Gå til innhold

Mange år med magetrøbbel

Anbefalte innlegg

I snart 6 år har min student-sønn slitt med magen !Det startet etter en veldig lang og tøff antibiotikakur og holder fortsatt på.Sterkt oppblåst mage, 4-6 toalettbesøk daglig, generell følelse av uvelhet/neds. almentilstand.Utrolig slisomt og tapper ham helt for krefter.Prøver hos fastlege,div. undersøkelser viser ikke noe unormalt.Det er dager han ikke orker å stå opp(27 år),hvor kan vi finne ekspertise ,hjelp må da finnes?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/200318-mange-%C3%A5r-med-magetr%C3%B8bbel/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg ser du har bedt om svar fra legen, og jeg skal ikke legge meg opp i hva hun måtte svare.

Men opplysningen om antibiotikakur gjør at jeg tenker på at de gode tarmbakteriene kan være tatt av dage, slik at candida-sopp har blomstret opp. Han kan jo eventuelt prøve å kutte ut gjær og sukker en periode, og prøve noe fra helsekosten som inneholder gode tarmbakterier. Det finnes mange slike produkter, f. eks. VitaBiosa og Vita Sana.

Jeg mener også å ha lest at det finnes en lege i Oslo-området (Santelmann?) som er både homeopat og lege og har spesialisert seg på candida-syndromet.

Dette med candida kan i alle fall være verdt å teste ut hvis en vanlig legesjekk utelukker andre ting og man ellers ikke finner noe galt.

Nina Lindstad, spesialist i allmennmedisin

Skulle likt å vite hva slags antibiotika-kur han hadde dengang, og hva slags infeksjon han hadde som gjorde at denne ble brukt. Jeg spør av flere grunner. Enkelte antibiotika-kurer kan gi helt spesielle skader på tarmene ( bredspektrede, særlig Dalacin). Enkelte infeksjoner kan dessuten gi senskader med langvarig slapphet og leddbetennelser, samt eventuelt skade på hjerteklaffer og nyrer. Dersom ikke riktig kur ble valgt til riktig betennelse kan noen bakterier ha gjenstått. På den annen side hender det at man feilaktig gir antibiotika-kurer til infeksjoner forårsaket av virus. Infeksjonen går da sin gang, og man opplever kun bivirkningene av antibiotika-kuren. Prøv å få tak i fullstendige journaler med laboratorie-svar fra dengang. Så synes jeg han skal vurderes av en infeksjonsmedisiner som også har greie på magesykdommer. Regner med at det er tatt prøver fra avføringen på BÅDE "patogene tarmbakterier" OG "anaerobe bakterier, parasitter, cyster og egg". Regner også med at han har fått diett-veiledning. Hvis ikke, kan han med fordel kutte ut søte melkeprodukter, til fordel for f.eks BIOLA-melk. Dette vil bidra til å gjenopprette normal tarmflora, søt melk opprettholder løs mage hos mange. Kanskje bør han sjekkes mtp altfor mye gjærsopp ( candida) i tarmsystemet; en sopp-kur kan vurderes. Sopp kan imidlertid også reduseres ved å begrense mengden sukker, hvitt mel ( særlig hvete) og gjær. Prøv dette uansett. Regner med at sykdommer som Chrohns er utelukket; en indremedisiner må gjøre dette. Dersom intet fører frem, må det vurderes om han har fått en depresjon på toppen. Dette er ikke uvanlig ved så langvarige plager og tapping av energi. Mange har da nytte av medisiner mot depresjon i 6-9mnd. Noen av kurene er gunstige for personer med lite matlyst, lav kroppsvekt og urolig søvn; tenker på f.eks Remeron. Viktig at han/du tør snakke sammen og med fastlegen om denne siste siden av saken.

aase1365380367

Skulle likt å vite hva slags antibiotika-kur han hadde dengang, og hva slags infeksjon han hadde som gjorde at denne ble brukt. Jeg spør av flere grunner. Enkelte antibiotika-kurer kan gi helt spesielle skader på tarmene ( bredspektrede, særlig Dalacin). Enkelte infeksjoner kan dessuten gi senskader med langvarig slapphet og leddbetennelser, samt eventuelt skade på hjerteklaffer og nyrer. Dersom ikke riktig kur ble valgt til riktig betennelse kan noen bakterier ha gjenstått. På den annen side hender det at man feilaktig gir antibiotika-kurer til infeksjoner forårsaket av virus. Infeksjonen går da sin gang, og man opplever kun bivirkningene av antibiotika-kuren. Prøv å få tak i fullstendige journaler med laboratorie-svar fra dengang. Så synes jeg han skal vurderes av en infeksjonsmedisiner som også har greie på magesykdommer. Regner med at det er tatt prøver fra avføringen på BÅDE "patogene tarmbakterier" OG "anaerobe bakterier, parasitter, cyster og egg". Regner også med at han har fått diett-veiledning. Hvis ikke, kan han med fordel kutte ut søte melkeprodukter, til fordel for f.eks BIOLA-melk. Dette vil bidra til å gjenopprette normal tarmflora, søt melk opprettholder løs mage hos mange. Kanskje bør han sjekkes mtp altfor mye gjærsopp ( candida) i tarmsystemet; en sopp-kur kan vurderes. Sopp kan imidlertid også reduseres ved å begrense mengden sukker, hvitt mel ( særlig hvete) og gjær. Prøv dette uansett. Regner med at sykdommer som Chrohns er utelukket; en indremedisiner må gjøre dette. Dersom intet fører frem, må det vurderes om han har fått en depresjon på toppen. Dette er ikke uvanlig ved så langvarige plager og tapping av energi. Mange har da nytte av medisiner mot depresjon i 6-9mnd. Noen av kurene er gunstige for personer med lite matlyst, lav kroppsvekt og urolig søvn; tenker på f.eks Remeron. Viktig at han/du tør snakke sammen og med fastlegen om denne siste siden av saken.

Tusen takk for svar,det er en tøff tid for ham.Fastlegen har,meget motstrebende, gitt ham sykmelding i 2uker, hjelper litt.Han prøver Vis-blin en periodeuten særlig effekt.Litt melkeallergi påvist derfor ingen effekt av Biola o.l.Flytttet mye senere år,umulig å finne forskjellige typermedisiner.Betennelse i en avrevet tånegl var det som utløste det hele.Hva gjør vi nå?Fastlegen virker oppgitt og lei siden prøver ikke avdekker noe spesielt.Forsøkt alternativ behandl. uten hell.Har det noe for seg med tarmskylling eller homoepati?Hårmineralanalyser,-prøver snart hva-som-helst

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...