst er behandlingssekvens på tre - fire beh. Etter det gjøres en bedømning om pasienten har effekt av beh. Hos en fysio har man remisser, og har man fått feks. 14 remisser til FT for å bli kvitt fibromyalgi, så går pasienten i de fleste fall på 14 behandlinger. (Her får du gjerne si meg i mot hvis det ikke er slik, men jeg har fått denne oppfatningen)Jeg ville ihvertfall synes det vil være umotiverende å behandle noen 14 ganger uten å kunne avslutte behandl.sekv. om pasienten har blitt frisk, eller om min behandling ikke fungerer. (Man kan sikkert styre dette på en måte, men er ikke dette aktuelt??? Dette er et spørsmål ikke noe hån) Vi benytter mye av undervisningen til praktikk, med handleder. Nå etter 4 terminer på NPH, har jeg hatt ca 500 pasienter på praktikk. Jeg har behandlet lumbago pas. med smertefri utgang på 3 minutter, hatt en dame med stiv nakke 10 ganger uten forbedring i det hele tatt, sloss med en narkoman som ikke fikk sjukskrivning av meg og blitt bedt ut på middag av en søt jente (Jeg takket nei). Vi møter pasientene tidlig og møter mange under skoletiden. Her prøver man og feiler og finner sin stil som terapeut. Dette gjør naprapatene til gode terapeuter. Ikke noe bedre enn andre, men jeg synes dette læringssettet er fantastisk; man lærer å mobilisere et bekken mellom 13 og 16 og prøver det på en pasient mellom 16 og 19. En diskusjon om hvem som har den beste behandlingen er nytteløs... .. ... FOOOOR Vi er best, vi er konger, vi skal gjøre Thorild 52 med inskrenkt rotasjon til høyre til Brittney Spears. Her kommer vi!!! uten Scanlab... He he he... Denne tok du??? Venter spent på neste fra deg... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
birdie Skrevet 20. februar 2001 Del Skrevet 20. februar 2001 Noen Karl Marx er vi ikke... det blir nok ingen revolusjon. Kan faktisk ikke huske at jeg har deklarert meg slik heller??? Ok... nå skal jeg gi deg fakta på bordet. Vi har meget dårlig kompetanse på sykdommer som RA, spesifikk muskeltrening i rehabiliterende syfte og ikke minst så lærer vi lite om indremedisin, cellebiologi og andre grunnleggende medisinske emner. Vi lærer det vi bruker. Naprapater lever mye etter: jeg stiller diagnosen x, og vet at behandlingen y gjør 9\10 friske utifra erfaring. Dette skal jeg gjerne la meg og mine medstudenter, lærere og naprapater dingle for. I den sanne medisinske tro skal man jo egentlig ha et forskningsgrunnlag for all virksomhet. Det har ikke vi. Jeg kan kjenne inskrenkte facettleddsglidning og behandle de etter alle kunsten regler. Man vet ikke om såkalte "låsninger" engang finnes... men friske blir pasientene, og det holder for meg. En annen sak som jeg tror er forskjellig mellom nap og fys, er at en naprapatbehandling kan styres mer av pasienten sammen med naprapaten. Vanligst er behandlingssekvens på tre - fire beh. Etter det gjøres en bedømning om pasienten har effekt av beh. Hos en fysio har man remisser, og har man fått feks. 14 remisser til FT for å bli kvitt fibromyalgi, så går pasienten i de fleste fall på 14 behandlinger. (Her får du gjerne si meg i mot hvis det ikke er slik, men jeg har fått denne oppfatningen)Jeg ville ihvertfall synes det vil være umotiverende å behandle noen 14 ganger uten å kunne avslutte behandl.sekv. om pasienten har blitt frisk, eller om min behandling ikke fungerer. (Man kan sikkert styre dette på en måte, men er ikke dette aktuelt??? Dette er et spørsmål ikke noe hån) Vi benytter mye av undervisningen til praktikk, med handleder. Nå etter 4 terminer på NPH, har jeg hatt ca 500 pasienter på praktikk. Jeg har behandlet lumbago pas. med smertefri utgang på 3 minutter, hatt en dame med stiv nakke 10 ganger uten forbedring i det hele tatt, sloss med en narkoman som ikke fikk sjukskrivning av meg og blitt bedt ut på middag av en