Gå til innhold

Håkom Lie - En høvding...en kjempe

Anbefalte innlegg

Gjest schnachtswürde
Skrevet

Kjære vene, Håkon Lie skambanket da ikke en ung Reiulf Steen på det aktuelle landsmøtet. Du har nok misforstått.

Javel.

Men det er hans egne ord.

Hvis han mente noe annet, burde han brukt andre ord.

• Svar 47
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Prozak

14

• collins

5

• flisa

4

• favn

3

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Javel.

Men det er hans egne ord.

Hvis han mente noe annet, burde han brukt andre ord.

Neida. Det er et bilde, en metafor på en totaloverhøvling - som også må ses i lys av at Steen var 16 år og Lie en moden mann med makt og posisjon.

Skrevet

Nettopp, du sa det selv. Sauser sammen hva jeg og en helt annen skriver, mikser det med dine egne perverse lyster, og ut kommer tirader med uspiselig bullshit, som hverken er parodisk, morsomt eller underholdene for noen. Da muligens bortsett fra deg selv som antagelig sitter å mastruberer etter det.

*Kjempegjesp*

"..................................."

Gjest schnachtswürde
Skrevet

Neida. Det er et bilde, en metafor på en totaloverhøvling - som også må ses i lys av at Steen var 16 år og Lie en moden mann med makt og posisjon.

Javel.

Skrevet

Typisk for den tida var at Håkokn Lie påsto Stalin myrdet millioner i Gulag-leirene, og ikke ble trodd. Stalin Var den store helten. Min far opplevde propagandaen, han var en av gutta på gølvet og sto i klynga som hørte på talene etter jobben i 60-åra.

Det han syns var rart var at ingen snakket om alle de døde i Russland, senere når sannheten kom fram. Antallet døde i tellingene spriker, men de fleste k\ligger mellom 50 og 60 milloner i tillegg til 30 millioner i krigen mot Hitlers tropper. Tyskland mistet i alt 21 milloner. Russlands befolkning kunne vært dobbelt så stor hvis Stalin ikke hadde myrdet så mange. Drapene skjedde i over 20 år etter krigen. Josef ble avslørt som historiens mest intense jødehater. Likevel er Josef Stalin helt?!

Amerikanerne reddet oss fra både Hitler og Stalin, og Norge fikk 13% av BNP i støtte en tid fra USA. Dette har trolig Håkon Lie æren for?

De eldre som husker dette har vanskelig for å forstå USA-hatet. De husker før og under krigen da venstresida holdt jødene som selve bildet på kapitalistsvinet, noe ingen tør si enger. Ingen sier heller at Stalin var en gal massemorder som utslettet halve folket.

Å ha Stalin eller andre liknende grusomheter som "helt" i dag er nesten uforståelig - det regner jeg med at de fleste er enige i.

Når det gjelder Lie, så tror jeg han kan sammenliknes med 70-tallets rødstrømpefeminister: Han gjorde en nødvendig, og sannsynligvis god, jobb når det trengtes. Imidlertid er det gjerne i korte tidsrom at slike gjør en nyttig jobb - utenom dette blir de ekstremister som ofte er like ille som dem de bekjemper.

Dagens USA-hat har jeg også litt vanskelig for å forstå, i den formen mange her inne (bl.a) snakker om. Selv er jeg ikke overbegeistret for USA, deres utenrikspolitikk, "the american way", deres interne dobbeltmoral (som overstiger resten av vesten), deres nasjonalisme etc. Men det er jo ikke snakk om noe "hat" - det er mer en skepsis som kommer når jeg ser på at stadig mer av vesten adopterer USAs tenkemåte og måter å gjøre ting på, ofte helt ukritisk til hvorvidt hver enkelt ting er noe å hige etter.

"........................................"

Skrevet

Å ha Stalin eller andre liknende grusomheter som "helt" i dag er nesten uforståelig - det regner jeg med at de fleste er enige i.

Når det gjelder Lie, så tror jeg han kan sammenliknes med 70-tallets rødstrømpefeminister: Han gjorde en nødvendig, og sannsynligvis god, jobb når det trengtes. Imidlertid er det gjerne i korte tidsrom at slike gjør en nyttig jobb - utenom dette blir de ekstremister som ofte er like ille som dem de bekjemper.

Dagens USA-hat har jeg også litt vanskelig for å forstå, i den formen mange her inne (bl.a) snakker om. Selv er jeg ikke overbegeistret for USA, deres utenrikspolitikk, "the american way", deres interne dobbeltmoral (som overstiger resten av vesten), deres nasjonalisme etc. Men det er jo ikke snakk om noe "hat" - det er mer en skepsis som kommer når jeg ser på at stadig mer av vesten adopterer USAs tenkemåte og måter å gjøre ting på, ofte helt ukritisk til hvorvidt hver enkelt ting er noe å hige etter.

Idioti ad mass!

"Når en nødvendig jobb er fullført blir automatisk personen en ekstremist!" Hallo er det noen hjemme?

Det blinde USA-hatet ditt er selvsagt ikke hat..

På tide du stikker og legger deg?

Gjest schnachtswürde
Skrevet

Jeg har sett USA-hatet på Blindern påvirke valg av programvarekjøp. Da de fikk vite at det var amerikansk, så skulle de ikke ha det :-)

Og så gikk debatten over til Vietnamkrigen.

Jeg lurte på om det skulle få bestemme hvilken løsning vi valgte, og det var helt akseptert at USA skulle de ikke ha noe av, selv om det var desidert best.

En eldre fransk kokk ville ikke vite av britiske oppskrifter :-) men det er en helt annen sak.

Skrevet

Idioti ad mass!

"Når en nødvendig jobb er fullført blir automatisk personen en ekstremist!" Hallo er det noen hjemme?

Det blinde USA-hatet ditt er selvsagt ikke hat..

På tide du stikker og legger deg?

*Gjesper så haken spretter ut av ledd*

"..........................................."

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...