Gå til innhold

Angst og hypokondri

Anbefalte innlegg

Gjest fra en venn

Jeg lurer på en ting:Hypokonderen blir beskrevet som en person som har vrangforestillinger rundt sin egen helsetilstand.Jeg er vel litt i denne genren.Har trodd jeg har kreft,av verste sort selvsagt.Uhelbredelig sådan.Og jeg har trodd hjertet mitt var nær flere infarkt.Og de gangene jeg har hatt influensa,kan du banne på at jeg tror det er av typen legionella etc.Nårjeg blir kvitt en"sykdom",dukker en ny opp.Så til poenget;min siste "hangup" har vært at jeg blir schizofren.Leser alt jeg kommer over,sammenligner symptomer etc.Kan man være en hypokonder på psykiske sykdommer også?Står bare skrevet om de fysiske i forhold til hypokonderen.Psykologen min sier at jeg ikke har snevet av denne sykdommen,men jeg lurer på det.Jæv.skremmende tanker.Hemmer meg enormt i hverdagen.Problemet startet etter at jeg fikk et "anfall" der jeg datt ut av samtalen,dvs. forstod alt,men trodde jeg skulle besvime,dø.Helt merkelig følelse.Etter det hang jeg med helt opp i ord,og måtte overbevise meg selv ned til minste detalj hva ordene betyr.Livredd for å ikke skjønne ting rundt meg.Så har det ballet på seg med angst for å jobbe,depresjoner i forhold til maktesløshet etc.Så kom lydømfintlighet.Nå er jeg livredd for å høre stemmer.PUH.Hva blir det neste?Er snart ikke flere sykdommer igjen..

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/206947-angst-og-hypokondri/
Del på andre sider

Fortsetter under...

hehe.

Du, tro meg, det er flere igjen. Jeg har gått fra å ha for stor nese til å ha en ødelagt sjel.

I mellom disse forestillingene ligger hjerneskade(nevroleptikamedisinering, denne kan ha visse sanne punkter men er forhåpentligvis ikke så fryktelig), manglende ansiktsmimikk, dårlig hukommelse, nedsatt intelligens, nedsatt motorikk, en måte å gå på som lingner en elefants, dårlig hørsel, synsforstyrrelser, schizofreni, bipolar lidelse, depresjon(denne er reell), akatasi(hjerneskade etter medisinering som gjør at man ikke kan sitte stille), misfarving av det hvite i øyet og ADHD(hva nå enn det er)

Av fysiske sykdommer har jeg hatt testikkelkreft, lungekreft, hjertefeil, bendelorm, B - vitaminmangel, ernæringssykdommer og leversvikt.

I dag har jeg hjerneskade, intelligens under normalen, et avstumpet følelsesliv, ingen ansikstmimikk, manglende evne til å forholde meg til andre mennesker, dysmorfofobi, dårlig ganglag(som en elefant..) ankelskade, apati og konsentrasjonsproblemer. Dette fører at jeg aldri vil kunne være i stand til å leve et verdig liv..

De fysiske sykdommene har jeg ikke lengre overskudd til å bekymre meg over.

Samtidig forsøker jeg etter beste evne å leve, studere, kommunisere med andre mennesker, lese, skrive og lytte til musikk. Det er ikke lett.

Jeg har ingen råd å gi. Men ettersom man blir eldre, gir man mer faen i ting.

"As good as it gets"

Espen H.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/206947-angst-og-hypokondri/#findComment-1490985
Del på andre sider

Gjest fra en venn

hehe.

Du, tro meg, det er flere igjen. Jeg har gått fra å ha for stor nese til å ha en ødelagt sjel.

I mellom disse forestillingene ligger hjerneskade(nevroleptikamedisinering, denne kan ha visse sanne punkter men er forhåpentligvis ikke så fryktelig), manglende ansiktsmimikk, dårlig hukommelse, nedsatt intelligens, nedsatt motorikk, en måte å gå på som lingner en elefants, dårlig hørsel, synsforstyrrelser, schizofreni, bipolar lidelse, depresjon(denne er reell), akatasi(hjerneskade etter medisinering som gjør at man ikke kan sitte stille), misfarving av det hvite i øyet og ADHD(hva nå enn det er)

Av fysiske sykdommer har jeg hatt testikkelkreft, lungekreft, hjertefeil, bendelorm, B - vitaminmangel, ernæringssykdommer og leversvikt.

