Gå til innhold

Føler meg ofte underdannig!

pus

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg er en person (jente 27 år) som når jeg er sammen med de "rette menneskene" føler meg vel, og kanskje litt "ovanpå". Det medfører at jeg viser meg fra den rette jeg. (Positivt). De mennesketypene er gjerne litt ydmyke, forsiktige og gjerne mennesker som jeg føler jeg har noe å tilføye/tilby/gi!

Derimot, har jeg litt problemer med å være sammen med mennekser som er det motsatte : f.eks. mennesker som kan veldige mye, vet veldig mye, er flink til alt mulig, er kjempeblide og hyggelige, lykkes med alt, ler mye og genrelt har og er fantastiske.

Når jeg er sammen med slike vellykede personer føler jeg meg uvel, og det blir vansklig for meg å være meg selv siden jeg føler meg "underdanig" og p en måte "mindre verdt", og at jeg ikke er flink og ikke lykkes i livet mitt. Jeg føler ikke at jeg har noe å bidra med, og selvtilliten raser:-(

Det samme problemet oppstår hvis det er veldig autoritære mennesker i mitt selskap.

Også ovenfor mine sjefer og svigerforeldre blir jeg sånn.

Lurer på hva dette kan komme av, og om det er noe jeg kan gjøre med det.

Jeg må jo innrømme at det er kjipt å støtt og stadig føle meg slik, og at jeg må liksom bare trives med personer som ikke har lyktes med alt eller kanskje ikke er så flinke.

Litt rotete ble dette, men håper noen skjønner hva jeg mener, og kan gi meg noen gode råd !???

MVH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nils Håvard Dahl, psykiater

Dette har med det forrige innlegget ditt å gjøre. Folk med litt liten selvtillit har lettere for å lide av sosial fobi, og sosial fobi fører lett til mindreverdighetsfølelse. Det er en ond sirkel.

For tiltak, se mitt svar på sosial angst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synest ofte det, i denne sammenheng, hjelper å tenke på at også de, vellykka menneskene, nok har sine problem. Hva er å være vellykka? De trenger ikke ha mer rett enn du, selv om de VIRKER veldig smarte, alt er bare meninger.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...