Gå til innhold

Sosial angst?

pus

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg sliter med en type sosial angst tror jeg!!

Noen ganger er jeg kjemperedd for å være sammen med mange mennesker/grupper. Jeg er livredd for å snakke foran mennesker og det er ihvertfall helt uaktuellt å holde foredrag og sånne type ting.

Feks. på røykerommet på jobben - dit tør jeg aldri å gå i tilfelle mine kolleger begynner å snakke med/til meg og andre mennesker ser på!!!!

Det varierer hvor ille dette er, men selv når jeg føler at selvtilliten er noenlunde bra, så tør jeg ikke å stå foran folk å snakke!!!

Dette er et stort problem for meg, jeg jobber som selger (og gjør det kjempebra med det), men dette problemet hindrer meg i videre karriere , siden det å "bli noe mer" krever at jeg ikke har denne angsten!

Dette problemet er også oftest verst når det er mennesker (kolleger , venner osv) som jeg kjenner fra før. Kan kanskje virke som jeg har en slags prestasjonsangst i tillegg til dårlig selvtillitt/usikkerhet og sosial angt!!

Jeg lurer på om det er noen god og rask behandling for dette!!

Noen som vet?

MVH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg slet lenge med de samme problemene og låste meg til slutt inne.Da bestemmte legen min at han anbefalte en spesiell medisin som virket god mot slik angst og henviste meg til psykiater (for det var kun han som kunne skrive ut denne medisinen) etter litt overprat gikk jeg med på å møte en sånn enog jeg har nå tatt xanor siden juni i fjor og skal visst gå på de i 8 mnd. jeg har fått et totalt bedre liv og jeg kan gå ut å handle uten at det gjør meg noe. Mitt råd til deg, snakk med legen din og be om hjelp så får du det helt sikkert:-) Klem fra meg med lykkeønskninger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg slet lenge med de samme problemene og låste meg til slutt inne.Da bestemmte legen min at han anbefalte en spesiell medisin som virket god mot slik angst og henviste meg til psykiater (for det var kun han som kunne skrive ut denne medisinen) etter litt overprat gikk jeg med på å møte en sånn enog jeg har nå tatt xanor siden juni i fjor og skal visst gå på de i 8 mnd. jeg har fått et totalt bedre liv og jeg kan gå ut å handle uten at det gjør meg noe. Mitt råd til deg, snakk med legen din og be om hjelp så får du det helt sikkert:-) Klem fra meg med lykkeønskninger

Dette er mitt hovedproblem også. Jeg har problemer med forsamlinger akkurat som du beskriver.

Noen jobber kan jeg rett og slett ikke ha. Spesielt de som krever et sterkt press og fronting som møteleder, og samtale rundt et kollegabord. Stess, høyt tempo, raske avgjørelser og andre mennesker som setter meg under et krysspress, er umulig.

Dette får jeg ikke burkt med, selv om jeg gjør alt for å mestre, så går det ikke. Jeg lurer på det samme som deg, for det ser ut som det blir min bane på jobbmarkedet.

Jeg vet at jeg ikke skal presse meg, men vær fornøyd med det jeg kan utføre. Mine grenser er nådd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nils Håvard Dahl, psykiater

Sosial fobi er den vanligste av de alvorlige angstlidelser. Kanskje så mye som 8-10% av befolkningen har denne lidelsen.

Ved hjelp av Seroxat, kognitiv terapi og eksponeringstrening kan du bli kvitt dette på 6-9 mnd.

Start hos legen din. Denne kan henvise deg til riktig behandling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...