veig Skrevet 23. februar 2001 Del Skrevet 23. februar 2001 hei!! eg har berre litt spørsmål som eg lurte på om nåkken kunne svare meg på: - kor mange kaloria eter et vanlig menneske? - har nåkken lettare for å legge på seg enn andre (viss to persona? trenar og eter like masse)? - kordan kan man bli sånn at man ikkje legg så fort på seg, eller ligge det i familien? - eg har sf, men trur eg holder på å bli friskare, men eg er berre så redd for at eg kjem til å legge på meg masse viss eg begynne å ete normalt. kjem eg til å legge på meg masse? - er det liksom sånn at viss man ete så og så masse, og forbrenne like masse som ein et, så legg ein ikkje på seg? kordan skal eg vite kor mykje ein skal ete og trene då? håpe nåkke kan svare på alle desse spørsmåla. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/20285-sp%C3%B8rsm%C3%A5l-om-kaloria/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Mett av dager Skrevet 23. februar 2001 Del Skrevet 23. februar 2001 Ville bare råde deg til å fremdelse jobbe med å komme ut av/holde SFen på avstand, da det er tydelig at du fremdeles er ganske opptatt av dette med mat og vekt? Vi mennesker er ikke like på noen måte, så derfor JA, to som trener og spiser like mye, kan ha ulik vekt. Vi er ikke like høge en gang, og kjønn og alder spiller også inn. Og så arv er med på å bestmme vårt stoffskifte. Hvis du nå er sykelig tynn (jeg veit ikke hva du er, for jeg veit at det finnes en del med SF som er ordentlig syke av det, uten at de er SÅ tynne), da må du jo bare akseptere å legge på deg noe, før du kan bli "friskmeldt" Stå på. Prøv å finne andre verdier, verdier som ligger utenfor kroppen din. Ønsker deg lykke til!! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/20285-sp%C3%B8rsm%C3%A5l-om-kaloria/#findComment-88336 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Lotus Skrevet 23. februar 2001 Del Skrevet 23. februar 2001 Hei Fint at du er på vei ut av spiseforstyrrelsen din. Jeg kan ikke svar på spørsmålene dine, ville bare komme med noen oppmuntrende ord. Hvordan har du det nå, er vekten stabil, eller går den fortsatt nedover? Går den nedover, må du prøve å stabilisere den. Hvis du er veldig tynn må du nok også regne med å gå opp i vekt. Har du ikke en lege du kan snakke med dette om? Mitt råd til deg må bli at du prøver å spise litt mer hver uke, etter hvert vil du da merke hvor mye du må spise for å holde vekten stabil. Kanskje du kan få en lege eller ernæringsfysiolog til å sette opp en kostliste, med en liten økning hver uke? Bra at du er i ferd med å bli frisk. Det er godt gjort av deg. Fortsett å arbeide for det. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/20285-sp%C3%B8rsm%C3%A5l-om-kaloria/#findComment-88407 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jorunn Sundgot-Borgen, Doktor Scient Skrevet 24. februar 2001 Del Skrevet 24. februar 2001 KJære veig Forbrenning eller energiomsetning avhenger av en rekke faktorer som: kjønn, alder, kroppssammensetning og aktivitetsnivå. Det for eksempel slik at gutter/menn har en høyere energiomsetning enn jenter/kvinner fordi de har mere fettfri kroppsmasse (skjelett og musklatur). En som er fysisk aktiv har hørere enrgiomsetning enn en som ikke beveger seg noe særlig. På ditt spørsmål om hvor mange kalorier et vanlig menneske spiser vil det en anbefaler være avhengig av kjønn, alder og aktivitetsnivå. Som en tommelfingerregel kan en si at unge jenter som fremdeles er i vekst og utvikling bør spise mellom 1800 og 2400 kalorier igjen helt avhengig av kroppssammensetning og alder. Dersom en er AKTIV (bruker kalorier utover det å ligge i sengen og se på tv) må en legge til kalorier. Hvor mye en må legge til for ulike aktiviteter kan du finne andre steder (feks i anbefalinger om fysisk aktivitet nylig utgitt av Rådet for ernæring og fysisk aktivitet). 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/20285-sp%C3%B8rsm%C3%A5l-om-kaloria/#findComment-88597 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.