JuLiEs Skrevet 25. februar 2001 Del Skrevet 25. februar 2001 Har lenge hatt et ja/nei forhold til mat. Men jeg lurer litt på dette.. Dersom en person spiser f.eks 5 brødskiver med mye ost osv. + mye annet mat. 4 poteter ++ og en annen person spiser 400 g sjokolade en dag. like mye kcal nesten, men vil det likavel si at den siste personen legger på seg fordi det er snop? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
birdie Skrevet 25. februar 2001 Del Skrevet 25. februar 2001 En kalori er en kalori - kroppen merker ikke forskjell på hvor de kommer fra. Det kroppen imidlertid legger merke til er om den får de næringsstoffene den trenger! Én sjokolade og ingen ting annet i løpet av en hel dag vil neppe føre til noen merkbar vektøkning.. Hva det VIL føre til, dersom dette er standarddietten over tid, er mangelsykdommer og det som verre er! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Janne Kvammen, Klinisk Ernæringsfysiolog Skrevet 25. februar 2001 Del Skrevet 25. februar 2001 Hei JuLiEs Det er det totale inntaket og forbruket av energi i gjennomsnitt over tid som avgjør om man legger på seg eller ei. I forbindelse med spørsmålet ditt er det klart at man får mye mer næringsstoffer ved å velge brød med pålegg og masse annen mat i forhold til om man velger kun sjokolade. Det er helt ok å spise litt sjokolade i tillegg til vanlig mat. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Borealis Skrevet 26. februar 2001 Del Skrevet 26. februar 2001 En kalori er en kalori - kroppen merker ikke forskjell på hvor de kommer fra. Det kroppen imidlertid legger merke til er om den får de næringsstoffene den trenger! Én sjokolade og ingen ting annet i løpet av en hel dag vil neppe føre til noen merkbar vektøkning.. Hva det VIL føre til, dersom dette er standarddietten over tid, er mangelsykdommer og det som verre er! Tror faktisk at om man eter seg mett på bare sjokkis, kan man bli feitere, enn om en åt anna mat med tilsvarende kcal. Hvorfor? Fordi en ville "spist opp" sine egne muskler. (Ikke mye proteiner i sjokolade!) Og taper en muskler, går jo forbrenninga ned. Etterhvert ville kroppskomposisjonen (andel fett/muskler) bli annerledes! Og en er blitt "mer fett, mindre muskler!" Mener jeg! (Er jeg på jordet, Birdie?) Hilsen.... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
birdie Skrevet 26. februar 2001 Del Skrevet 26. februar 2001 Tror faktisk at om man eter seg mett på bare sjokkis, kan man bli feitere, enn om en åt anna mat med tilsvarende kcal. Hvorfor? Fordi en ville "spist opp" sine egne muskler. (Ikke mye proteiner i sjokolade!) Og taper en muskler, går jo forbrenninga ned. Etterhvert ville kroppskomposisjonen (andel fett/muskler) bli annerledes! Og en er blitt "mer fett, mindre muskler!" Mener jeg! (Er jeg på jordet, Birdie?) Hilsen.... Men blir en mett av 400 g sjokolade daglig..? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Supra Skrevet 26. februar 2001 Del Skrevet 26. februar 2001 Sjokolade øker insulinnivået i kroppen noe som igjen senker forbrenningen fettfettprosett kommer altså til å øke. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Borealis Skrevet 26. februar 2001 Del Skrevet 26. februar 2001 Men blir en mett av 400 g sjokolade daglig..? Neei, tvilsomt!;-P 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.