Gå til innhold

6 tuners arbeidsdag ......

Gjest det frister jo da

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det har ikke Kristin råd til, med tanke på det enorme pengeforbruket hun har lovt i valgkampen.

Skrevet

Har vært prøvd ut i Sverige før. Muligens flere steder, men jeg kjenner bare til dette forsøket. Husker ikke hva slags bedrift, tror det var et bilverksted...?

Resultatet var i alle fall at de ansatte fikk unna den samme arbeidsmengden på 6 timer, og den korte dagen førte til økt trivsel.

I begynnelsen!

Deretter sank produktiviteten.

Hvorfor? Tja, kanskje fordi mennesker er late, vi må ha litt press på oss for å yte. Når 6 timer bir en vane, oppleves det også som langdrygt og slitsomt.

Skrevet

Klart det frister -skulle gjerne ha jobbet bare 3 timer også jeg til samme lønn! :) - - -men er det rett?

Gjest videre på det
Skrevet

Det har ikke Kristin råd til, med tanke på det enorme pengeforbruket hun har lovt i valgkampen.

Hun vil øse ut men vet ikke hvor det skal komme fra... Ser hun ikke det?

Gjest videre på det
Skrevet

Har vært prøvd ut i Sverige før. Muligens flere steder, men jeg kjenner bare til dette forsøket. Husker ikke hva slags bedrift, tror det var et bilverksted...?

Resultatet var i alle fall at de ansatte fikk unna den samme arbeidsmengden på 6 timer, og den korte dagen førte til økt trivsel.

I begynnelsen!

Hvorfor? Tja, kanskje fordi mennesker er late, vi må ha litt press på oss for å yte. Når 6 timer bir en vane, oppleves det også som langdrygt og slitsomt.

På det lokale sykehjemmet her har vaktene krympet i begge ender. Altså: noen har lange vakter og andre korte. De som har korte vakter føler at de blir utnyttet fordi de er der i den travleste perioden. De blir utslitt og frustrerte. De går glipp av rapporten om morgenen, og hele vakten går i ett. Da mener jeg det er bedre med en lengre vakt.

Skrevet

På det lokale sykehjemmet her har vaktene krympet i begge ender. Altså: noen har lange vakter og andre korte. De som har korte vakter føler at de blir utnyttet fordi de er der i den travleste perioden. De blir utslitt og frustrerte. De går glipp av rapporten om morgenen, og hele vakten går i ett. Da mener jeg det er bedre med en lengre vakt.

Veldig bra poeng!

Skrevet

Hadde jo vært veldig deilig. Spesielt mens man har små barn som nå må være mange timer i barnehage/SFO.

Men vi kan nok bare drømme....

Skrevet

Hun vil øse ut men vet ikke hvor det skal komme fra... Ser hun ikke det?

Det du sier er jo et fellestrekk for SV-ere. De har aldri vist særlig evne/lyst til å foreslå tiltak som øker skattegrunnlaget.

De har heller aldri vist særlige evner i matte.

Skrevet

Det du sier er jo et fellestrekk for SV-ere. De har aldri vist særlig evne/lyst til å foreslå tiltak som øker skattegrunnlaget.

De har heller aldri vist særlige evner i matte.

Det er faktisk ikke bare SV-ere som syns 6-timersdagen er en god ide.

http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=290799

http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=290791 og til og med NHO topper innfører 6-timers dag i sin bedrift:

http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=107571

I tillegg så hadde velkjente Kellogs i USA 6-timers dag, og det kommer nå en bok på norsk om dette:

http://lokal.lo.no/trondheim

Skrevet

I begynnelsen!

En mannsdominert bedrift i Trondheim driver nå og prøver ut 6-timersdag for alle ansatte. Både de som jobber på kontor og de som mekker bil syns foreløpig at dette er veldig bra.

Bedriften heter Nardo Bil, og dette ble startet på tildig-våren så det er ikke noe vurderingsresultat som har vært i media enda iallefall.

