Gå til innhold

For dårlig og tungvindt


keinstein

Anbefalte innlegg

Dere vil gjerne høre synspunkter på hvordan vi kan gjøre Doktor Online til en bedre tjeneste på alle måter, det være seg design, brukervennlighet og nye ideer.

Vinduet for 100 nye er blitt så smal at jeg får klustrofobi.

Før kunne vi dra i rammeveggen og øke bredden.

Har reklamen gått til ræva på dere?

Jeg og de fleste andre? har slått av flash og bilder, så vi ser ikke reklamen i det hele tatt. Med min oppløsning er 20% over det røde feltet med "Søkeord her" helt tomt, og halve skjermen er hvit til høyre i bredden.

Å bare se den amputerte teksten i headingen for meldingen er slitsomt.

Ved å trykke F11 blir jeg kvitt rullingen opp og ned for hovedskjermen.

Ofte må jeg rulle med linjalene tre ulike steder på samme skjerm.

Dette er for dårlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hos meg er alt bedre enn før den siste omleggingen. Kommer nok an på oppløsningen du har bl.a., jeg har 1024x768. Alle feltene er brede og fine og det er bare reklame i en smal spalte til venstre, akkurat nå er den befriende tom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig. Omleggingen er intet annet enn ræva, og det har blitt bemerket gang på gang.

Hvorfor kan ingen kommentere kritikken?

Med dynamisk utvidelse av rammer både opp, nedover og til høyre forsvinner all reklamen ut av bildet, og bare dialogteksten er synlig. Annonsørene vil neppe like det, og de betaler skjorta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ShitDiddelyDo

Med dynamisk utvidelse av rammer både opp, nedover og til høyre forsvinner all reklamen ut av bildet, og bare dialogteksten er synlig. Annonsørene vil neppe like det, og de betaler skjorta.

Men det må da gå an å fikse på "100 nyeste" sånn at vi får se hele teksten, og teksten slutter å flytte seg når vi klikker oss inn på innlegg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Men det må da gå an å fikse på "100 nyeste" sånn at vi får se hele teksten, og teksten slutter å flytte seg når vi klikker oss inn på innlegg.

Jeg venter på svaret fra webmaster. De har bablet før om noe formatgreier. Det betyr vel at mest mulig av flaten på en 1024 skjerm skal dekkes med reklame, og ingen skal få dytta den vekk.

Jeg ser ikke noe reklame, ikke en tøddel noe sted. Alle rekalmeflater er hvite og tomme. Til og med headingen med Doktor Online er vekk, erstattet av hvitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Webmaster, design

Jeg forstår hva du mener, det er bare at alternativene er så dårlige. Virkeligheten er dessverre slik at vi må tilrettelegge designet slik at det både tilfredsstiller annonsørene og brukerne. Det er en vanskelig balansegang. Ved siste omlegging satte vi bredden fast, og dette medførte at annonsørene synes bedre fordi de ikke er helt ute på høyre side. Vi ser det også på statistikken at reklamen fungerer bedre nå. For det andre har vi statistikk over hvor mange av leserne som bruker de forskjellige skjermoppløsningene. Ca. 70% bruker 1024 i bredde, og alle disse har fått litt bredere vinduer etter siste omlegging. så summen er at flere brukere har fått det bedre og annonsørene har fått det bedre.