søt jente (Jeg takket nei). Vi møter pasientene tidlig og møter mange under skoletiden. Her prøver man og feiler og finner sin stil som terapeut. Dette gjør naprapatene til gode terapeuter. Ikke noe bedre enn andre, men jeg synes dette læringssettet er fantastisk; man lærer å mobilisere et bekken mellom 13 og 16 og prøver det på en pasient mellom 16 og 19. En diskusjon om hvem som har den beste behandlingen er nytteløs... .. ... FOOOOR Vi er best, vi er konger, vi skal gjøre Thorild 52 med inskrenkt rotasjon til høyre til Brittney Spears. Her kommer vi!!! uten Scanlab... He he he... Denne tok du??? Venter spent på neste fra deg... Ang. revolusjon (sakset fra et av dine innlegg her): "Lurer litt på hva slags teknikker en virkelig god fysio og kiro behersker som revlosjonerer behandlingen utover de allerede kjente tenkninkker benyttet..." Underforstått trodde jeg du mente at DERE hadde nettopp en slik revolusjonerende behandling. Men det var altså ikke tilfelle. Et meget artig innlegg, ditt siste! ) Bra at dere har så mye praksis. På fysioterapihøgskolen har man også en del praksis, men ikke hver dag. I perioder på fra en halv dag til tre uker (om jeg ikke husker feil) er vi utplassert i ulike institusjoner. Det er alt fra kommune-/ bydelshelsetjeneste via sykehus til egen klinikk på skolen. Ellers blir det en del testing av teknikker, og ikke minst undersøkelsesmetoder, på medelever. En god undersøkelse er ofte halve behandlingen, ikke sant? Da kan det være godt å vite hvordan en "frisk" kropp kjennes ut (=medelev). Slik jeg forstår deg er dere primært involvert i behandling av lidelser som ikke er kroniske? Dvs. de KAN bli kroniske dersom man ikke gjør noe med dem i tide, men dere kan altså tilby en umiddelbar lindring eller ingen lindring overhodet? Du nevner rekvisisjoner. Dette er vel noe også fysioterapeuter ser ulempen med. Det tror jeg faktisk går begge veier - noen fysio'er er såre fornøyde med en "fast" inntekt, mens enkelte pasienter er gjengangere som kanskje er interessert i flest mulig behandlinger heller enn egentlig å bli frisk.. Jeg tror allikevel at majoriteten av fysio'er har en tankegang lik deres - prøve noen behandlinger og så evaluere, i stedet for å fortsette "blindt" med en standardprosedyre. Passive behandlingsformer er også i høy grad på vei ut. Problemet i så fall kan ofte være pasienten, som forventer å bli "kjælt for". Det med el.behandling er også et omdiskutert tema blant fysio'er! Bl.a. bløtdelsskader har vel beviselig god effekt av el.behandling (raskere tilheling pga varmen og økt sirkulasjon), men mange fysio'er - undertegnede inkludert - stiller seg allikevel kritiske til bruk av apparater. Nok en gang er dette et spørsmål om forventninger fra pasientens side, smat utformingen av rekvisisjonen. Betydningen av standardfraser som VMØ (varme, massasje, øvelser) og UL (ultralyd) er velkjent blant "gjengangerpasienter", og nåde den fysio som forsøker å foreslå en alternativ tilnærming! ;o) Heldigvis er mange leger klar over problemet (og sin egen begrensede kjennskap til de behandlingsteknikker en fysio kan tilby), og skriver derfor kun "fysioterapi" på rekvisisjonen. Slik stiller den enkelte fysio i større grad med carte blanche overfor pasienten! Så får vi bare avvente den tiden da man ikke lenger trenger tillatelse fra lege til å behandle pasienter.. