Gå til innhold

Mister håret... hjelp meg, Ernæringsfysiologen!

Gjest paladone

Anbefalte innlegg

Gjest paladone

Altså, nå har jeg knasket B-vitaminer, Sanasol, + hatt all mulige slags midler i hodebunnen (Bio+, KMS, + noe franske nye greier fra apoteket... dyrt ihvertfall), og håret er tynnere enn noen gang! Vært sånn i snart et år nå, jeg har skulderlangt hår, og nå begynner det virkelig å vises! Hodebunnen virker tørr, og klør. Hårene ramler rett av, drar jeg hånda gjennom håret følger det mange med. Mister langt mer enn 100 hår om dagen. Omkretsen av hestehalen er halvert, og det vises ihvertfall godt når håret er vått.

Medikamenter jeg går på nevner ikke bivirkninger som håravfall.

Spiser sunt og mye de dagene jeg spier (har pga depresjon noen dager innimellom som jeg bare blir gående med tom mage, men har ikke noe anorexi etc.), spiser kanskje litt mye godteri, sjokolade og brus -men det har jeg alltid gjort, uten at jeg har mistet håret!

Hvor mye vitaminer kan jeg ta da?!? Dette går jo på sosiallivet løs snart, føler meg ikke særlig pen! (Nå begynner det å bli så tydelig at andre folk merker det, og det ligger hår strødd over hele huset!)

Finnes det noe sted på nettet med kostplaner, forresten? Sånn i tilfelle jeg skulle være helt på jordet med min "sunne diett"...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Higgins

Hvis hodebunnen din er svært tørr og klør, kan det hende problemet bunner i for lite (riktig)fett i kosten. Prøv med litt nattlysolje, litt omega 3, og kanskje en ss linfrøolje daglig. Evt Udo`s Choise, en blanding av div.sunne oljer.

Lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Janne Kvammen, Klinisk Ernæringsfysiolog

Hei paladone

Problemet ditt krever mer utredning. Du bør diskutere det med legen din så snart som mulig. Det er mulig du trenger å bli henvist videre til en spesialist for å få hjelp. Inntil du har fått mer hjelp kan du forsøke med B-vitaminer (2 stk B-kompleks), sink (30 mg) og tran (1 barneskje). Forsøk ellers å spise et variert kosthold der du benytter matvarer fra ulike kilder (kornvarer, kjøtt/fisk, bønner, melkeprodukter, frukt, grønnsaker og poteter).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei paladone

Problemet ditt krever mer utredning. Du bør diskutere det med legen din så snart som mulig. Det er mulig du trenger å bli henvist videre til en spesialist for å få hjelp. Inntil du har fått mer hjelp kan du forsøke med B-vitaminer (2 stk B-kompleks), sink (30 mg) og tran (1 barneskje). Forsøk ellers å spise et variert kosthold der du benytter matvarer fra ulike kilder (kornvarer, kjøtt/fisk, bønner, melkeprodukter, frukt, grønnsaker og poteter).

Her har du nok blingsa litt?!;-)

*S*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Da jeg skrev svaret til Kvammen, lå hennes innlegg på heilt feil sted! Men nå er det visst rett!!

Ser ut til at det har vært en aldri så liten slettesession her i løpet av lørdagen - sikkert derfor innleggene hopper litt fra tråd til tråd (de pleier nemlig det da..).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...