Gå til innhold

DET ER SKREKKELIG KJEDLIG HER !!!

Anbefalte innlegg

Gjest skraldepande
Skrevet

*LOL*

Det må bli et herlig lureleven når dere har møte!

Ikke le av oss!

Vi er ikke gale, vi er friskmeldte vi som er ute, og har papirer på det. Jævlig mye papirer. Faktisk noe _inni granskauen_ mye papirer.

• Svar 41
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• cecily

2

• Freya

1

Populære dager

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Litt kulere å være døv etter at internett tok over.

Enda enklere iallefall, men SMS er kongen :-)

Gjest skraldepande
Skrevet

Enda enklere iallefall, men SMS er kongen :-)

Hvor døv er du?

Skrevet

Hvor døv er du?

Hvis du har peiling på dB-målinger og talefrekvensområde osv, så har jeg et hørselstap på rundt 105-115 dB i talefrekvensområdet.

Medisinsk sett regner man døvhet fra rundt 90 dB i talefrekvensområdet.

Jeg oppfatter masse lyder med høreapparater og har et så og si normalt talespråk (som jeg ikke har lært på en naturlig måte). Jeg munnavleser også veldig godt. I det daglige bruker jeg nok mest talespråk i og med at jeg oftest treffer hørende. Når jeg er sammen med døve bruker jeg selvsagt tegnspråk og det er deilig for da slipper jeg å konsentrere meg så veldig :-)

Mannen min er døv og barna hørende, så hjemme snakker vi en blanding av begge språk.

Gjest skraldepande
Skrevet

Hvis du har peiling på dB-målinger og talefrekvensområde osv, så har jeg et hørselstap på rundt 105-115 dB i talefrekvensområdet.

Jeg oppfatter masse lyder med høreapparater og har et så og si normalt talespråk (som jeg ikke har lært på en naturlig måte). Jeg munnavleser også veldig godt. I det daglige bruker jeg nok mest talespråk i og med at jeg oftest treffer hørende. Når jeg er sammen med døve bruker jeg selvsagt tegnspråk og det er deilig for da slipper jeg å konsentrere meg så veldig :-)

Mannen min er døv og barna hørende, så hjemme snakker vi en blanding av begge språk.

Misunner deg ikke.

Jeg kjenner to-tre som er døve med omtrent samme grad som deg, og har lært å kommunisere med dem. Det krever litt kunnskaper og omtanke fra andre for at de skal være med, men problematisk er det ikke. Det er bare øra som ikke virker, resten av hodet er helt i orden :) Synet er lynskarpt, de ser alt! Til og med den minste hybelkanin, og det er ikke bra for meg.

Skrevet

Misunner deg ikke.

Jeg kjenner to-tre som er døve med omtrent samme grad som deg, og har lært å kommunisere med dem. Det krever litt kunnskaper og omtanke fra andre for at de skal være med, men problematisk er det ikke. Det er bare øra som ikke virker, resten av hodet er helt i orden :) Synet er lynskarpt, de ser alt! Til og med den minste hybelkanin, og det er ikke bra for meg.

Hehe, jeg ser også alle hybelkaniner meeeget godt, mens mannen min aldri ser dem...

Du burde egentlig misunne meg litt da. Det er i grunnen ganske praktisk å være døv i mange sammehenger ;-)

Selv har jeg aldri hatt noe ønske om å høre. Jeg er meg og sånn har jeg alltid vært! Hadde noen kunnet gi meg en operasjon som gav meg hørselen tilbake, hadde jeg faktisk takket nei... Høres sikkert merkelig ut for de som hører, men sånn tror jeg de fleste døv-fødte tenker :-)

Gjest brusebad
Skrevet

Hehe, jeg ser også alle hybelkaniner meeeget godt, mens mannen min aldri ser dem...

Du burde egentlig misunne meg litt da. Det er i grunnen ganske praktisk å være døv i mange sammehenger ;-)

Selv har jeg aldri hatt noe ønske om å høre. Jeg er meg og sånn har jeg alltid vært! Hadde noen kunnet gi meg en operasjon som gav meg hørselen tilbake, hadde jeg faktisk takket nei... Høres sikkert merkelig ut for de som hører, men sånn tror jeg de fleste døv-fødte tenker :-)

Praktisk å være døv ja.