Det aller beste for annonsørene og oss (fordi det er mye enklere å holde styr på)er om vi hadde lagt om til samme system som de fleste andre forum har, nemlig en ikke "framesbasert" løsning hvor hele tråden med tekst og alt vises på samme side. Man får da veldig lange sider, og jeg tror at de fleste her inne synes det er bedre med vår løsning fordi det da er mye enklere å bla seg gjennom en haug med innlegg veldig fort, og man trenger ikke ta opp en hel tråd for å se om det er noe interessant. F.eks barnimagen har en slik løsning. Det du skriver om at man kunne dra i vinduene selv, er vel mange år siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstår hva du mener, det er bare at alternativene er så dårlige. Virkeligheten er dessverre slik at vi må tilrettelegge designet slik at det både tilfredsstiller annonsørene og brukerne. Det er en vanskelig balansegang. Ved siste omlegging satte vi bredden fast, og dette medførte at annonsørene synes bedre fordi de ikke er helt ute på høyre side. Vi ser det også på statistikken at reklamen fungerer bedre nå. For det andre har vi statistikk over hvor mange av leserne som bruker de forskjellige skjermoppløsningene. Ca. 70% bruker 1024 i bredde, og alle disse har fått litt bredere vinduer etter siste omlegging. så summen er at flere brukere har fått det bedre og annonsørene har fått det bedre.

Det aller beste for annonsørene og oss (fordi det er mye enklere å holde styr på)er om vi hadde lagt om til samme system som de fleste andre forum har, nemlig en ikke "framesbasert" løsning hvor hele tråden med tekst og alt vises på samme side. Man får da veldig lange sider, og jeg tror at de fleste her inne synes det er bedre med vår løsning fordi det da er mye enklere å bla seg gjennom en haug med innlegg veldig fort, og man trenger ikke ta opp en hel tråd for å se om det er noe interessant. F.eks barnimagen har en slik løsning. Det du skriver om at man kunne dra i vinduene selv, er vel mange år siden.

Jeg ville mye heller hatt lange sider, for her blir vinduene veldig små.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstår hva du mener, det er bare at alternativene er så dårlige. Virkeligheten er dessverre slik at vi må tilrettelegge designet slik at det både tilfredsstiller annonsørene og brukerne. Det er en vanskelig balansegang. Ved siste omlegging satte vi bredden fast, og dette medførte at annonsørene synes bedre fordi de ikke er helt ute på høyre side. Vi ser det også på statistikken at reklamen fungerer bedre nå. For det andre har vi statistikk over hvor mange av leserne som bruker de forskjellige skjermoppløsningene. Ca. 70% bruker 1024 i bredde, og alle disse har fått litt bredere vinduer etter siste omlegging. så summen er at flere brukere har fått det bedre og annonsørene har fått det bedre.

Det aller beste for annonsørene og oss (fordi det er mye enklere å holde styr på)er om vi hadde lagt om til samme system som de fleste andre forum har, nemlig en ikke "framesbasert" løsning hvor hele tråden med tekst og alt vises på samme side. Man får da veldig lange sider, og jeg tror at de fleste her inne synes det er bedre med vår løsning fordi det da er mye enklere å bla seg gjennom en haug med innlegg veldig fort, og man trenger ikke ta opp en hel tråd for å se om det er noe interessant. F.eks barnimagen har en slik løsning. Det du skriver om at man kunne dra i vinduene selv, er vel mange år siden.

Det er ikke så lenge siden at jeg kunne gripe tak i kanten (en tynn grå stripe) litt il høyre for den midtre vertikale linjalen og dra den til høyre. Da utvidet trådlista seg så jeg kunne se mer av trådene på skrå mot høyre, og f eks hele bredden av 100 nyeeste. Det var sikkert ikke intensjonen, men jeg oppdaget det ved en tilfeldighet. Den spratt tilbake så fort jeg oppdaterte siden.

Jeg må beklage å opplyse at trådlista er kraftig amputert, faktisk delt på midten vertikalt, det er s v æ r t upraktisk og ser helt "amatør" ut og webdesigner-kollegaen sier hoderistende "de kan umulig mene alvor med det der?".

Jeg må også linjere opp og ned og til høyre så mye at det blir mindre tid å tilbringe her.

Vel, nå ser ikke jeg hverken bilder eller flasher pga et gratis, praktisk og enkelt filter som stopper dem automatisk med et par klikk.

F eks fireFox har det innebygget, sikkert mange andre lesere også.

Jeg lurer på hvor mange andre som bruker det?