Skrevet

Det er faktisk ikke bare SV-ere som syns 6-timersdagen er en god ide.

http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=290799

http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=290791 og til og med NHO topper innfører 6-timers dag i sin bedrift:

http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=107571

I tillegg så hadde velkjente Kellogs i USA 6-timers dag, og det kommer nå en bok på norsk om dette:

http://lokal.lo.no/trondheim

Dette forendrer jo ikke på det faktum at SV-ere er grisedårlig til å regne.

Skrevet

Dette forendrer jo ikke på det faktum at SV-ere er grisedårlig til å regne.

Hold deg til saken Collins. Dette handla om 6-timersdagen.

Gjest videre på det
Skrevet

Hadde jo vært veldig deilig. Spesielt mens man har små barn som nå må være mange timer i barnehage/SFO.

Men vi kan nok bare drømme....

Se det jeg skrev litt lenger nede her.

Skrevet

Hold deg til saken Collins. Dette handla om 6-timersdagen.

Handler ikke 6-timersdagen om evne eller ikke evne til å regne?

Skrevet

En mannsdominert bedrift i Trondheim driver nå og prøver ut 6-timersdag for alle ansatte. Både de som jobber på kontor og de som mekker bil syns foreløpig at dette er veldig bra.

Bedriften heter Nardo Bil, og dette ble startet på tildig-våren så det er ikke noe vurderingsresultat som har vært i media enda iallefall.

Det var altså Toyota i Gøteborg som inspirerte Nardo. De har erfaring med dette fra 2003.

Så kommer det jeg lurer på:

Hvis dette nå er et så ensidig positivt tiltak som SV og LO sier, hvorfor har ikke de man kan sammenligne direkte med, nemlig de andre Toyota-bedriftene i Norge og Sverige, gjort det samme?

Det må jo være en god grunn til det?!

Også kan man si, hvorfor har ikke Gøteborg gått bort fra det, hvis det ikke virker? Vel, tenk deg hvor lett det er å motivere folk til å begynne å jobbe to timer mer for den samme lønnen. Meget vanskelig å gå tilbake til den opprinnelige ordningen vil jeg tro...

Og noe av det man bruker som argument for 6 timer, er høyt sykefravær p.g.a. belastningen med 8. Men fraværet sank ikke!

Skrevet

Det var altså Toyota i Gøteborg som inspirerte Nardo. De har erfaring med dette fra 2003.

Så kommer det jeg lurer på:

Hvis dette nå er et så ensidig positivt tiltak som SV og LO sier, hvorfor har ikke de man kan sammenligne direkte med, nemlig de andre Toyota-bedriftene i Norge og Sverige, gjort det samme?

Det må jo være en god grunn til det?!

Også kan man si, hvorfor har ikke Gøteborg gått bort fra det, hvis det ikke virker? Vel, tenk deg hvor lett det er å motivere folk til å begynne å jobbe to timer mer for den samme lønnen. Meget vanskelig å gå tilbake til den opprinnelige ordningen vil jeg tro...

Og noe av det man bruker som argument for 6 timer, er høyt sykefravær p.g.a. belastningen med 8. Men fraværet sank ikke!

Nå har vel ikke hverken SV eller LO sagt at 6-timersdagen er ensidig positiv, men de har sagt at de vil ha mer omfattende forsøk. Hittil i Norge er det jo mest i offentlig sektor forsøkene er gjort, bortsett fra Nardo Bil, og nå det fiskeanlegget til NHOsjef Lisbeth Berg-Hansen.

Det som kan sies som negativt om 6-timersdagen er at den vil føre til to-skiftsystem, og at normalarbeidsdagen kommer til å bli utvidet til 18 istedet for 17.

Skrevet

Handler ikke 6-timersdagen om evne eller ikke evne til å regne?

Ikke bare det nei. Jeg tror at du tror at SV ønsker å lovfeste 6-timersdagen. Det SV vil er å få gjennomført bredere forsøk enn det vi har som grunnlag i dag.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...