Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei, et spørsmål fra bekymret datter. Min mor sliter litt med psyken, og har tydeligvis fått noen piller som heter Mianserin. I tillegg har hun Sobril liggende. Hun har også et alkoholproblem til tider, og har begynt å drikke i skjul. Det jeg først og fremst lurer på er om denne Mianserinen kan få henne til å virke full? Av og til er jeg usikker på om det er alkohol eller disse pillene som får henne til å snøvle: får dårlig balanse: glemmer ting hun har sagt to minutter før etc. Jeg vet hun fikk lykkepillen i fjor, men er Mianserin en lykkepille? Kan det evt. være en kombinasjon av disse tre tingene som utløser dette? Og hvor farlig er en kombinasjon av alkohol og Mianserin? Jeg prøvde å informere akuttpsykiateren hennes i fjor om at hun hadde et alkoholproblem, men han ga henne lykkepillen uansett, og tok ikke dette opp med henne. Bør jeg ringe legen hennes som har skrevet ut Mianserin og informere han om dette? Jeg synes det er tilnærmet umulig å konfrontere henne med dette selv. Mvh, veldig bekymret datter, Trondheim

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/200882-mianserin/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja, hva er en lykkepille montro? Et uriktig men populært namn på en gruppe legemidler mot depresjon som virker selektivt hemmer reopptak av serotonin i nerveterminalene i hjernen. Mianserin eller Tolvon hører ikke til i denne gruppen. Tolvon kan godt tas sammen med slike medikamenter som mange kaller for lykkepille.

Jeg kan av og til føle meg full av mianserin. Det kan nok for noen påvirke balanse og hukommelse.

Det heter seg at man ikke skal blande alhohol med verken SSRIs(selektive serotonin reopptakshemmere) eller mianserin. Om en både drikker alkohol og tar slike medisiner, kan det skje at effekte blir sterkere. Man tåler kanskje mindre alkohol enn man gjorde før man begynte på medisiner.

Jeg trur ikke det egentlig er farlig, en gang iblant å ta seg et par alkoholenheter, selv om en bruker disse medisinene,

Men alkoholmisbruk i seg selv er jo skadelig og en belastning for helsen fysisk, psykisk og sosialt. .

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/200882-mianserin/#findComment-1426980
Del på andre sider

Ja, hva er en lykkepille montro? Et uriktig men populært namn på en gruppe legemidler mot depresjon som virker selektivt hemmer reopptak av serotonin i nerveterminalene i hjernen. Mianserin eller Tolvon hører ikke til i denne gruppen. Tolvon kan godt tas sammen med slike medikamenter som mange kaller for lykkepille.

Jeg kan av og til føle meg full av mianserin. Det kan nok for noen påvirke balanse og hukommelse.

Det heter seg at man ikke skal blande alhohol med verken SSRIs(selektive serotonin reopptakshemmere) eller mianserin. Om en både drikker alkohol og tar slike medisiner, kan det skje at effekte blir sterkere. Man tåler kanskje mindre alkohol enn man gjorde før man begynte på medisiner.

Jeg trur ikke det egentlig er farlig, en gang iblant å ta seg et par alkoholenheter, selv om en bruker disse medisinene,

Men alkoholmisbruk i seg selv er jo skadelig og en belastning for helsen fysisk, psykisk og sosialt. .

I felleskatalogen står det: "Mianserin kan potensere den depressive effekten av alkohol på sentralnervesystemet, og pasienten bør advares mot alkoholinntak under behandlingen." Du kan lese mer om dette på www.felleskatalogen.no

Jeg har en venn som bruker Mianserin fast, og når jeg snakker med dem på tlf eller besøker dem sent en kveld, så merker jeg at de er ustødige og at stemmen har forandret seg til å bli snøvlete.

Og hvis han drikker litt, så blir det enda verre.

Nei, Mianserin og alkohol hører ikke sammen, Nick25

Fra Elisabeth

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/200882-mianserin/#findComment-1427707
Del på andre sider

Jeg er en annen

I felleskatalogen står det: "Mianserin kan potensere den depressive effekten av alkohol på sentralnervesystemet, og pasienten bør advares mot alkoholinntak under behandlingen." Du kan lese mer om dette på www.felleskatalogen.no

Jeg har en venn som bruker Mianserin fast, og når jeg snakker med dem på tlf eller besøker dem sent en kveld, så merker jeg at de er ustødige og at stemmen har forandret seg til å bli snøvlete.

Fra Elisabeth

I praksis har behandlere ofte en mer laidback holdning. En psykiater jeg snakket med sa at han ikke ville tatt miansering hvis han var drita, men det virket som han syntes f.eks. seks pils var ok.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/200882-mianserin/#findComment-1427710
Del på andre sider

Gjest den ulydige pasient eller den nyanserte?

Fra Elisabeth

Nei, selvfølgelig hører det ikke sammen, men at det er direkte farlig trur jeg ikke. Jeg tror nå at det fint går an å ta seg et par drinker selv om man bruker medisin. Hvis man blir svært sedert av Tolvon/mianserin, er det vel kanskje uansett lurt å vente med å ta denne medisinen til gjestene har dratt, uansett om man drikker eller ikke. (men jeg forstår jo at en vil ta dem såpass tidlig at man ikke må ligge så lenge før man sovner)

Men jeg ville nå ikke ta medisinen først, og deretter drikke alkohol, hvis man blir så slapp av pillene. Hvilken glede har man da av selskapet?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/200882-mianserin/#findComment-1433610
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...