Supra Skrevet 24. februar 2001 Del Skrevet 24. februar 2001 Har fått diagnosen tendinitt i supraspinatus. Gikk på Brexidol en lang periode, hjalp lite eller ingenting. Er nå gått over 4mnd uten at det blir bra. Har tatt det med ro i lange perioder i starten belastet jeg nesten ikke armen på 3 uker. Blir frustrert da jeg er aktiv i styrkeløft og det blir jo ikke mye trening for tiden. Har lagt om treningen slik at belastningen på skulderen blir minimal. Har ikke gått til fysioterapeut da jeg ikke har mye tro på standardbehandlingen(ultralyd). Fikk og en kortison uten at dette hjalp overhode. Utadrotasjon av arm kombinert med abduksjon er umulig. Får også ofte vondt bare ved å gire, ved bilkjøring. Kun abduksjon(heving av arm) går av og til men som oftest med smerter. Løfting av fjerlette ting ut til siden går heller ikke. Dersom noen har noen gode råd mottas de med takk. Også alternativ medisin. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sverre Mæhlum, Lege Skrevet 26. februar 2001 Del Skrevet 26. februar 2001 Hei. Under forutsetning av at diagnosen "supraspinatus tendinit" er korrekt, vil jeg anbefale deg et opptreningsregime. Jeg har ingen tro på passive behandlingsregimer som ultralyd, laser eller massasje når det gjelder kroniske senetilstander (som ikke er betennelser og derfor ikke bør kalles tendinitter men tendinoser eller tendinopatier). Og det at du er vant til å trene betyr ikke at din "vanlige trening" er riktig i forhold til skulderlidelsen din. Min erfaring er at folk som er vant til å trene styrke er alt for raske til å øke belastningen. Her er det tvert om viktig LENGE å trene med lite belastning og heller masse repetisjoner. Og i tillegg passe nøye på at øvelsene gjøres korrekt. Samarbeid med en fysioterapeut, så går det kanskje bra. Du må regne med flere mnd før du blir bra, så det er en tålmodighetsprøve. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Naprapat Skrevet 16. mars 2001 Del Skrevet 16. mars 2001 Hei. Under forutsetning av at diagnosen "supraspinatus tendinit" er korrekt, vil jeg anbefale deg et opptreningsregime. Jeg har ingen tro på passive behandlingsregimer som ultralyd, laser eller massasje når det gjelder kroniske senetilstander (som ikke er betennelser og derfor ikke bør kalles tendinitter men tendinoser eller tendinopatier). Og det at du er vant til å trene betyr ikke at din "vanlige trening" er riktig i forhold til skulderlidelsen din. Min erfaring er at folk som er vant til å trene styrke er alt for raske til å øke belastningen. Her er det tvert om viktig LENGE å trene med lite belastning og heller masse repetisjoner. Og i tillegg passe nøye på at øvelsene gjøres korrekt. Samarbeid med en fysioterapeut, så går det kanskje bra. Du må regne med flere mnd før du blir bra, så det er en tålmodighetsprøve. Her kommer alternativmedisinsk svar; naprapatstudent Som Mæhlum sier vil din supraspinatus defineres som en tendinose ikke en tendinitt. Denne termen innebærer at det ikke finnes noe inflammatorisk tilstand, men at muskelen degenereres. Alle i min bransje samtykker om at her er det bare en ting som hjelper; eksentrisk trening... tung eksentrisk trening. Vet ikke helt om dette var det Mæhlum mente, men det er dette som har best effekt for å snu utviklingen av ytterligere tendinoser. Når jeg sier min bransje snakker jeg også for fler av sveriges fremste ortopeder, som avholdt vår ortopediutdannelse. Det er relativt nytt med begrepet tendinose, før var alt tendinitt. Men altså; eksentrisk trening... Treningsutførelse og veiledning får du hos sjukgymnaster, ortopeder, naprapater og sikkert mange fler... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.