Gå til innhold

Omskjæring

Anbefalte innlegg

Gjest oppgitt venninne
Skrevet

Jeg har en venninne som er gift med en muslim. De har fått en sønn og de har fått ham omskjært. Jeg ble ganske sjokkert da jeg hørte dette. Dette burde være en avgjørelse han selv burde få ta når han blir eldre mener jeg. Ser for meg stakkaren i dusjen på skolen, at kanskje de andre gutta vil mobbe han, eller at han vil føle ubehag ved å vise seg fram. Og kanskje han som voksen vil ønske at foreldrene ikke hadde gjort dette mot ham.

Hva synes dere om dette? Jeg synes dette er et overgrep mot barnet. Er kjempeskuffa over venninnen min! Hun skulla ha stått imot mannen sin samme hva, vi er i Norge nå!

Jeg ville aldri gjort noe slikt, da fikk heller mannen gå på huet og ræva ut.

Skrevet

Omskjering av barn er et overgrep, punktum. At det selvfølgelig er en mye verre ting å gjøre slikt mot jenter endrer ikke det faktum at det er et overgrep mot gutter også. Det burde selvfølgelig vært forbudt ved lov.

".........................................."

Gjest history2
Skrevet

Omskjering av barn er et overgrep, punktum. At det selvfølgelig er en mye verre ting å gjøre slikt mot jenter endrer ikke det faktum at det er et overgrep mot gutter også. Det burde selvfølgelig vært forbudt ved lov.

Jeg så forresten på History channel i går at noen av vaktene som passet på kvinnene i haremet i gamle Istanbul fikk alt skåret bort! Hvordan kunne de tisse da? Og mange må ha forblødd. Forferdelig med omskjæring.

Skrevet

Selvom omskjæring av gutter ikke kan sammenlignes med "omskjæring" av jenter, er det framdeles en stor uting. Guttene burde få bestemme dette selv når de ble eldre.

Skrevet

Jeg så forresten på History channel i går at noen av vaktene som passet på kvinnene i haremet i gamle Istanbul fikk alt skåret bort! Hvordan kunne de tisse da? Og mange må ha forblødd. Forferdelig med omskjæring.

Evnukker var jo vanlig i haremene. Men jeg hadde inntrykk av at de bare var kastrerte. Det holder jo det, vel? Fjerner man rosene, så virker ikke stilken?

Jeg er en annen
Skrevet

Omskjæring av gutter er vanlig også innenfor jødedommen. Svært mange menn i USA er f.eks. omskjært. Men omskjæring kan redusere følsomheten i penis noe, så jeg er enig i at det er et overgrep og at det burde vært forbudt også når det gjelder gutter.

Skrevet

Evnukker var jo vanlig i haremene. Men jeg hadde inntrykk av at de bare var kastrerte. Det holder jo det, vel? Fjerner man rosene, så virker ikke stilken?

Den metaforen holdr vel ikke helt inn.. =)

Stilken virker da helt fint uten roser, fjærner man stilken derimot...

Gjest history2
Skrevet

De sa i programmet at noen ganger fikk de testiklene knust, mens andre ganger kuttet de pungen av. Noen ble også "glattbarbert" og da ble alt tatt bort. De hadde en fjær i turbanen som de brukte når de skulle tisse. Noen av de som hadde fått pungen slått inn kunne etter en tid fungere seksuelt da den kom ned igjen... Det høres grusomt ut alt dette.

Skrevet

Min 6-årige sønn er omskåret. Han hadde så trang forhud at han hadde smerter ved ereksjon. Hadde han ikke hatt dette problemet hadde jeg aldri fått ham omskåret. Det var en grusom operasjon for en 4-åring.

I USA er det en helt vanlig (og unødvendig) skikk.

Håper inderlig han ikke blir mobba i dusjen, og av andre som måtte se ham naken og tro at noen har begått overgrep mot ham...

-ting er litt mer nyansert enn som så, en kan ikke si at iomskjæring av gutter er overgrep uansett...

Skrevet

Joda, men en mann som mister testiklene mister også en god del av kjønnsdriften.

Skrevet

Joda, men en mann som mister testiklene mister også en god del av kjønnsdriften.