Reklamen er faktisk så plagsom på mange nettsider at jeg har "banned" 14 ulike nettsteder slik at jeg ikke ser bilder, popopp og flash.

Jeg mener reklamen er overdrevet i det øyeblikk mange begynner å iverksette tiltak for å bli kvitt den.

Klikkprosenten din tror jeg du kan ta med en stor klype salt, for de ca 10-12 gangene jeg har klikka på dem siste mnd er KUN ved et uhell, og før jeg fikk dem vekk, så jeg ikke på dem. Jeg husker ikke en enste av leverandørene eller produktene noensinne.

Jeg er ikke representativ for andre enn meg selv, men kanskje andre kan si noe om det også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville mye heller hatt lange sider, for her blir vinduene veldig små.

Lange sider er ikke problem, jeg bare bruker rullekanppen på musa som vanlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Webmaster, design

Det er ikke så lenge siden at jeg kunne gripe tak i kanten (en tynn grå stripe) litt il høyre for den midtre vertikale linjalen og dra den til høyre. Da utvidet trådlista seg så jeg kunne se mer av trådene på skrå mot høyre, og f eks hele bredden av 100 nyeeste. Det var sikkert ikke intensjonen, men jeg oppdaget det ved en tilfeldighet. Den spratt tilbake så fort jeg oppdaterte siden.

Jeg må beklage å opplyse at trådlista er kraftig amputert, faktisk delt på midten vertikalt, det er s v æ r t upraktisk og ser helt "amatør" ut og webdesigner-kollegaen sier hoderistende "de kan umulig mene alvor med det der?".

Jeg må også linjere opp og ned og til høyre så mye at det blir mindre tid å tilbringe her.

Vel, nå ser ikke jeg hverken bilder eller flasher pga et gratis, praktisk og enkelt filter som stopper dem automatisk med et par klikk.

F eks fireFox har det innebygget, sikkert mange andre lesere også.

Jeg lurer på hvor mange andre som bruker det?

Reklamen er faktisk så plagsom på mange nettsider at jeg har "banned" 14 ulike nettsteder slik at jeg ikke ser bilder, popopp og flash.

Jeg mener reklamen er overdrevet i det øyeblikk mange begynner å iverksette tiltak for å bli kvitt den.

Klikkprosenten din tror jeg du kan ta med en stor klype salt, for de ca 10-12 gangene jeg har klikka på dem siste mnd er KUN ved et uhell, og før jeg fikk dem vekk, så jeg ikke på dem. Jeg husker ikke en enste av leverandørene eller produktene noensinne.

Jeg er ikke representativ for andre enn meg selv, men kanskje andre kan si noe om det også.

Kan det tenkes at det faktum at du blokkerer bilder kan medføre at trådlisten din er mye smalere enn den skal være? Kan du sende en skjermdump (alt-printScreen) og sende til [email protected] ?

Må si jeg forbløffes av at du forventer at vi skal tilrettelegge sidene akkurat slik du ønsker samtidig som du ikke aksepterer reklamen. Doktor Online er som du kanskje forstår avhengig av reklame for å opprettholde driften. Jeg vet at det er mange som ikke ser reklamen, men det er ytterst sjelden de innrømmer det samtidig som de klager over funksjonalitet på sidene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstår hva du mener, det er bare at alternativene er så dårlige. Virkeligheten er dessverre slik at vi må tilrettelegge designet slik at det både tilfredsstiller annonsørene og brukerne. Det er en vanskelig balansegang. Ved siste omlegging satte vi bredden fast, og dette medførte at annonsørene synes bedre fordi de ikke er helt ute på høyre side. Vi ser det også på statistikken at reklamen fungerer bedre nå. For det andre har vi statistikk over hvor mange av leserne som bruker de forskjellige skjermoppløsningene. Ca. 70% bruker 1024 i bredde, og alle disse har fått litt bredere vinduer etter siste omlegging. så summen er at flere brukere har fått det bedre og annonsørene har fått det bedre.