Støy er ikke problem når du skal sove, hvis du ikke er så uheldig å ha tinnitus også. Gubben kan snorke som et helt sagbruk uten problem.

To døve kan snakke på diskotek, og uten at noen skjønner hva de sier, og munn kan leses på hundre meter.

Det var litt praktisk da hu ene sto på innsiden av to glassruter 20-30 meter unna inne i kjøpesenteret og jeg i en bil ute på parkeringsplassen, enda kunne jeg gi henne en ganske komplisert beskjed via munnavlesing om hvor hun kunne finne meg.

Gjest Persille
Skrevet

Jeg fikk beskjed av webbis om å kutte ut - og han oppfordret alle andre til å gjøre det i samme slengen, så kanskje det er det de har gjort? :)

Gjest skraldepande
Skrevet

Jeg fikk beskjed av webbis om å kutte ut - og han oppfordret alle andre til å gjøre det i samme slengen, så kanskje det er det de har gjort? :)

Så kjedelig da.

De må da tåle litt mobbing?

Et par nervøse sammenbrudd må man regne med i en normal DOL-dag.

Gjest Persille
Skrevet

Så kjedelig da.

De må da tåle litt mobbing?

Et par nervøse sammenbrudd må man regne med i en normal DOL-dag.

Ja, jeg trodde også det :)

Men om ikke annet - så vet jeg jo nå at om vi havner i klammeri i en eller annen tråd her, så tåler du noen sammenbrudd før du hyler på webbis!

Skrevet

Hvordan fikk dere med dere at ungene gråt om natten? Dette har jeg altså lurt på, ser du ;o)

Gjest skraldepande
Skrevet

Ja, jeg trodde også det :)

Men om ikke annet - så vet jeg jo nå at om vi havner i klammeri i en eller annen tråd her, så tåler du noen sammenbrudd før du hyler på webbis!

Et par-tre pr dag går greit.

Skrevet

Praktisk å være døv ja.

Støy er ikke problem når du skal sove, hvis du ikke er så uheldig å ha tinnitus også. Gubben kan snorke som et helt sagbruk uten problem.

To døve kan snakke på diskotek, og uten at noen skjønner hva de sier, og munn kan leses på hundre meter.

Det var litt praktisk da hu ene sto på innsiden av to glassruter 20-30 meter unna inne i kjøpesenteret og jeg i en bil ute på parkeringsplassen, enda kunne jeg gi henne en ganske komplisert beskjed via munnavlesing om hvor hun kunne finne meg.

Jepp, der var det mange gode argumenter _for_ døvhet ;-)

Gjest brusebad
Skrevet

Jepp, der var det mange gode argumenter _for_ døvhet ;-)

Men likevel tror jeg det å være døv er et handikap som er en stor belastning for mange, spesielt unge.

Skrevet

Hvordan fikk dere med dere at ungene gråt om natten? Dette har jeg altså lurt på, ser du ;o)

*ler*

Det er sånne spørsmål som vi døve ler litt av fordi det for oss er en selvfølge at det finnes vibrasjonsalarmer ;-)

Men igrunnen er det jo ikke rart at andre lurer da...

Vi har tekniske hjelpemidler som fungerer slik at vi stort sett ikke føler oss funksjonshemmet. Det eneste jeg kan komme på som er negativt ved å være døv, er at jeg ikke kan se alle programmer jeg vil på TV. F.eks. "Tufte" på TVN har jeg innmari lyst å se på, men det er jo ikke teksta :-(

Hjemme hos oss har vi et armbåndsur som vibrerer når de ringer på døra, når babyen skriker, hvis røykvarsleren piper eller telefonen ringer.