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Naprapat Skrevet 21. februar 2001 Forfatter Del Skrevet 21. februar 2001 Ang. revolusjon (sakset fra et av dine innlegg her): "Lurer litt på hva slags teknikker en virkelig god fysio og kiro behersker som revlosjonerer behandlingen utover de allerede kjente tenkninkker benyttet..." Underforstått trodde jeg du mente at DERE hadde nettopp en slik revolusjonerende behandling. Men det var altså ikke tilfelle. Et meget artig innlegg, ditt siste! ) Bra at dere har så mye praksis. På fysioterapihøgskolen har man også en del praksis, men ikke hver dag. I perioder på fra en halv dag til tre uker (om jeg ikke husker feil) er vi utplassert i ulike institusjoner. Det er alt fra kommune-/ bydelshelsetjeneste via sykehus til egen klinikk på skolen. Ellers blir det en del testing av teknikker, og ikke minst undersøkelsesmetoder, på medelever. En god undersøkelse er ofte halve behandlingen, ikke sant? Da kan det være godt å vite hvordan en "frisk" kropp kjennes ut (=medelev). Slik jeg forstår deg er dere primært involvert i behandling av lidelser som ikke er kroniske? Dvs. de KAN bli kroniske dersom man ikke gjør noe med dem i tide, men dere kan altså tilby en umiddelbar lindring eller ingen lindring overhodet? Du nevner rekvisisjoner. Dette er vel noe også fysioterapeuter ser ulempen med. Det tror jeg faktisk går begge veier - noen fysio'er er såre fornøyde med en "fast" inntekt, mens enkelte pasienter er gjengangere som kanskje er interessert i flest mulig behandlinger heller enn egentlig å bli frisk.. Jeg tror allikevel at majoriteten av fysio'er har en tankegang lik deres - prøve noen behandlinger og så evaluere, i stedet for å fortsette "blindt" med en standardprosedyre. Passive behandlingsformer er også i høy grad på vei ut. Problemet i så fall kan ofte være pasienten, som forventer å bli "kjælt for". Det med el.behandling er også et omdiskutert tema blant fysio'er! Bl.a. bløtdelsskader har vel beviselig god effekt av el.behandling (raskere tilheling pga varmen og økt sirkulasjon), men mange fysio'er - undertegnede inkludert - stiller seg allikevel kritiske til bruk av apparater. Nok en gang er dette et spørsmål om forventninger fra pasientens side, smat utformingen av rekvisisjonen. Betydningen av standardfraser som VMØ (varme, massasje, øvelser) og UL (ultralyd) er velkjent blant "gjengangerpasienter", og nåde den fysio som forsøker å foreslå en alternativ tilnærming! ;o) Heldigvis er mange leger klar over problemet (og sin egen begrensede kjennskap til de behandlingsteknikker en fysio kan tilby), og skriver derfor kun "fysioterapi" på rekvisisjonen. Slik stiller den enkelte fysio i større grad med carte blanche overfor pasienten! Så får vi bare avvente den tiden da man ikke lenger trenger tillatelse fra lege til å behandle pasienter.. Det her er ikke første gangen skjer birdie. Jeg har vel hatt 50 diskusjoner med fysioterapeuter og kiropraktorer om det her. Det begynner alltid med at man lurer på hvordan den andre er i forhold til en selv. Deretter har jeg en tendens til å bli litt opphisset pga en liten kommentar eller liknende.... dermed er baletten i gang. (Akkurat som i den her diskusjonen) Etter litt frem og tilbake, så er det ikke så stor forskjell mellom terapiformene, og så blir man ganske viten om at det skiller ikke så mye som man skal he det til. (Det har vel hendt at man har tatt fram dette fora i en halvberuset tilstand... da kan det faktisk være vanskligere å forstå hverandre igjen... he he he) Jeg har faktisk et spørsmål til deg birdie: "Hva er din perfekte pasient... hvem kan du gjøre mest for???" Jeg vil nok gå for en pat i 20- årene med akutt lendrygg som krabber liggende inn i beh rommet. En rask SI man eller MDR (Million Dollar Roll), og så er det bare opp å hoppe. Disse pasientene kommer innimellom, og man har flaks og er dyktig og de blir fantastisk raskt friske. Jeg inrømmer at jeg er alt for dårlig til psykosomatiske fall, eldre og kronikere. Men jeg er ung og har mange år igjen før jeg i det hele tatt kan kalle meg dyktig, og få et fullstendig 3 dimensjonalt bilde på hvordan den myoartikulære verden virkelig henger sammen. Ha en fantastisk dag... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.