Gå til innhold

NHD: SSRI og tetrasyklisk ad - hva er neste steg når det ikke virker?

Anbefalte innlegg

Gjest ute og kører

Det gjelder unipolar (tror jeg) tilbakevendende depresjon med søvnvansker (før medisin), lite initiativ, dårlig konsentrasjon og selvmordstanker. Også noe sosialangst.

Aktuell episode staret så smått for 7 måneder siden, toppet/botnet seg for 5 måneder siden. Har vært delvis sykmeldt på grunn av dette de siste tre måneder. Behandling med et SSRI-preparat startet for 3 måneder siden, litt senere startet tillegsbehandling med tretracyklisk ad. Har nå en stund brukt maksdose på ssri-preparatet og 1/5 maksdose på det tetrasykliske ad. Det eneste jeg merker, er at jeg sover på det tetracykliske og at jeg legger på meg.Ved tidligere episoder har ssri alene virket.

Tidligere har dette vært nemt av behandler hvis tilstanden ikke skulle bedre seg:

- Innleggelse

- ECT

- Med.forandring/-økning

Innleggelse vil jeg unngå i det lengste. Jeg vil ikke være 100 prosent sykemeldt i tilfelle jeg da skulle spolere en evt. sjanse til å igjen kunne fungere normalt i arbeidslivet.

På medisinsiden er det kanskje naturlig å øke tetracylisk ad? Men jeg er redd for vekta.

Hvis jeg ikke skal føle mer nederlag og bli mer deprimert på grunn av dårlig mestring, bør noe virke snart.

Hva vil være naturlig å gjøre som neste skritt? Hva anbefaler du?

Fortsetter under...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...