Gå til innhold

Søvnproblemer\Tretthet etter samlivsbrudd

Anbefalte innlegg

Hei.Tittelen på innlegget kan vel være litt misvisende, men fant ikke noe bedre.I begynnelsen av Oktober \ November 2004 begynte min (eks)kjæreste å vise tegn til å være suicidal. Det hele begynte med hinting om at hun ville ende ting. Dette utviklet seg etterhvert til at hun prøvde å ta sitt eget liv på toalettet hjemme hos oss i slutten av januar 2005. Flaks gjorde at jeg og en kamerat fikk grepet inn, og stoppet dette. Hun fikk tilbud om hjelp og alt skal nå være i skjønneste orden med henne.Mine problem startet etter denne hendelsen. Store søvnproblemer, mye sykdom og total utmattelse. Det var så gale at jeg mistet min daværende jobb. Jeg gikk til legen min og fikk hjelp med psykolog. Etter litt om og men ble jeg friskmeldt, men mine problemer har ikke gitt seg. Jeg sliter fortsatt stort med søvn, ofte er det hele natten. Jeg tenker ikke spesielt tilbake på hendelsen(e), men det er dit jeg klarer å spore problemene. Døgnrytmen min er alt annet en stabil, samme hva jeg prøver. Noen ganger sover jeg 12 timer, andre ganger ingen ting. Jeg må snu døgnet omtrent hver tredje dag for å holde det noen lunde gående med skole. Om jeg bare ligger i sengen å prøver å sove, ender det med at jeg blir mer våken.Jeg har lest litt og har prøvd å holde meg nogenlunde balansert med mat\drikke før jeg legger meg. Drikker ikke kaffe, og styrer unna nikotinen 2-3 timer før jeg planlegger å sove. Har også kuttet ned til 2-3 sigaretter om dagen, planen er 0.Soverommet er mørkt, kjølig og har god luftsirkulasjon.Håper at du kan ha noen vinkler vi ikke har tenkt på, for jeg går snart på veggene. Nå er klokken 0500 og jeg er lys våken. Vennlig hilsenMarius

Fortsetter under...

reuma1365380907

Jeg tror du sliter med søvnen pga hva du måtte gå igjennom med kjæresten din.Vil tro du opplevde det som en traume. har selv opplevd traumatiske ting med nære familiemedlemmer og jeg sliter med søvnen enda. Kan, som du, sove enten 12 timer eller i perioder ingenting. Vist du ikke har kontakt med psykolog så er greia og ta kontakt. Men få tatt en blodprøve hos legen din. Sjekk stoffskiftet ditt. Lykke til. Håper søvnen kommer til deg etterhvert.

Klem. Ninny

Jeg tror du sliter med søvnen pga hva du måtte gå igjennom med kjæresten din.Vil tro du opplevde det som en traume. har selv opplevd traumatiske ting med nære familiemedlemmer og jeg sliter med søvnen enda. Kan, som du, sove enten 12 timer eller i perioder ingenting. Vist du ikke har kontakt med psykolog så er greia og ta kontakt. Men få tatt en blodprøve hos legen din. Sjekk stoffskiftet ditt. Lykke til. Håper søvnen kommer til deg etterhvert.

Klem. Ninny

En liten hjelp for kort periode kan være å prøve Stilnoct eller Imovane?

En liten hjelp for kort periode kan være å prøve Stilnoct eller Imovane?

Schrekk:

Prøvde å bruke enter som avsnitt, og BR tags, men kom ikke opp. Beklager.

Reuma:

Vel, jeg har hatt kontakt med psykolog, ble en del timer. Og jeg ble friskmeldt. Tenker den dag idag ikke spesielt over hendelsen, men det var i tiden etter problemene kom.

Misstiq:

Vel, hadde en skade for en stund siden, og fikk utlevert en real dose morfin, så "tvunget" søvn er ikke noe problem. Men jeg er ikke så veldig glad i piller og vidunderkurer. Håpte det var noe annet som kunne hjelpe. Men tusen takk for svaret :)

Hei!

Det er med søvnproblemer som med angst og fobier, de henger ofte igjen etter at man har tatt tak i årsaken. Det har rett og slett blitt et selvstendig problem helt uavhengi av det som startet det hele.

Jeg ville tatt kontakt med et søvnsenter. Det finnes gode metoder. Søvnrestriksjon er en av dem - ganske tøft å gjennomføre men fungerer for veldig mange. Kan også være du trenger hjelp av lysbehandling for å regulere døgnrytmen siden du har hatt problemer en stund.

Men vil anbefale å få hjelp/utredning av noen som er ekspert på området, så slipper du å gjøre masse som ikke funker eller gjør det værre.

Lykke til!

PS

Fortell gjerne hvordan det går!

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...