Gå til innhold

Kostplan/Spiseliste

Gjest (Anonymous)

Anbefalte innlegg

Gjest (Anonymous)

Jeg har noen spørsmål som jeg håper noen kan hjelpe meg med!

Hvem må man gå til for å få satt opp en kostplan/spiseliste?

Hvordan settes den opp? Tilpasses listen den enkelte persons behov, og hvordan regner de ut behovet?

Er det egentlig noen hjelp i en spiseliste, eller vil den bare gjøre vondt verre, i og med at jeg er veldig fokusert på mat og hva jeg spiser?

Kan noen gi meg et eksempel på en kostplan? Bare for å vise hva det er for noe/hvordan den settes opp?

Tusen takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gå inn og søk på 14.sept. ifjor, innlegget heter "Leilia - fortell om vka". Der står det et ganske bra eksempel på en god kostplan man kan følge.

For å endre dårlige matvaner kommer man dessverre ikke utenom litt "kaloritelling" og lignende i begynnelsen. Meningen med en kostplan er at man skal følge den ganske slavisk i starten, og etterhvert blir det helt automatisk. Da er man ikke så opphengt i mat lenger men har lagt til seg helt naturlig gode matvaner. Det er iallefall det som er MÅLET med en kostplan, selvdisiplinen må man stå for selv.

Jeg vet ærlig talt ikke hvor du kan henvende deg, men skulle jo tro at en lege kan hjelpe med sånt vel? Det er sikkert greit å få tilpasset en plan til seg selv personlig, men det går jo også an å prøve seg fram på egen hånd. Du merker jo gjerne på energi og vekt og sånt om du får i deg det du skal ha hver dag.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Gå til en ernæringsfysiolog, ikke lege.

For å finne en ernæringsfysiolog i nærheten av deg, kan du kanskje spørre legen din eller på sykehuset etc.

Vennlig hilsen ernæringsfysiolog (ikke ansatt i DOL)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest (Anonymous)

Gå inn og søk på 14.sept. ifjor, innlegget heter "Leilia - fortell om vka". Der står det et ganske bra eksempel på en god kostplan man kan følge.

For å endre dårlige matvaner kommer man dessverre ikke utenom litt "kaloritelling" og lignende i begynnelsen. Meningen med en kostplan er at man skal følge den ganske slavisk i starten, og etterhvert blir det helt automatisk. Da er man ikke så opphengt i mat lenger men har lagt til seg helt naturlig gode matvaner. Det er iallefall det som er MÅLET med en kostplan, selvdisiplinen må man stå for selv.

Jeg vet ærlig talt ikke hvor du kan henvende deg, men skulle jo tro at en lege kan hjelpe med sånt vel? Det er sikkert greit å få tilpasset en plan til seg selv personlig, men det går jo også an å prøve seg fram på egen hånd. Du merker jo gjerne på energi og vekt og sånt om du får i deg det du skal ha hver dag.

Lykke til!

Takk for svar!

Jeg så på den kostplanen under innlegget "Leilia - fortell om vka", men fikk inntrykk av at det var en slanke-kostplan?

I mitt tilfelle ønsker jeg en kostplan fordi jeg har slitt med et vanskelig forhold til mat. Jeg må legge på meg et par kilo, men føler meg usikker på hva jeg skal spise hver dag, hvor mye jeg trenger og sånn. Har mistet litt begrepet...

Melanie:

Lurer derfor litt på hvordan en ernæringsfysiolog setter opp kostplan utifra behov? Hvordan finner de ut hva behovet er? Og er det mulig å få satt opp en plan som viser hva som er "basisen", kroppens daglige kaloribehov, og deretter itillegg den ekstra maten jeg må spise for å gå opp, hvis du skjønner?

Er litt redd for det med kostplan egentlig, for jeg er redd jeg skal henge meg opp i den for mye psykisk, har lett for å gjøre det, slik at jeg senere vil få helt hetta av å avvike fra den, hvis du skjønner?

