emaline Skrevet 24. februar 2001 Del Skrevet 24. februar 2001 Heisann! Jeg har så mye jeg lurer på for tida…Har hatt SF siden sommeren og det blir liksom ikke noe bedre..Klarte å skjule det veldig lenge, men nå kan alle se det og alle prater om det. Jeg er ikke så utrolig tynn faktisk, men er tydeligvis underernært for jeg fryser, er urolig i kroppen og hvilepulsen min er veldig lav (45-50). Mister mye hår, sårene mine gror seint…dette er jo klare tegn på at det ikke er som det skal være. Foreldrene mine er mer eller mindre hysteriske..jeg har innrømt alt og lovt å legge på meg..men det skjer jo bare ikke!! Denne uka har jeg gått ned enda en kg, så mamma flipper nå..Hadde min første time hos psykolog denne uka, det var ok det, men jeg føler ikke at det vil hjelpe. Ja, jeg vet at jeg er litt for tynn-alle sier det. Ja, jeg vet at det bare er å begynne å spise litt mer så vil kroppen få det bedre, jeg vil slutte å fryse og kjenne meg sterkere..samt legge på meg noe slik at jeg får litt rumpe og lår tilbake. Ja, jeg vet at jeg gjør meg selv vondt og leker med helsa mi-også på lang sikt…Jeg vet alt dette, trenger ikke å fortelle meg det..Problemet mitt er ikke å innse dette, men å gjøre noe med det!! Jeg klarer ikke å komme ut av mønsteret, er ikke motivert nok!! Er det noen som kan hjelpe meg, som har det som meg eller har klart å bryte ut????? Til slutt vil jeg bare ønske alle her lykke til! Vet at det er mange her som har det som meg..vi fortjener bedreJ Kos og klem fra Emma 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Luiza Skrevet 25. februar 2001 Del Skrevet 25. februar 2001 hei... jeg vet at det er veldig vanskelig å gå ut av denne ond sirkel av sf. Du skjønner at du trenger hjelp, dette er bra. Du skal ikke å legge på deg, du burde bare prøve å spise litt mer og regelmessig, dette skal hjelpe å unngå frysing, hårtap osv... Du skjønner at forbrenningen din er nedsatt, kroppen din er på sparepluss, derfor fryser du hele tiden. tenk ikke at du skal legge på deg, det er ikke som det funker... Først skal kroppen bruker energien fra mat til å øke kroppstemperatur,så da kommer du å føle seg varmere. Derreter øke blødtrykk. Bruke energien for å fordøye mat, og gir kroppen næringstøff og ekstra styrke. Når alle gruleggende kroppsfunksjoner dine fungerer normale igjen, da kan kroppen å legge på seg fett, og mensa kommer tilbake osv... Basal forbruket ditt...det er veldig viktig, det er hvor mange kalorier kroppen din trenger mens er i hvile... det kan være minst 800kcal, mye mer avhengig av vekten din! Først når du begynner å spise igjen kroppen kommer til å holde hver eneste smule av mat, men du må stå på, hvis du fortsetter kroppen kommer til å bli glad og forbrenningen går opp fordi vet at det kommer mat regelmessig. Snakk med en ernæringsfysiologen, man trenger ikke nødvendihvis gå opp i vekt for å føle seg varmere og i bedre form, det vekt som vises i vekta er bare vann når glykogen lagrene er full igjen. klems, 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
