Gå til innhold

Sverre Mæhlum

SierDuDet

Anbefalte innlegg

Står du virkelig for det her?

http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=1139447

Ett parr spørsmål til deg anngående dette, og det hadde vært hyggelig om du gadd å svare:

Dersom dette var tilfelle, at de som produserer steroidene dytta heroin i dem for å få dem som bruker det "avhengig" av steroider, så ville det vel uansett ikke ha noe å si for dem som bruker doping? Jeg mener.. Heroin må som du sikkert vet settes i en blodåre for å gi noen effekt (correkt me if I am wrong..), mens steroidene må settes i en muskel for å gi noen effekt....

Så hva ville det hatt å si iforhold til avhengighet? Nothing...

Så det hele er jo helt tullete, er det ikke? Hvis jeg tar feil så må du bare sette meg på plass!

En ting til.. Du har sikkert greie på doping siden du i det hele tatt kommenterer dette i VG. Derfor lurer jeg på om du ikke er klar over at de fleste steroider kommer i glassampuller? Disse ampullene må stort sett knekkes på toppen for å få dratt steroidet opp i sprøyta, og disse glassampullene er hovedsaklig produsert som legemiddel i diverse land i verden, og selges til apoteker (også i Norge) for bruk i medisinske formål.

Tror du virkelig at disse produsentene tilsetter steroidet heroin?

Eller tror du at de som selger det til oss, altså de som har smugglet det inn i landet, har en mystisk måte og åpne denne glassampullen på, tilsette heroinen, og igjen på en enda mer mystisk måte lukke den igjen med heroinen i uten at vi som kjøper det ser at glassamullen har vært åpnet?

Jeg får det lissom ikke til å stemme...

Dessuten vet da de fleste som går til det skritt å kjøpe steroider at det finnes mange fake produkter ute og går, men har man funnet ut hva som er ekte varer, og hva som ikke er det, og det kan man fint finne ut, ikke minst via nettet, så er faren for å få steroider fra en illegal produsent relativt liten.

En enklere måte å gjøre det på ville vel vært å tilsette det i tablettene, men hva ville det gjort i forhold til avhenighet? Sannsynligvis ingenting da du vel ikke akkurat blir avhengig av heroin om du svelger det?

Dessuten vil det vel egentlig være praktisk lite mulig å tilsette en pille heroin...

Det hele ville jo uansett vært bortkastet bruk av heroin, samt at heroin vel er dyrere enn en ampull testosteron så noen logikk finnes det ikke her...

Et siste spørsmål:

Dere som leger, og dopingleger spesielt har god greie på skadevirkninger ved steroider. Disse er helt klart der, men hvorfor forteller dere ikke om dem i form av hva dere har sett skje med brukere, reele farer ved bruk av steroider osv, istedet for bare å komme med skremmselspropaganda som ikke gjør andre en mødrende til enhver person som trener på ett av landets helsetudioer, nærvøse?

Skadevirknigen ved stort bruk av steroider kan trossalt være så skremmende i seg selv at dere bare ødelegger for dere selv når dere kommer med merkelige kommentarer som at pikken krymper, steroidene blir tilsatt heroin osv...

De færreste tror på disse løgnene, og det eneste dere gjør er at folk ser at dette er tull og at dere gjør alt dere kan for å skremme folk, noe som igjen fører til at de ikke tror på de andre bivirningene dere forteller om, selv om disse i høyeste grad er reelle.

Jeg tror folk vil bli mer skremt av selv så ufarlige bivirkninger som håravfall enn kommentarer som at dealerne prøver å gjøre oss avhengig på heroin...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Sverre Mæhlum, Lege

Hei. Det var da voldsomt til engasjement på anabole steroiders side. Jeg skjønner noen må ha tråkket på en øm tå her.

