Gå til innhold

vegetarianer

spe

Anbefalte innlegg

Hei

Etter mye problemer med mage/tyunntarm i mange år med diare og oppblåst mage.

Ble jeg anbefalt til å gå over på vegetarmat.

Spiser nå grønnsaker og frukt,pasta og ris.

Har holdt på nå i snart to mnd, og føler meg mye bedre.

Spiser ikke fisk og kylling.

Hvor mye linser og bønner må jeg ha for å få degget proteinbehovet mitt i løpet av en uke??

Er det andre matvarer som inneholder proteiner??

Med vennlig hilsen spe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei spe

Jeg har selv vært vegetarianer de siste 6 årene (spist litt fisk og sjømat en og annen gang) Spis som vanlig, ikke overdriv bønne og linsespising. Du kan også spise soyaprodukter, som tofu og annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Janne Kvammen, Klinisk Ernæringsfysiolog

Hei spe

Det er anbefalt å ha et daglig inntak av proteiner > 0,75 gram/kg kroppsvekt. Dersom du veier 65 kg bør proteininntaket ditt være minimum (65 x 0.75 =) 49 gram per dag.

Den viktigste funksjonen til proteinene er at de er byggesteiner for de ulike vevene i kroppen. Gode kilder til proteiner er f.eks egg (12,6 g protein per stk), melkeprodukter (6,6 g protein i 2 dl lettmelk), kjøtt (23,2 g proteiner per 100 g brystfilet av kylling), fisk (16,5 g per 100 g seifilet) og belgvekster (erter (4 g per 100 g grønne hermetiske), bønner(22,3 g per 100 g tørkede brune), linser). I tillegg får du proteiner fra kornvarer (2,7 g per skive kneippbrød), frukt og grønnsaker. Det er lett å få nok proteiner ved i et normalt kosthold, selv om du ikke spiser kjøtt. Personer som spiser svært lite mat, har et svært ensidig kosthold med begrensede proteinkilder eller som er syke i lengre tid kan få problemer med å dekke proteinbehovet. Det er viktig at du sikrer et tilfredsstillende proteininntak.

Jeg vil derfor anbefale at du tester ut kjøtt og fisk nå som tarmen din har vært fin en periode, spesielt dersom du ikke benytter mye linser/bønner/erter/egg eller melkeprodukter.

Dersom du har vært plaget med diare og oppblåsthet i flere år antar jeg at du har tatt ulike undersøkelser. Disse symptomene kan tyde på laktoseintoleranse (melkesukkeret tåles ikke) eller cøliaki (glutenintoleranse, dvs hvete, rug, bygg og havre tåles ikke). Begge disse tilstandene vil bli bedre med den dietten du beskriver. Det er viktig at du får undersøkt dette dersom det ikke er gjort slik. Glutenfri diett skal ikke startes før man har tatt en blodprøve for å undersøke om man kan ha cøliaki.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...