emaline Skrevet 25. februar 2001 Forfatter Del Skrevet 25. februar 2001 hei... jeg vet at det er veldig vanskelig å gå ut av denne ond sirkel av sf. Du skjønner at du trenger hjelp, dette er bra. Du skal ikke å legge på deg, du burde bare prøve å spise litt mer og regelmessig, dette skal hjelpe å unngå frysing, hårtap osv... Du skjønner at forbrenningen din er nedsatt, kroppen din er på sparepluss, derfor fryser du hele tiden. tenk ikke at du skal legge på deg, det er ikke som det funker... Først skal kroppen bruker energien fra mat til å øke kroppstemperatur,så da kommer du å føle seg varmere. Derreter øke blødtrykk. Bruke energien for å fordøye mat, og gir kroppen næringstøff og ekstra styrke. Når alle gruleggende kroppsfunksjoner dine fungerer normale igjen, da kan kroppen å legge på seg fett, og mensa kommer tilbake osv... Basal forbruket ditt...det er veldig viktig, det er hvor mange kalorier kroppen din trenger mens er i hvile... det kan være minst 800kcal, mye mer avhengig av vekten din! Først når du begynner å spise igjen kroppen kommer til å holde hver eneste smule av mat, men du må stå på, hvis du fortsetter kroppen kommer til å bli glad og forbrenningen går opp fordi vet at det kommer mat regelmessig. Snakk med en ernæringsfysiologen, man trenger ikke nødvendihvis gå opp i vekt for å føle seg varmere og i bedre form, det vekt som vises i vekta er bare vann når glykogen lagrene er full igjen. klems, Hei Luzia! Ja, jeg vet at kroppen kommer til å bruke mesteparten av energien den får til å få kroppsfunksjonene i gang igjen..vet det meste om dette, har lest mye om Sf, sterk/svak er veldig bra!! Men jeg trenger vel å høre det likevel ja...så takk for svaret! Problemet mitt er bare å kome ut av mønsteret...jeg klarer ikke å spise annet enn to knekkebrød med brunost og drikke en kaffe til frokost..mamma overtalte meg til å ta et glassmelk i dag tidlig. Jeg ble kjempeurolig, lei meg og det smakte bare vondt..så jeg tømte det utselv om mamma ble lei seg..til middag spiser jeg stort sett bare grønnsaker og blir desp om vi ikke har noe grønt ved siden av..men mamma prøver å imøtekomme meg der..I dag skal vi bake boller, det er bursdagen min på tirsdag. Sier til meg selv at jeg skal skjerpe meg etter den, da er jeg tjue..for voksen til å tukle slik med meg selv..men...det værste er at jeg faktisk har lyst på mat, men får meg ikke til å spise det likevel...for hvis jeg først spiser noe forbudt, da føler jeg at jeg må kaste opp..da kan det være detsamme likevel, så da spiser jeg av og til kjempemye før jeg kaster opp..vet ikke hva jeg er ...AN eller BN? Noe i mellom? Huff,ble lang det her, men jeg trenger å fortelle det til noen..eller bare få det ned på "papiret".. Nei, nå skal jeg bake..kanskje smake..klemz Emma 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Luiza Skrevet 25. februar 2001 Del Skrevet 25. februar 2001 Hei Luzia! Ja, jeg vet at kroppen kommer til å bruke mesteparten av energien den får til å få kroppsfunksjonene i gang igjen..vet det meste om dette, har lest mye om Sf, sterk/svak er veldig bra!! Men jeg trenger vel å høre det likevel ja...så takk for svaret! Problemet mitt er bare å kome ut av mønsteret...jeg klarer ikke å spise annet enn to knekkebrød med brunost og drikke en kaffe til frokost..mamma overtalte meg til å ta et glassmelk i dag tidlig. Jeg ble kjempeurolig, lei meg og det smakte bare vondt..så jeg tømte det utselv om mamma ble lei seg..til middag spiser jeg stort sett bare grønnsaker og blir desp om vi ikke har noe grønt ved siden av..men mamma prøver å imøtekomme meg der..I dag skal vi bake boller, det er bursdagen min på tirsdag. Sier til meg selv at jeg skal skjerpe meg etter den, da er jeg tjue..for voksen til å tukle slik med meg selv..men...det værste er at jeg faktisk har lyst på mat, men får meg ikke til å spise det likevel...for hvis jeg først spiser noe forbudt, da føler jeg at jeg må kaste opp..da kan det være detsamme likevel, så da spiser jeg av og til kjempemye før jeg kaster opp..vet ikke hva jeg er ...AN eller BN? Noe i mellom? Huff,ble lang det