La meg dog forsøke å svare på noen av dine spørsmål. Ja, jeg er sikker på at doping preparater i noen tilfeller har vært tilsatt narkotika. Grunnen er selvsagt såre enkel. Det er ikke for å gjøre anabole sterioder mer effektive, men for å skaffe flere "kunder" til salg av narkotika. Det har sikkert ikke gått selv deg hus forbi at det i dag stort sett er de samme grupper som smugler narkotika og doping midler.

Og jo-- morfin preparater virker om de tas i tablettform.

Jeg synes du er i overkant blåøyd når du antar at produsenter av anabole steroider for dette marked ikke tilsetter andre stoffer. Verden har dessverre vist oss at slik er det ikke.

Jeg er i øvrig enig med deg på ett punkt --nemlig at anabole steroider har en rekke uheldige bivirkninger. At mange av dem som misbruker anabole steroider ikke tror på dette er vel ikke egnet til å forundre noen. Men jeg synes det er deprimerende at folk føler behov for kunstige midler som dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Det var da voldsomt til engasjement på anabole steroiders side. Jeg skjønner noen må ha tråkket på en øm tå her.

La meg dog forsøke å svare på noen av dine spørsmål. Ja, jeg er sikker på at doping preparater i noen tilfeller har vært tilsatt narkotika. Grunnen er selvsagt såre enkel. Det er ikke for å gjøre anabole sterioder mer effektive, men for å skaffe flere "kunder" til salg av narkotika. Det har sikkert ikke gått selv deg hus forbi at det i dag stort sett er de samme grupper som smugler narkotika og doping midler.

Jeg synes du er i overkant blåøyd når du antar at produsenter av anabole steroider for dette marked ikke tilsetter andre stoffer. Verden har dessverre vist oss at slik er det ikke.

Jeg er i øvrig enig med deg på ett punkt --nemlig at anabole steroider har en rekke uheldige bivirkninger. At mange av dem som misbruker anabole steroider ikke tror på dette er vel ikke egnet til å forundre noen. Men jeg synes det er deprimerende at folk føler behov for kunstige midler som dette.

Takk for svar, og jeg er ikke så blåøyd og naiv som du tror her, steroider har haugevis av skumle bivirkninger, det er ikke noe poeng å stikke det under en stol, men disse skrekk-eksmplene enkelte leger ofte kommer med henger ikke på greip, og på den måten så mister dere troverdiget, og unge uerfarne steroidbrukere som ikke vet annet om stoffene enn hva de har hørt av selgerne, tror ikke engang på de reele skadevirkningene dere opplyser om. Rett og slett av den enkle grunn at de finner ut at mye av det som står i avisene, og som ofte er støttet opp om av leger, er reinspikka skremmselspropaganda, så hvordan skal folk da skille mellom løgn og fakta?

Det finnes trossalt haugevis av leger som sier noe helt annet enn de mest ekstreme som utaler seg i VG og Dagbladet.

Jeg er heller ikke enig i at de fleste steroid-dealere også selger narkotiske stoffer, da flertallet av de som selger steroider er bodybuildere, og det er mer enn nok penger å hente på steroid-smuggling alene. I tillegg er straffeutmålingen om du blir tatt for å selge steroider langt mindre streng enn om du blir tatt for å selge narkotika. Derfor er det ikke for disse selgerne verd risken og selge narkotika også.

Uansett... de fleste steroider som er for salg i Norge er legemiddler som også kan kjøpes på apotekene rundt om i verden, og disse kan da umulig ha blitt tilsatt noe som helst i og med at det er seriøse produsenter av disse legemiddlene. Det er trossalt akkurat de samme preparatene som legene skriver ut til pasienter som trenger disse medisinene, og smugglere kjøper stort sett steroidene fra apoteker i andre land (og disse kan da umulig inneholde narkotika?), eller direkte fra produsenten av steroidene.

