Gå til innhold

hvordan regner en ut BMI

Vesiro

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Gjest vekt delt på høyden i annen

Gange høyden din (i meter, ikke i cm) med høyden din i meter. Del vekten din på dette tallet.

F. eksempel hvis du er 1.75 meter og veier 60 kilo, tar du 1.75 ganger 1.75 = 3.06

Dele 60 på 3.06, og da får du ca 20. BMI = 20

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gange høyden din (i meter, ikke i cm) med høyden din i meter. Del vekten din på dette tallet.

F. eksempel hvis du er 1.75 meter og veier 60 kilo, tar du 1.75 ganger 1.75 = 3.06

Dele 60 på 3.06, og da får du ca 20. BMI = 20

Tips:

http://www.greteroede.no//kalkulatorer/

http://www.nettdoktor.no/testdegselv/fakta/overvaegt.htm

http://www.lommelegen.no/Tester/bmi.htm

Disse gir 60 kg/175 høyde en BMI på 19,6, som oppgis som undervekt hos to av de, normalvekt hos den tredje, altså i grenseland mellom slank og undervektig...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tips:

http://www.greteroede.no//kalkulatorer/

http://www.nettdoktor.no/testdegselv/fakta/overvaegt.htm

http://www.lommelegen.no/Tester/bmi.htm

Disse gir 60 kg/175 høyde en BMI på 19,6, som oppgis som undervekt hos to av de, normalvekt hos den tredje, altså i grenseland mellom slank og undervektig...

Hjelp - jeg er feit!

I følge disse kalkulatorne er jeg beint ut feit. Hm. Merkelig. Har aldri tenkt på meg selv som feit, bare litt lubben. Jaja...

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjelp - jeg er feit!

I følge disse kalkulatorne er jeg beint ut feit. Hm. Merkelig. Har aldri tenkt på meg selv som feit, bare litt lubben. Jaja...

mvh

Har du BMI over 30? Hvis ikke, ta det med ro! :-) Selv har jeg dessverre en temmelig høy BMI (over 30) og har nå begynt på Libra-kurs, der det hovedsaklig handler om å spise sunt & magert, ofte & lite. Skal gå ned i kontrollert tempo, til en trivselsvekt, ikke en vekt diktert av hva andre mener jeg bør veie.

Hvis du ikke har en veldig høy BMI (som gir økt fare for en del sykdommer m.m.), kan du sikkert ta det helt med ro! :-) Spis evt. sunnere (om du ikke allerede spiser sunt), og evt. mosjoner litt mer (noe jeg prøver å bli flinkere til sjøl...).

Ikke lag deg problemer du ikke har! Fortsett å være fornøyd med deg sjøl! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har du BMI over 30? Hvis ikke, ta det med ro! :-) Selv har jeg dessverre en temmelig høy BMI (over 30) og har nå begynt på Libra-kurs, der det hovedsaklig handler om å spise sunt & magert, ofte & lite. Skal gå ned i kontrollert tempo, til en trivselsvekt, ikke en vekt diktert av hva andre mener jeg bør veie.

Hvis du ikke har en veldig høy BMI (som gir økt fare for en del sykdommer m.m.), kan du sikkert ta det helt med ro! :-) Spis evt. sunnere (om du ikke allerede spiser sunt), og evt. mosjoner litt mer (noe jeg prøver å bli flinkere til sjøl...).

Ikke lag deg problemer du ikke har! Fortsett å være fornøyd med deg sjøl! :-)

Den var akkurat passert 30. Så jeg er nok feit, ja. Har meldt meg på Grete Roede - for å gå ned kontrollert og rolig. Stresser ikke - er faktisk måtelig fornøyd med kroppen jeg har - tross mine ekstra kilo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den var akkurat passert 30. Så jeg er nok feit, ja. Har meldt meg på Grete Roede - for å gå ned kontrollert og rolig. Stresser ikke - er faktisk måtelig fornøyd med kroppen jeg har - tross mine ekstra kilo.

Bortsett fra at jeg har litt mer en "såvidt passert 30" så kjenner jeg meg godt igjen i tankene dine. Var igrunnen ikke så misfornøyd med meg sjøl da jeg veide litt mindre for noen få år siden, til tross for at det absolutt var ganske betydelig overvekt iflg. slike oversikter. Nå har mine kilo gjerne vært (og er) relativt "pent" fordelt, det har kanskje noe med saken å gjøre. Man virker gjerne mer "feit" om man har en mer ujevn fordeling, selv om kiloene er de samme.

Vel - fortsett å vær fornøyd med deg sjøl, og ta tiden til hjelp - og finn ut sjøl hvor mye du vil gå ned! Lykke til!!!

Kanskje vi skulle utveksle litt mer erfaringer etter hvert? :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Janne Kvammen, Klinisk Ernæringsfysiolog

Hei Vesiro

BMI = kroppsmasseindeks (body mass indeks) = kg/m2. Dette er et svært mye brukt mål for å betegne kroppsvekt i forhold til helse og risiko for å utvikle sykdom. I følge Verdens helseorganisasjon (WHO) bør kroppsmasseindeksen være mellom 20 og 25. En indeks under dette er definert som undervekt, BMI mellom 25 og 30 som overvekt og BMI over 30 som fedme. Du kan selv beregne din BMI vha denne formelen:

BMI = vekt(kg) / høyde(m) x høyde (m).

Eksempel er en kvinne som veier 65 kilo og er 1,67 meter høy:

BMI = 65 / (1,67 x 1,67) = 23 kg/m2

Dette er innenfor det området som er relatert til best helse, i normalområdet for BMI.

Det skal samtidig nevnes at disse tallene kan gi et litt feil bilde på overvekt da muskuløse personer vil ha en høyere BMI pga av at muskler veier mer enn fett. De kan således bli klassifiserte som overvektige uten å være det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest (Anonymous)

Hm....ifølge BMI var også Arnold Schwarzenegger (skrives det sånn?) kjempefeit!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm....ifølge BMI var også Arnold Schwarzenegger (skrives det sånn?) kjempefeit!!

*smiler* Godt å høre... Kanskje det er bare muskler jeg har (ler stille for seg selv)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som det står på de fleste BMI-kalkulatorer, så gjelder IKKE disse resultatene for de som er særlig godt trent/meget muskuløse, siden muskler veier mer enn fett. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest bøtta

Alle overvektige behøver nødvendigvis ikke være fete, selv om vektindeksen tyder på det. En kroppsbygger, for eksempel, som har en tung muskelmasse, vil få en høy vektindeks selv om han ikke har mye fett på kroppen. I slike tilfeller er det naturlig å bruke måling av fettprosent i stedet. For vanlige mennesker, det vil si ikke idrettsutøvere, kan vektindeksen fungere som en rettesnor. BMI-testen gjelder for både menn og kvinner, uavhengig av alder og kroppsbygning. Derfor er slingringsmonnet på "normalverdiene" såpass stort

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...