Ja, det kan godt hende.

Mn en stilk som mister en rose produserer bare en ny rose. =)

Det var roser jeg siktet til, ikke kjønnsorganet. Derfor skrev jeg at metaforen ikke ikke holdt helt til mål..

Gjest oppgitt venninne
Skrevet

Min 6-årige sønn er omskåret. Han hadde så trang forhud at han hadde smerter ved ereksjon. Hadde han ikke hatt dette problemet hadde jeg aldri fått ham omskåret. Det var en grusom operasjon for en 4-åring.

Håper inderlig han ikke blir mobba i dusjen, og av andre som måtte se ham naken og tro at noen har begått overgrep mot ham...

-ting er litt mer nyansert enn som så, en kan ikke si at iomskjæring av gutter er overgrep uansett...

Selvfølgelig. I dette tilfellet er det snakk om en helt unødvendig omskjæring, kun pga. religion. Det er jo noe helt annet å gjøre det av medisinske årsaker.

Skrevet

Kommer an på hvilken stilk og hvilken rose :-)

"............................................"

Skrevet

"-ting er litt mer nyansert enn som så, en kan ikke si at iomskjæring av gutter er overgrep uansett..."

Det er egentlig ikke en nyanse. Når det er for å fikse et fysisk problem, så er saken selvfølgelig en helt annen. Men er det ikke det, så er det et overgrep enten det er religiøse eller andre grunner.

Skrevet

Ja, det kan godt hende.

Mn en stilk som mister en rose produserer bare en ny rose. =)

Det var roser jeg siktet til, ikke kjønnsorganet. Derfor skrev jeg at metaforen ikke ikke holdt helt til mål..

Nei, metaforen holder ikke mål :-)

"........................................"

Skrevet

"-ting er litt mer nyansert enn som så, en kan ikke si at iomskjæring av gutter er overgrep uansett..."

Det er egentlig ikke en nyanse. Når det er for å fikse et fysisk problem, så er saken selvfølgelig en helt annen. Men er det ikke det, så er det et overgrep enten det er religiøse eller andre grunner.

Ja, er enig i at det er helt forkastelig å omskjære smågutter uten grunn. I USA tror de jo fremdeles det er smart av hygieniske årsaker og for å gjøre det vanskeligere å onanere.

Jeg bare blir litt bekymra for hva slags holdninger som møter gutten min som jo er omskåret av medisinske årsaker. Det er sikkert ikke bare lett å skille seg ut i dusjen på skolen...

Skrevet

Tviler på at han blir mobbet, er vel heller de som ikke er omskåret som blir mobbet på Osloskolene i dag. Forresten har jeg aldri hørt minstemann snakket om slike ting, tror det er en ting han overhode ikke tenker på.

Skrevet

Tviler på at han blir mobbet, er vel heller de som ikke er omskåret som blir mobbet på Osloskolene i dag. Forresten har jeg aldri hørt minstemann snakket om slike ting, tror det er en ting han overhode ikke tenker på.

Vi bor ikke i oslo, og jeg tror ikke det er en eneste muslim på klassetrinnet hans. Men vi har jo fortalt ham mange ganger om operasjonen og om hvorfor det ble gjort etc. -så jeg håper han er trygg nok til å svare de som evt. spør og at det blir godtatt.

Skrevet

tja

Vil ikke med det første si at det er overgrep. Hva slags omskæring er det snakk om? Det finnes flere grader av det. Hos jødene er det også en skikk at de blir omskåret.

Hvis dette ikke er noe stort inngrep for guttens vedkommende og ikke fører til problemer for han senere i forhold til seksualliv etc så tror jeg ikke at jeg hadde reagert så sterkt på det.

Skrevet

Vi bor ikke i oslo, og jeg tror ikke det er en eneste muslim på klassetrinnet hans. Men vi har jo fortalt ham mange ganger om operasjonen og om hvorfor det ble gjort etc. -så jeg håper han er trygg nok til å svare de som evt. spør og at det blir godtatt.

Jeg tror uansett ikke du behøver å bekymre deg. Jeg tror det er et ikke-tema for ungene. Helt uinteressant.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...