Det aller beste for annonsørene og oss (fordi det er mye enklere å holde styr på)er om vi hadde lagt om til samme system som de fleste andre forum har, nemlig en ikke "framesbasert" løsning hvor hele tråden med tekst og alt vises på samme side. Man får da veldig lange sider, og jeg tror at de fleste her inne synes det er bedre med vår løsning fordi det da er mye enklere å bla seg gjennom en haug med innlegg veldig fort, og man trenger ikke ta opp en hel tråd for å se om det er noe interessant. F.eks barnimagen har en slik løsning. Det du skriver om at man kunne dra i vinduene selv, er vel mange år siden.

Men går det ikke ann å trekke hele greiene litt mer til høyre da?

Slik det er nå så har jeg (17" skjerm) 8.5 cm hvit parti til høyre. 100 nyeste er også veldig smal hos meg. (vi ser jo like mye reklame om dere hadde dratt hele vinduet noen cm til)

Jeg kjører oppløsning 1280 x 1024, noe mindre går ikke.

Bruker Firefox og har ikke blokkert bilder og reklame.

Er det noe jeg ikke har gjort eller har jeg samme problem som alle andre her inne?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

ShitDiddelyDo

Kan det tenkes at det faktum at du blokkerer bilder kan medføre at trådlisten din er mye smalere enn den skal være? Kan du sende en skjermdump (alt-printScreen) og sende til [email protected] ?

Må si jeg forbløffes av at du forventer at vi skal tilrettelegge sidene akkurat slik du ønsker samtidig som du ikke aksepterer reklamen. Doktor Online er som du kanskje forstår avhengig av reklame for å opprettholde driften. Jeg vet at det er mange som ikke ser reklamen, men det er ytterst sjelden de innrømmer det samtidig som de klager over funksjonalitet på sidene.

Jeg blokkerer ikke reklamen, men har likevel svært smale vinduer i "100 nyeste".

Problemet med det er at hvis jeg trykker meg inn på en link så lang at jeg ikke ser hele teksten, så forflytter hele "100 nyeste" seg innover mot høyre, og jeg må aktivt knote med å få "100 nyeste" så normal at jeg ser teksten igjen.

Det er tungvindt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I og med at begreper som 'smal', bred' etc er urpresise og meningsløse uten en målestokk, kan jeg opplyse om at mine fire spalter lest fra venstre mot høyre har disse breddene (alle høyre/venstre er sett fra mitt perspektiv):

1) Den rosa/røde der man bla søker, er 5,2 cm.

2) 100 nyeste (fom 'Se...')/forum/tråden utpakket, er 12,0 cm.

3) Feltet man leser/skriver innlegg i/på, er 12,0 cm.

4) Reklamefeltet ytterst til høyre er 7,7 cm.

Over den røde headingen, er det et reklamefelt på ca 5,3 cm i høyde. Det strekker seg hele veien, tvers over skjermen.

Reklamen under må jeg aktivt scrolle med nedover til.

Det eneste plagsomme er at vannrett scroll i underkant av felt 2) og felt 3) ikke synes uten at jeg noe usystematisk må scrolle hhv hele skjermen nedover ca 2 cm (altså den vertikale scrollen helt, helt til høyre) og at jeg må scrolle nedover den vertikale scrollen umiddelbart til høyre for felt 3).

Jah, det var vel det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I og med at begreper som 'smal', bred' etc er urpresise og meningsløse uten en målestokk, kan jeg opplyse om at mine fire spalter lest fra venstre mot høyre har disse breddene (alle høyre/venstre er sett fra mitt perspektiv):

1) Den rosa/røde der man bla søker, er 5,2 cm.

2) 100 nyeste (fom 'Se...')/forum/tråden utpakket, er 12,0 cm.

3) Feltet man leser/skriver innlegg i/på, er 12,0 cm.

