Gjest fruktbarellerikke Skrevet 20. februar 2001 Del Skrevet 20. februar 2001 Jeg er ei jente på 25 som nå prøver å bli gravid.Da jeg var 17,mista jeg mensen i 8 mnd.pga.anorexia,men har hatt den hele tiden siden den gang.I og med at jeg har slitt i mange år tidligere både med anorexi og bulimi,så har jeg vært hos gynekolog for å sjekke at alt er iorden.Har tatt hormonprøver,stoffskifteprøver,kromosomprøver+fått bekreftelse på eggløsning hver mnd.Så til spørsmålet mitt:-))Kan jeg ha problemer med å bli gravid nå idag,grunnet disse tidligere spiseforstyrrelsene??Eller er alt iorden,siden alle prøver var ok og jeg idag er helt normalvektig? Håper på svar! På forhånd takk. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Janne Kvammen, Klinisk Ernæringsfysiolog Skrevet 20. februar 2001 Del Skrevet 20. februar 2001 Hei fruktbarellerikke Dette spørsmålet bør du stille på allmennmedisin. Dersom du planlegger graviditet anbefaler Statens råd for ernæring og fysisk aktivitet at du tar folinsyretilskudd (0,4 mg/dag). Tablettene kan du kjøpe på apoteket. Disse anbefales fra 1 måned før forventet befruktning, og de to til tre første månedene av svangerskapet. Folinsyre er en type B-vitamin som er med å forebygge ryggmargsbrokk hos barnet. Kostkilder til folinsyre er blant annet brokkoli, spinat og andre mørkegrønne grønnsaker, sitrusfrukter, bønner og grove kornvarer. Sørg ellers for at du har et variert kosthold. Lykke til! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.