Gå til innhold

vil vite mer om spiseforstyrrelser

Anbefalte innlegg

Gjest en nysjerrigper
Skrevet

Hei .

Jeg er ei jente som vl vite litt mer om spiseforstyrrelser....

har de grunnene :

-Jeg har prosjekt på skolen der jeg har valgt om det og

alle som vet noe om det (og/ eller har vert igjenomm det ) kan føle seg velkommen til å skrive absolutt hva de vil .. .

Tusen takk til dere som vil hjelpe !!!!!!!!

Skrevet

Sjekk IKS sine sider. Der er det masse flott informasjon.

www.iks.no

Gjest engelen
Skrevet

Hei hei..

Skjønner godt at du er nysgjerrig, for spiseforstyrrelse er veldig omtalt i dagens samfunn...

Som oftest ligger det noe mer i bakgrunnen for en spiseforstyrrlse, det kan være ett symptom på at noe annet er galt, eller det kan være opplevelser før som utvikler det. ett godt eksempel på slike er overgerp, incest, voldtekt, mobbing osv.. Dette fordi kroppen blir mishandlet, og man begynner å straffe seg selv om tror en ikke er god nok for den en er..

Det finnes mange forskjellige typer sf, men de mest omtalte er: Bulimia, anorexia og tvangsspisingen.. Spiseforstyrrelse er faktisk den 3 mest dødelige sykdommen. Ved å gå inn på sidene www.iks.no tror det er det gruppen heter.. Rett meg om jeg sier noe feil.

Ved en spiseforstyrrelse ser vedkommende seg ikke som den han/hun er.. De føler seg overvektig-ser feil speilbilde.. og har nødvendighet for å kontrollere noe.. dette for å skyve unna de vonde følelsene.

De aller fleste med en spiseforstyrelse er normalvektige, det er derfor vanskelig for andre å skjønne at vekommende har ett problem. Det er oftest de som er tynnest som blir tatt mest på alvor... Overvektige mennesker som faktisk er overvektige og kanskje har en sf er også vanskeligå oppdage.

I prosent tall er det flere som har bulimi og tvangsspising enn anoreksi.

Håper svaret mitt er til hjelp, og at andre kan hjelpe til og rette på meg om noe er feil.. jeg har en spiseforstyrrelse selv, mer rettet mot anoreksi.

Vennlig hilsen

Skrevet

Hei

Jeg er en jente på 18 som har en spiseforstyrrelse (heretter bare kalt SF). Har hatt problemer med anoreksia i 2 1/2 år nå.

Å ha en SF blir etter hvert som et fengsel. For meg var det sånn at når jeg først var i stand til å innrømme at jeg hadde et problem og ville ut av det, var det fryktelig vanskelig å snu. Det er mange sider av det. En del av meg vil begynne å spise og bli bedre av SF'en, men den andre delen stritter i mot og protesterer.

Anoreksia har mange kjennetegn, bl.a. en veldig frykt for å legge på seg. Mange blir meget opptatt av hvor mye de får i seg av mat og drikke, og slutter å spise eller reduserer næringsinntaket veldig. Kalorimengden blir for mange noe de blir avhengige av å ha kontroll over.

Grunnene til at mennesker får en SF kan være mange, eksempler kan være mobbing for utseende, misbruk (fysisk/psykisk/seksuelt) og mange andre ting.

For en som har SF er det utrolig viktig at mennesker rundt ham/henne støtter og oppmuntrer i kampen for å bli frisk. Det er også viktig personen med SF ikke bare blir sett på som "SF-jenta/SF'gutten", for personen ER ikke spiseforstyrrelsen, men HAR den.

Håper dette var litt til hjelp. Dersom du ønsker det, kan du maile meg på [email protected]

Kan ikke svare deg før etter helgen, men håper dette går bra.

Lykke til med oppgaven din!

Gjest Vil_itj_e_sei
Skrevet

Jeg hadde bulimi før. Det er som scones sier, at man er forelska i maten. Bare langer i seg, gjerne all den deilige maten i hele verden...... Tenker snakker og drømmer om MAT MAT MAT 24 t i døgnet...

Skrevet

Hei

Det skjedde visst noe med det første innlegget, så jeg prøver igjen..

Du kan gå inn på denne siden for nærmere informasjon om sf:

http://www.lommelegen.no/Spiseforstyrrelser/

Her er det informasjon om de forskjellige typene, årsaker, symptomer og hva man kan/bør gjøre hvis noen i nærmiljøet har problemer.

Finn Skårderud har også skrevet en bok som heter "Sterk/Svak" om emnet. Den omhandler de samme tingene, men mer i dybden, og retter seg mot folk med sf, familie/pårørende og behandlere.

Jeg har selv hatt sf i 8-9 år, og synes boken er veldig bra. Det er mye her som jeg kjenner meg igjen i, og boken har hjulpet meg på veien til å bli friskere. Det å forstå at det er en sykdom, og ikke noe man må skamme seg over, hjalp hvertfall meg til å innse at jeg hadde et problem - men at det gikk an å kjempe seg ut av det..

Det kan jo hende at du kan låne boken på et bibliotek? Det er jo også en mulighet for at de har ett eksemplar av den på skolen din? Vet ikke jeg, men det burde de egentlig - med tanke på hvor mange i skolealder som er rammet av en eller annen type sf.

Håper dette kan hjelpe deg videre, i tillegg til den informasjon du alt har fått av andre.

Lykke til!

Klem fra

Laila Sundgot Schneider, Lege
Skrevet

Kjære en nysjerrigper! Du har allerede fått mange svar på innlegget ditt, lykke til med prosjektet!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...