Det man ikke vet har man jo ikke vondt av...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, den kostplanen jeg viste til er for slankere. Men det jeg tenkte kanskje du kunne legge merke til var sammensetningen av de forskjellige matvarene. Dette kurset bygger nemlig på veldig sunne vaner hvor personer som har litt forstyrrete matvaner skal få all energi tilbake, og generellt lære nye kostvaner - enten man vil ned eller opp i vekt. Jeg tror Leila nevnte, i tillegg til det planen inneholdt, noen "ruter" som var valgfrie. Hvis du tar alle de også med i beregningen får du et ganske normalt og sunt kosthold - uten å gå ned i vekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar!

Jeg så på den kostplanen under innlegget "Leilia - fortell om vka", men fikk inntrykk av at det var en slanke-kostplan?

I mitt tilfelle ønsker jeg en kostplan fordi jeg har slitt med et vanskelig forhold til mat. Jeg må legge på meg et par kilo, men føler meg usikker på hva jeg skal spise hver dag, hvor mye jeg trenger og sånn. Har mistet litt begrepet...

Melanie:

Lurer derfor litt på hvordan en ernæringsfysiolog setter opp kostplan utifra behov? Hvordan finner de ut hva behovet er? Og er det mulig å få satt opp en plan som viser hva som er "basisen", kroppens daglige kaloribehov, og deretter itillegg den ekstra maten jeg må spise for å gå opp, hvis du skjønner?

Er litt redd for det med kostplan egentlig, for jeg er redd jeg skal henge meg opp i den for mye psykisk, har lett for å gjøre det, slik at jeg senere vil få helt hetta av å avvike fra den, hvis du skjønner?

Det man ikke vet har man jo ikke vondt av...

Hei!

Jeg kan ikke si helt sikkert hvordan ernæringsfysiologen du går til vil gjøre det, og jeg har ikke så lang erfaring selv (er ganske nylig utdannet). Men vi har jo gjort en del sånt på oss selv og våre medstudenter i klasser jeg har tatt. Der har vi brukt formler etc for å regne ut kaloribehov basert på alder, vekt og høyde. I tillegg ser man an aktivitetsnivået og andre ting som evt øker energi-behovet (sykdommer etc). Og for å gå opp i vekt finnes det retningslinjer på hvor mye man skal øke energi-inntaket.

Ut fra disse opplysningene går man da over til å sette opp en kostplan. Denne vil nok være mye basert på mat du vanligvis spiser, men da med visse modifikasjoner for å tilpasses ønsket energi-inntak.

Beklager at jeg ikke er mer spesifikk, men dette gir deg en ide på hvordan jeg regner med at en ernæringsfysiolog vil gjøre det (slik ville hvertfall jeg gjort det...)

Vennlig hilsen ernæringsfysiolog

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Janne Kvammen, Klinisk Ernæringsfysiolog

Hei

Kliniske ernæringsfysiologer er spesialutdannet til å vurdere kostholdet. Disse kan derfor hjelpe deg til å lage en god kostplan. På de fleste store sykehusene i Norge har de klinisk ernæringsfysiolog. For å få time der trenger du vanligvis henvisning fra lege.

Ernæringsfysiologer kan benytte ulike regnemetoder og tabeller for å bestemme hva behovene dine er for ulike næringsstoffer (energi, fett, proteiner, vitaminer etc). Man tar alltid hensyn til kjønn, vekt og aktiviteten til den enkelte. Når dette er gjort kan man legge til for å oppnå en ønsket vektøkning.

Min erfaring er at individuelle kostlister som er laget i samarbeid med pasienten fungerer best. Det betyr at matvarevalget bestemmes med din hjelp, og med ernæringsfysiologens råd for å få en fornuftig sammensetning av kosten. En slik liste må revideres innimellom dersom man skal følge listen over lang tid. Ofte vil man imidlertid raskt bli tryggere på det man spiser og slik kunne utvide matvareutvalget sitt uten liste. Man blir som regel enig med behandler om listen skal følges slavisk, og evt hvor lang tid dette skal gjøres.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...