I dag har jeg hjerneskade, intelligens under normalen, et avstumpet følelsesliv, ingen ansikstmimikk, manglende evne til å forholde meg til andre mennesker, dysmorfofobi, dårlig ganglag(som en elefant..) ankelskade, apati og konsentrasjonsproblemer. Dette fører at jeg aldri vil kunne være i stand til å leve et verdig liv..

Samtidig forsøker jeg etter beste evne å leve, studere, kommunisere med andre mennesker, lese, skrive og lytte til musikk. Det er ikke lett.

"As good as it gets"

Espen H.

Huffda.Kanskje vi kunne danne en forening som vi kunne kalt"det glade vannvidd?".Høres ut som om du også ikke har hatt fritidsproblemer.Det er slitsomt å stadig bekymre seg for noe.Innimellom all tenkningen hører jeg på musikk ser tv,går på byen av og til etc.Alt er ikke svart.Ønsker deg lykke til.Har fått noen gode tips til nye sykdommer nåda.Neida.må bare ha litt galgenhumor.Blir fort mye alvor her inne.Nattinatt!!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/206947-angst-og-hypokondri/#findComment-1490993
Del på andre sider

hehe.

"As good as it gets"

Espen H.

så slitsomt ?! får du hjelp?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/206947-angst-og-hypokondri/#findComment-1491646
Del på andre sider

Nils Håvard Dahl, psykiater

Hypokondri er en angstlidelse hvor en er redd for å få/ha sykdom. Angst for psykisk sykdom er intet unntak.

Det anfallet du beskriver er et typisk ansgtanfall.

Hypokondri behandles best med kognitiv adferdsterapi.

I Bergen finnes en egen Hypokonderklinikk.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/206947-angst-og-hypokondri/#findComment-1491651
Del på andre sider

Gjest martinus26

hehe.

"As good as it gets"

Espen H.

Hei Eative / Espen H.

Har du hjerneskade etter

nevroleptika-bruk?

Har selv gått på trilafon

og cisordinol, og det var

uutholdelig vondt, både psykisk og kroppslig. På sistnevnte fikk jeg akatisi

som varte i flere måneder etter

seponering, men ble ikke tatt

på alvor av legen.

Får du noe hjelp/forståelse?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/206947-angst-og-hypokondri/#findComment-1491743
Del på andre sider

Annonse

Gjest fra en venn

så slitsomt ?! får du hjelp?

Hei!Til joelle;ja jeg går til psykolog,og ja det er slitsomt å ha denne angsten.Får håpe jeg takler det bedre etterhvert.Til NHD:jeg har hørt om denne klinikken i Bergen.Tror jeg kunne hatt nytte av et opphold.Hvordan "kommer man inn" dit?Søkes av fastlegen?Jeg går i kognitivsamtaleterapi.Synes det er veldig bra,og liker psykologen min godt,kanskje litt for godt til tider.(litt usaklig men)Problemet er at jeg ikke klarer å tro helt på at jeg ikke skal bli schizofren.Særlig etter at jeg har fått problemer mer lyder.Leste om en schizofren som sa at hun hadde slike plager i starten.Den helgen ble et helvete for meg.Særlig fordi psykologen min sier at det ikke starter slik.Hvem skal jeg da tro på?Internet kan av og til være til forvirring.Men.Men.Hva tror du om saken NHD?Med ønsker om en god natt og takk for svar!!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/206947-angst-og-hypokondri/#findComment-1491758
Del på andre sider

Nils Håvard Dahl, psykiater

Hei!Til joelle;ja jeg går til psykolog,og ja det er slitsomt å ha denne angsten.Får håpe jeg takler det bedre etterhvert.Til NHD:jeg har hørt om denne klinikken i Bergen.Tror jeg kunne hatt nytte av et opphold.Hvordan "kommer man inn" dit?Søkes av fastlegen?Jeg går i kognitivsamtaleterapi.Synes det er veldig bra,og liker psykologen min godt,kanskje litt for godt til tider.(litt usaklig men)Problemet er at jeg ikke klarer å tro helt på at jeg ikke skal bli schizofren.Særlig etter at jeg har fått problemer mer lyder.Leste om en schizofren som sa at hun hadde slike plager i starten.Den helgen ble et helvete for meg.Særlig fordi psykologen min sier at det ikke starter slik.Hvem skal jeg da tro på?Internet kan av og til være til forvirring.Men.Men.Hva tror du om saken NHD?Med ønsker om en god natt og takk for svar!!

