Gå til innhold

Muskelmasse og vektøkning. /til legen!

Gjest vil ned i vekt!

Anbefalte innlegg

Gjest vil ned i vekt!

Nå har jeg på 6 uker gått ned ca. 5 kilo bare på å forandre kostholdet mitt. Har droppet all form for brus, sjokolade, smør på brødet, og lever kort og godt av mindre og lettere mat.

Og det har jo da fungert bra... helt til nå. Nå har vektreduksjonen min stoppet opp, og nå vil jeg gjerne kombinere sunn mat og trening mere.

Jeg får veldig kraftig hodepine av trening som jogging, aerobic, løping, osv, og holder meg for det meste til sykling, trappeløping (på step-maskin), og vekter. Men det jeg nå er litt redd for, er at om jeg går igang med å trene igjen nå (har ikke trent noe særlig på ca. 4 måneder), vil jeg kanskje gå mye opp igjen i vekt! (fordi fett veier mindre enn muskler)

Hvor mye er det vanlig å gå opp i muskelmasse, hvis jeg trener ca. 2 -3 ganger i uken?

Og hvor lang tid er det vanlig at det tar, før jeg igjen kan se at vektnåla beveger seg nedover?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dropp vekta og finn målebånd i stedet. Det er vel hvordan du ser ut som teller og ikke hva vekta viser. Som du sier veier muskler mer enn fett, og da vil man som regel øke litt i vekt når man begynner styrketrening selv om man kanskje mister fett samtidig. Men en penere figur kommer til syne, og da har det vel ingenting å si hva vekta viser.

En kroppsbygger kan veie 150 kg, hva tenker du når noen sier 150kg? Jo MYYE fett, diger feit kar.. Men denne kroppsbyggeren kan ha en fettprosent på under 7%. Så gjør deg en tjeneste og dropp vekta.. Du vil se i speilet og med målebånd om det går den riktige veien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thor-Øistein Endsjø, barnelege

vil ned i vekt.

Når du nå ikke har trent på 4 mndr., vil du nok gå litt opp i vekt pga. økt. muskelmasse. Men ved vanlig mosjonstrening med litt vekttrening og kondisjonstrening, synes jeg skjelden det blir mer enn ett par kg. pluss.

Ved det økte kaloriforbruket ved regelmessig trening, er det mye lettere å holde den vekten du ønsker for fremtiden. (Obs. dette svaret har jeg gitt som idrettslege!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...