Her ser du den:

http://www.nrk.no/programmer/radio/god_tur/1640955.html

Jeg husker godt da en arbeidskollega av mannen min ble skikkelig lang i maska (og antagelig tenkte dette var en barnevernssak ;-)). Vi hadde fått vårt første barn og kollegaen spurte om hun skreik mye om natta. Mannen min svarte at det hadde han da ikke den ringeste anelse om siden han var døv ;-)

Skrevet

Men likevel tror jeg det å være døv er et handikap som er en stor belastning for mange, spesielt unge.

Jeg har til dags dato aldri møtt en ung døv (som ble døv i førspråklig alder) som har sett på døvheten som en belastning!

Det forutsetter selvsagt at den døve kan tegnspråk og er aktiv deltager i tegnspråkmiljøet.

Er du døv og ikke kan tegnspråk, vil du nok få ganske store problemer, ja...

Gjest brusebad
Skrevet

Jeg har til dags dato aldri møtt en ung døv (som ble døv i førspråklig alder) som har sett på døvheten som en belastning!

Det forutsetter selvsagt at den døve kan tegnspråk og er aktiv deltager i tegnspråkmiljøet.

Er du døv og ikke kan tegnspråk, vil du nok få ganske store problemer, ja...

Interessant det der.

Jeg vet visse miljøer er veldig aktive og jeg ser de samles og det går livlig for seg :-)

Men hva med forholdet til hørende? Dvs når en døv ender opp med bare ukjente hørende, det skjer jo.

Skrevet

Interessant det der.

Jeg vet visse miljøer er veldig aktive og jeg ser de samles og det går livlig for seg :-)

Men hva med forholdet til hørende? Dvs når en døv ender opp med bare ukjente hørende, det skjer jo.

Ja, sant det.. Siden vi har mange hørende venner, blir vi også invitert f.eks. på fester der vi er de eneste døve. Da kan det være at vi føler oss bittelitt utenfor hvis ikke noen forbarmer seg over oss ;-)

På den annen side, når kvelden lir på og folk har fått litt innabords og musikken er kjempehøy, så er det vi som ofte fungerer som tolker mellom de hørende ;-)

Vi er jo heldige som har to miljøer å forholde oss til da. Da velger vi selv hvor vi ønsker å være der og da. Jeg har tatt med hørende venner på fest sammen med bare døve. Gjett hvem som føler seg utenfor da! Hørende er gjerne ikke vant til å ikke oppfatte alt som skjer rundt dem, så for dem kan det nok være en verre opplevelse enn for oss døve som oftere opplever det.

Dessuten har jeg alltid vært opptatt av å ikke fokusere på det lille negative som kan følge døvheten min. På den måten opplever jeg aldri negative følelser rundt det. Døvheten min har gitt meg mange positive opplevelser jeg ikke ville vært foruten:-)

Gjest brusebad
Skrevet

Ja, sant det.. Siden vi har mange hørende venner, blir vi også invitert f.eks. på fester der vi er de eneste døve. Da kan det være at vi føler oss bittelitt utenfor hvis ikke noen forbarmer seg over oss ;-)

På den annen side, når kvelden lir på og folk har fått litt innabords og musikken er kjempehøy, så er det vi som ofte fungerer som tolker mellom de hørende ;-)

Vi er jo heldige som har to miljøer å forholde oss til da. Da velger vi selv hvor vi ønsker å være der og da. Jeg har tatt med hørende venner på fest sammen med bare døve. Gjett hvem som føler seg utenfor da! Hørende er gjerne ikke vant til å ikke oppfatte alt som skjer rundt dem, så for dem kan det nok være en verre opplevelse enn for oss døve som oftere opplever det.

Dessuten har jeg alltid vært opptatt av å ikke fokusere på det lille negative som kan følge døvheten min. På den måten opplever jeg aldri negative følelser rundt det. Døvheten min har gitt meg mange positive opplevelser jeg ikke ville vært foruten:-)

Det er viktig å ikke klage til andre, sympati er ikke så veldig nyttig, og klaging kan virke veldig negativt. Jeg selv er nøye med det, selv om jeg ofte har vondt.

Det "mine" døve oftest klager på er at folk snakker i munnen på hverandre og avbryter hverandre. Men det er uhøflig allikevel så.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...