Det er utallige mennesker både med psykiske lidelser og uten som ikke utstår enkelte lyder.

Det er din tankegang som er problemet.

Jeg kjenner en schizofren som liker pizza. Liker du det?

http://www.helsenytt.no/artikler/hypokonder.htm

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/206947-angst-og-hypokondri/#findComment-1491769
Del på andre sider

Gjest fra en venn

Det er utallige mennesker både med psykiske lidelser og uten som ikke utstår enkelte lyder.

Hei igjen!!!Skjønner problemet.Joda jeg liker pizza,men indisk best.Kanskje jeg er bipolar da,hørte nemlig om en i Tromsø.He.HE.Må være lov å ha litt galgen humor her på forumet.Du har nok rett;jeg tolker i øst og vest.Hver gang det passer med scizofrene symptomer,tenker jeg at nå er jeg kommet så langt i utviklingen.Nå kommer stemmene i hodet snart osv.Men tilbake til den klinikken;tror du jeg kan ha en mulighet for plass der?Vet du om det koster mye?TAkk for svar igjen!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/206947-angst-og-hypokondri/#findComment-1491790
Del på andre sider

Gjest fra en venn

Bra artikkel på helsenytt.Skal se hvor langt jeg kommer i terapien først.Kanskje jeg klarer det uten.Dessuten regner det så mye der he.he.Er nok store ventelister og.Må gi meg selv et spark bak,og ikke tvile hele tiden.Blir bare så usikker når jeg leser om at det er vanskelig for terapeuter å oppdage sykdommen på et tidlig stadium.Er jo ikke så ulogisk å tenke at kanskje min psykolog tar feil,og har og lest at det kan ta opp til fem år fra tidlige symptomer til sykdommen er ordentlig brutt ut.Huff, nå tvilte jeg litt igjen.Er det vanlig å måtte tenke over ordenes betydning og se det konkret foran seg?Helt ned til minste detalj,selv om en egentlig vet ordenes betydning?Feks.Ordet genialt,ser foran meg noe positivt,et smil etc.Hva er dette?Startet med dette etter første ordentlige angstanfall.Kan det være tvangstanker?Ja.Ja.nok fra meg for i kveld.God natt!!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/206947-angst-og-hypokondri/#findComment-1491871
Del på andre sider

en psykolog sa til meg en gang at hvis du blir "gal" (psykotisk/schizofren), så vil du ikke være klar over det selv. Så ut fra det, så er nettopp det at du reflekterer over dette et bevis nettopp på at du ikke holder på å bli schizofren.

Jeg var veldig redd for det samme, men dette hjalp meg veldig

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/206947-angst-og-hypokondri/#findComment-1496019
Del på andre sider

• 3 måneder senere...
Gjest filmLars

Hei igjen!!!Skjønner problemet.Joda jeg liker pizza,men indisk best.Kanskje jeg er bipolar da,hørte nemlig om en i Tromsø.He.HE.Må være lov å ha litt galgen humor her på forumet.Du har nok rett;jeg tolker i øst og vest.Hver gang det passer med scizofrene symptomer,tenker jeg at nå er jeg kommet så langt i utviklingen.Nå kommer stemmene i hodet snart osv.Men tilbake til den klinikken;tror du jeg kan ha en mulighet for plass der?Vet du om det koster mye?TAkk for svar igjen!

Hei.

Du spør, "Men tilbake til den klinikken;tror du jeg kan ha en mulighet for plass der?Vet du om det koster mye?".

Jeg arbeider i et selskap som heter Piraya Film. Vi lager en dokumentar i samarbeid med professor Ingvard Wilhelmsen ved den såkalte Hypokonderklinikken, hvor vi følger pasienter i behandling.

Det vanligste er at fastlege eller psykolog henviser pasienter til klinikken. Men det er også mulig å ta direkte kontakt. Jeg kan gjerne hjelpe med kontaktinformasjon.

Ventetiden på klinikken varierer, men er oftest ikke lengre enn et par måneder. Jeg er usikker på prisen, men tror faktisk at behandlingen er gratis for pasientene.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/206947-angst-og-hypokondri/#findComment-1675491
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...