4) Reklamefeltet ytterst til høyre er 7,7 cm.

Over den røde headingen, er det et reklamefelt på ca 5,3 cm i høyde. Det strekker seg hele veien, tvers over skjermen.

Reklamen under må jeg aktivt scrolle med nedover til.

Det eneste plagsomme er at vannrett scroll i underkant av felt 2) og felt 3) ikke synes uten at jeg noe usystematisk må scrolle hhv hele skjermen nedover ca 2 cm (altså den vertikale scrollen helt, helt til høyre) og at jeg må scrolle nedover den vertikale scrollen umiddelbart til høyre for felt 3).

Jah, det var vel det.

Du har helt rett, cm duger bedre :)

Men jammen er det forskjell...

Feltet til venstre med søking er 3,3 cm bredt hos meg.

Så et lite hvit parti på 0,6 cm.

De hundre nyeste 7,6 cm.

Der vi skriver 8,6 cm

Reklamefeltet helt til høyre 4,6 cm

Hvit parti etter det til slutt på skjerm er som sakt 8,5 cm stort.

Reklamefeltet og doktoronlinefeltet øverst er 5,4 cm.

Jeg må også scrolle aktivt for å se reklamen nedover på siden.

Og hvorfor er det noen innlegg som ikke vises på hele det partiet man skriver på...men forsvinner liksom til høyre?

Det gjelder jo bare noen...

Slik ting er nå så ser det ut som om jeg har "for stor skjerm"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstår hva du mener, det er bare at alternativene er så dårlige. Virkeligheten er dessverre slik at vi må tilrettelegge designet slik at det både tilfredsstiller annonsørene og brukerne. Det er en vanskelig balansegang. Ved siste omlegging satte vi bredden fast, og dette medførte at annonsørene synes bedre fordi de ikke er helt ute på høyre side. Vi ser det også på statistikken at reklamen fungerer bedre nå. For det andre har vi statistikk over hvor mange av leserne som bruker de forskjellige skjermoppløsningene. Ca. 70% bruker 1024 i bredde, og alle disse har fått litt bredere vinduer etter siste omlegging. så summen er at flere brukere har fått det bedre og annonsørene har fått det bedre.

Det aller beste for annonsørene og oss (fordi det er mye enklere å holde styr på)er om vi hadde lagt om til samme system som de fleste andre forum har, nemlig en ikke "framesbasert" løsning hvor hele tråden med tekst og alt vises på samme side. Man får da veldig lange sider, og jeg tror at de fleste her inne synes det er bedre med vår løsning fordi det da er mye enklere å bla seg gjennom en haug med innlegg veldig fort, og man trenger ikke ta opp en hel tråd for å se om det er noe interessant. F.eks barnimagen har en slik løsning. Det du skriver om at man kunne dra i vinduene selv, er vel mange år siden.

Man kunne dra i vinduet selv inntil for bare noen uker siden....men det var ikke scrollbart - man måtte bare vite om det....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med dynamisk utvidelse av rammer både opp, nedover og til høyre forsvinner all reklamen ut av bildet, og bare dialogteksten er synlig. Annonsørene vil neppe like det, og de betaler skjorta.

Så de skjønner hva vi mener`?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan det tenkes at det faktum at du blokkerer bilder kan medføre at trådlisten din er mye smalere enn den skal være? Kan du sende en skjermdump (alt-printScreen) og sende til [email protected] ?

Må si jeg forbløffes av at du forventer at vi skal tilrettelegge sidene akkurat slik du ønsker samtidig som du ikke aksepterer reklamen. Doktor Online er som du kanskje forstår avhengig av reklame for å opprettholde driften. Jeg vet at det er mange som ikke ser reklamen, men det er ytterst sjelden de innrømmer det samtidig som de klager over funksjonalitet på sidene.

Sorry, men jeg ønsker ikke å sende noe av ulike grunner. Kanskje noen andre kan.

Og: jeg vet godt hva bisniss er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...