Gå til innhold

Er dette her feil å spise?

Gjest Renney

Anbefalte innlegg

Jeg er på slankekur og lurer på en del forskjellig her..

Ketchup, det har jeg hver dag på maten. Er det kun tomater som er oppi, eller er det tilsatt noe som gjør at det inneholdet mye kalorier?

Kavringer synes jeg er godt å spise innimellom når jeg er sulten. Er det smør i disse?

Jeg har sett at bakpå tyggipakken står det sånn ca 159 kalorier. Er dette mulig??

Er det akkurat det samme om jeg spiser ris/pasta som poteter? Jeg har nemlig hørt at det ikke er så bra å spise for mye poteter, men folk som driver å trener føler jeg spiser en del pasta og ris. Er ingen av delene bra å spise eller? I så fall vet jeg ikke hva jeg skal spise til middag. Å spise bare grønnsaker sammen med kylling er ikke noe særlig godt.

Jeg er ganske ofte sulten når jeg slanker meg, men jeg er ganske sikker på at jeg får i meg nok kalorier, er nemlig ganske opptatt av at forbrenningen ikke skal gå ned. Men siden jeg er sulten, bør jeg da spise mer? Er det er signal til at kroppen får for lite mat, eller er det normalt å føle seg litt sulten når man er på slank? Jeg trener på helsestudio 4 ganer i uka.

Håper veldig på at noen kan svare meg på litt av dette. Tenker ganske mye på hva som er lurest og ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Janne Kvammen, Klinisk Ernæringsfysiolog

Hei Renney

Ketchup er blant annet tilsatt litt sukker. Det er likevel lite kalorier i ketchup, og det kan du fortsette å bruke i moderate mengder. Kavring er ok å spise når du er sulten, det er lite fett i disse. Betegnelsen som står bak på tyggegummipakken stemmer, men det gjelder for 100 gram tyggis. 1 stk veier 1 til 2 gram. Poteter, pasta og ris er bra å spise, og en av disse bør inngå i middagsmåltidet ditt hver dag. Dersom du ikke har tid til noen av disse, bør de erstattes av brød. Poteter inneholder vitaminer og mineraler, og er blant annet en viktig kilde til vitamin C. Du bør derfor spise poteter så ofte som mulig, helst kokte eller bakte. Ris og pasta inneholder mye stivelse, men har få andre næringsstoffer og bør derfor ikke fortrenge poteter helt fra kosten din. En fin middagssammensetning er hvis cirka 1/3 av porsjonen består av grønnsaker (evt litt mer), 1/3 av ris/pasta/poteter og 1/3 av kjøtt/fisk. Dersom du føler deg sulten er det et tegn på at kroppen din trenger mer mat. For å oppnå et varig vektreduksjon er det viktig at du lærer deg å spise et kosthold som du kan fortsette med. Det er ikke anbefalt å gjennomføre såkalte "slankekurer" der man spiser svært lite i perioder fordi dette lett vil medføre en rask vektoppgang i ettertid, gjerne til en høyere vekt enn man hadde i utgangspunktet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...