Gå til innhold

Etter keisersnitt


Rhodi

Anbefalte innlegg

Gjennomgikk keisersnitt for 4 uker siden, og ble i den forbindelse fortalt at vi skulle vente 6 uker foer vi hadde samleie...Saken er at vi ikke klarte helt aa vente saa lenge! Hva risiskerer man egentlig med aa ha samleie foer 6 uker er passert etter keisersnitt? Foeler meg veldig frisk og rask, og synes det blir vel lenge aa vente...Synes at alt foeles "trangere" der nede, er det livmorhalsen som fremdeles trenger tid til aa komme tilbake til normal stoerelse?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tror grunnen er den samme som ved vanlig fødsel; infeksjonsfare. Renselsen er jo den samme enten du føder normalt eller tar keisersnitt. Men siden du har hatt samleie er du gjerne sluttet å blø, og da skulle det vel være greit, jeg hadde også samleie før det hadde gått 6 uker da jeg tok keisersnitt, med nr.2 og vanlig fødsel tok det lengre tid før jeg våget.

Det at du føles trangere kan jeg desverre ikke svare deg på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mette Moen, Gynekolog

Det med 6 ukers 'karentene' er nok skapt i fortiden for at kvinnene ikke ble tvunget til sex før de hadde overskudd og lyst. Hvis kvinnen har sluttet å blø tyder det på at tingene er tilbake til det normale og infeksjonsrisiko ikke lengre er øket. Hvis du kjenner deg trang har det ikke noe med livmorhalsen å gjøre, men skyldes nok at slimhinnen i skjeden er noe tynn pga et lavt hormonnivå. Så lenge du ikke har fått mensen igjen, har du meget liten østrogenproduksjon, faktisk like lav som hos kvinner i overgangsalderen. Blir det for tørt eller sårt, kan du forsøke med Ovesterin-krem, en svak østrogenkrem som ikke skader amming eller barn.

Informasjon via Internett erstatter ikke konsultasjon med lege eller annet kvalifisert medisinsk personell. For en sikker vurdering av problemstillingen du tar opp i brevet, bør du rådføre deg med din kontaktperson i det offentlige helsevesen.

Vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...