Gå til innhold

forskjellen på olje og smør?

Gjest Lurer en del

Anbefalte innlegg

Gjest Lurer en del

Jeg har hørt at det skal være mye sunnere å steke maten i olje i steden for smør. Men, jeg har også hørt at olje er rent fett..dersom dette er riktig, hva er da poenget? man legger vel på seg like mye, ikke sant? Av og til pleier jeg steke fisken i olje, men jeg tror kanskje jeg skal slutte med det, siden olje = FETT ,som igjen = kalorier. Noen som vet noe om dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest motisaz

selv om kalori mengden er lik betyr jo ikke det at det er like sunt/usunt. Smør inneholder mettet fett= usunt olje( kke alle da, men de vanligste som olivenolje, solsikkeolje, soyaolje, maisolje..) inneholder stort sett umettet fett = sunt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Janne Kvammen, Klinisk Ernæringsfysiolog

Hei

Smør (meierismør) og smørblandede margariner er kilder til mettet fett. Disse er harde i kjøleskapet. Myke margariner og matoljer inneholder umettet fett. Disse er derfor myke/flytende i kjøleskapet. Dette henger sammen med at den kjemiske strukturen er ulik i de forskjellige fettsyretypene.

Kaloriinnholdet er imidlertid likt i de ulike typene fett. Alle trenger noe fett i kosten, men det er en fordel for de fleste å øke andelen umettet fett i forhold til mettet fett. Derfor anbefales bruk av oljer blant annet til steking. Dette henger sammen med at et høyt inntak av mettet fett er relatert til flere helseproblemer, blant annet til hjerte- og karsykdommer og noen krefttyper. Det er i motsetning til dette holdepunkter for at inntak av oljer (f.eks olivenolje, sesamolje, maisolje og rapsolje) er med på å redusere risikoen for hjerte- og karsykdommer. Dette er spesielt satt i sammenheng med at man finner mye lavere forekomst av hjerte- og karsykdommer i landene omkring Middelhavet enn i Norge, samtidig som man vet at de spiser mer umettet fett enn oss. I tillegg inneholder blant annet olivenolje, soyaolje og soyamargarin viktige omega-6 og omega-3 fettsyrer. Disse er nødvendig å få tilført fra kosten fordi kroppen vår kan ikke lage disse fra andre typer fett. De kalles derfor essensielle fettsyrer, og har flere viktige funksjoner i kroppen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...