Å tilsette små tabletter morfin kan da umulig la seg gjøre av den enkelte selger? Men for alt jeg vet så kan selgerene selvsagt selge morfin og si det er steroider, og mange naive 16-åringer stoler vel blind på hva den som selger sier.

Men de litt mer drevne, de som også har såpass i hodet at de gjør det de kan for å finne ut av hva de er i ferd med å dytte i seg vet hva de kan kjøpe og ikke kjøpe, og de fleste steroider kommer trossalt fra seriøse legemiddelfirmaer rundt om i verden, og så lenge disse ofte kommer i glassampuller så blir det rett og slett umulig for den lokale selgeren å tilsette noe som helst.

Dessuten.. og det var vel det jeg lurte mest på her.. Artikkelen i VG omhandlet jo heroin, og heroin vil vel ikke gi noen effekt om den settes i en muskel?

Og isåfall er jo hele poenget med å tilsette steroidene heroin for å få brukerne avhengig borte?

Du kan selvsagt her argumentere med at det i pillene kan tilsettes stoffer, men vi vet vel begge at 90 % av steroidene som er å få tak i må injeseres, og kommer dermed ikke i pilleform.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar, og jeg er ikke så blåøyd og naiv som du tror her, steroider har haugevis av skumle bivirkninger, det er ikke noe poeng å stikke det under en stol, men disse skrekk-eksmplene enkelte leger ofte kommer med henger ikke på greip, og på den måten så mister dere troverdiget, og unge uerfarne steroidbrukere som ikke vet annet om stoffene enn hva de har hørt av selgerne, tror ikke engang på de reele skadevirkningene dere opplyser om. Rett og slett av den enkle grunn at de finner ut at mye av det som står i avisene, og som ofte er støttet opp om av leger, er reinspikka skremmselspropaganda, så hvordan skal folk da skille mellom løgn og fakta?

Det finnes trossalt haugevis av leger som sier noe helt annet enn de mest ekstreme som utaler seg i VG og Dagbladet.

Jeg er heller ikke enig i at de fleste steroid-dealere også selger narkotiske stoffer, da flertallet av de som selger steroider er bodybuildere, og det er mer enn nok penger å hente på steroid-smuggling alene. I tillegg er straffeutmålingen om du blir tatt for å selge steroider langt mindre streng enn om du blir tatt for å selge narkotika. Derfor er det ikke for disse selgerne verd risken og selge narkotika også.

Uansett... de fleste steroider som er for salg i Norge er legemiddler som også kan kjøpes på apotekene rundt om i verden, og disse kan da umulig ha blitt tilsatt noe som helst i og med at det er seriøse produsenter av disse legemiddlene. Det er trossalt akkurat de samme preparatene som legene skriver ut til pasienter som trenger disse medisinene, og smugglere kjøper stort sett steroidene fra apoteker i andre land (og disse kan da umulig inneholde narkotika?), eller direkte fra produsenten av steroidene.

Å tilsette små tabletter morfin kan da umulig la seg gjøre av den enkelte selger? Men for alt jeg vet så kan selgerene selvsagt selge morfin og si det er steroider, og mange naive 16-åringer stoler vel blind på hva den som selger sier.

Men de litt mer drevne, de som også har såpass i hodet at de gjør det de kan for å finne ut av hva de er i ferd med å dytte i seg vet hva de kan kjøpe og ikke kjøpe, og de fleste steroider kommer trossalt fra seriøse legemiddelfirmaer rundt om i verden, og så lenge disse ofte kommer i glassampuller så blir det rett og slett umulig for den lokale selgeren å tilsette noe som helst.

Dessuten.. og det var vel det jeg lurte mest på her.. Artikkelen i VG omhandlet jo heroin, og heroin vil vel ikke gi noen effekt om den settes i en muskel?

Og isåfall er jo hele poenget med å tilsette steroidene heroin for å få brukerne avhengig borte?