her, men jeg trenger å fortelle det til noen..eller bare få det ned på "papiret".. Nei, nå skal jeg bake..kanskje smake..klemz Emma Hei emaline! Vi vet vel at vi trenger mer mat, og selvsagt kommer ikke til å legge på oss med en gang... men jeg føler så mye bedre av å høre det fra noe andre at jeg skal ikke legge på meg... du vet, sf er veldig motstridende, logisk sett vet vi at vi er tynne og underernært, men fortsetter med de irrasjonele tankene av å føle seg tykk, og redsel av å legge på seg. Men jeg syns at du burde skjønne at det er på tiden at du prøve å spise litt mer så da kan du sette litt forbrenningen i gang. Vet at et er ekkelt, du er ikke sulten osv, men det finnes ting som du kan spise uten å ha dårlig samvitthet. Spis mer av dine trygge mat. Feks, frokosten din høres ok ut. Hvis du orker ikke å drikke vanlig melk, kunne du prøve yoghurt eller cultura? Hva med soymelk eller rismelk? ALikevel, når du spiser brunost, spiser du jo melkproduter... hvorfor trenger du å drikke melk? Det kan du si til mamma di. Fva med å spise andre slags pållegg? Tofu feks? Spiser du ikke kjøtt? Du kan godt spiser grønnsaker, men velge også en del bønner, linser, soya for å få i deg protein... Vet du at kroppen bruker mye mer energi for å fordøye protein enn karbohydrat? Du kommer bae til å fryser av å bare spiser grønnsaker... det er fakta, been there done that! Gled deg for bursdagen din du! Du trenger ikke spise boller om du ikke vil, du kan spiser noe som du har lyst til. Du kommer ikke til å bli frisk av å tvunge seg å spise det du ikke har lyst på... helbredesen kan begynner med små steg som feks spiser litt mer av din ydlingsmat. > Sier til meg selv at jeg skal skjerpe meg etter den, da er jeg tjue..for voksen til å tukle slik med meg selv..men... jeg er 23 og har ikke skjerpet meg! Ikke være så hardt mot deg selv. Nei, du fortjener å ha det bra og du skal klare det. Kanskje du kunne snakke med mamma din om hun kunne la være å mase så mye, kanskje istedefor det, hun kunne å hjelpe deg å handle de ting som du liker (grønnsaker feks) og støtte deg med å spise mer av mat som du vil og har lyst på. Det høres ut som du har Bulimarexia... en blanding av begge psykisk sykdomer... løsning på å unngå sulting og oppkast ond sirkel er faktisk spiser flere små måltider enda om du er ikke sulten, og spiser mat som du føler deg trygg på for å hindre oppkast... Går du til behandling? Ja, bare skriver så my du vil du! Det hjelper en masse.. i de siste dagene har jeg leste mine dagboker fra flere år siden, det er så rart å samenligne det jeg spiste, hvordan jeg hadde det fysisk og psykisk.. Dessuten får man oversikte over sine tankene. Man glemmer så mye ting... det er bra å minne seg om planer, gode og dårlige stunder.. Syns at så lenger du kjemper finnes det håp klems, 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Laila Sundgot Schneider, Lege Skrevet 25. februar 2001 Del Skrevet 25. februar 2001 Kjære emaline! Fortsett der du er, fortsett hos din psykolog. Det å starte opp en behandling kan ta tid og det kan ta veldig lang tid før du kanskje selv ser at du har glede av terapien. Det er viktig å lære seg å sette ord på alle de vanskelige tankene og følelsene som du opplever når du sliter med en spiseforstyrrelse. Det er for de fleste viktig å kunne få dele sine tanker med andre (psykologen) og din psykolog kan gi deg støtte, motivasjon til å fortsette slik at du en dag opplever at terapien var til nytte og glede for deg, lykke til på veien videre! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.