Du kan selvsagt her argumentere med at det i pillene kan tilsettes stoffer, men vi vet vel begge at 90 % av steroidene som er å få tak i må injeseres, og kommer dermed ikke i pilleform.

SierDuDet; ikke vaer dum na.Du vet vel at heroin er et morfinderivat?

Hvorfor skulle ikke heroin ha noen effekt om 'det settes i en muskel'?! man kan royke heroin, drikke heroin...hva som helst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

SierDuDet; ikke vaer dum na.Du vet vel at heroin er et morfinderivat?

Hvorfor skulle ikke heroin ha noen effekt om 'det settes i en muskel'?! man kan royke heroin, drikke heroin...hva som helst.

Jeg har greie på steroider, ikke narkotika og derfor spurte jeg Sverre Mæhlum om noe jeg overhodet ikke har greie på.

Jeg visste ikke engang at heroin var ett morfinderivat da narkotika ikke helt er mitt bord...

Uansett om det kan gi en effekt om det settes i en muskel eller ikke, så forklarer det ikke hvordan ampullene brytes, heroinet tilsettes, og glassampullen lukkes igjen....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men jeg synes det er deprimerende at folk føler behov for kunstige midler som dette.

-Det burde da være flere ting Ola Nordmann gjør som er mere deprimerende enn dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest (Anonymous)

"Jeg mener.. Heroin må som du sikkert vet settes i en blodåre for å gi noen effekt (correkt me if I am wrong..), mens steroidene må settes i en muskel for å gi noen effekt"

Hvorfor tror du armene dine vokser når du setter sprøytene i låret?

Steroidene når blodomløpet slik at de blir fraktet rundt i hele kroppen. Grunnen til at du ikke setter det i en blodåre er den ubehagelige følelsen mange får når de setter ved en bommert. Olja kommer opp i hodet og man blir svimmel osv. Ved å sette i en muskel slippes en jevnere og mindre strøm på en gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Filth

Jeg har greie på steroider, ikke narkotika og derfor spurte jeg Sverre Mæhlum om noe jeg overhodet ikke har greie på.

Jeg visste ikke engang at heroin var ett morfinderivat da narkotika ikke helt er mitt bord...

Uansett om det kan gi en effekt om det settes i en muskel eller ikke, så forklarer det ikke hvordan ampullene brytes, heroinet tilsettes, og glassampullen lukkes igjen....

Du må huske på at så mye som halvparten av steroidene som florerer rundt på markedet er falske. Stoffer som Finabolan, som jeg tipper du kjenner til, blir ikke produsert av godkjente farmasøytiske leverandører, men hjemme på privatlabratorier. Disse kunne enkelt ha blitt tilsatt stoffer somm kunne gi avhengighet. Det vet jeg at ikke er tilfelle, men det kunne ha skjedd. Dessuten fins det masse falske steroider som vi sikkert aldri kommer over. Steroider som ikke inneholder det de skal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må huske på at så mye som halvparten av steroidene som florerer rundt på markedet er falske. Stoffer som Finabolan, som jeg tipper du kjenner til, blir ikke produsert av godkjente farmasøytiske leverandører, men hjemme på privatlabratorier. Disse kunne enkelt ha blitt tilsatt stoffer somm kunne gi avhengighet. Det vet jeg at ikke er tilfelle, men det kunne ha skjedd. Dessuten fins det masse falske steroider som vi sikkert aldri kommer over. Steroider som ikke inneholder det de skal.

Jupp... Jeg er klar over det med finaen, samme er det vel også med testolanen (som er produsert av de samme folka), men disse ville vært rimelig raskt ute av business om ikke varene deres holdt mål, eller folk blei avhengig av dem. Slikt kommer trossalt ut rimelig raskt.

Jeg har ihverfall ikke hørt noen i miljøet noesine nevne noe om at de har hørt at steroider har blitt tilsatt narkotika, og jeg tror faktisk at disse som er i miljøet vet mer om dette enn Sverre Mæhlum.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...