cannie Skrevet 28. februar 2001 Del Skrevet 28. februar 2001 Jeg har akkurat fått vite at jeg har gluten-intoleranse, og i tillegg kan jeg ikke spise gjær, sukker, egg, melkeprod., poteter, sesam, hvete, bygg og rug. Jeg har store problemer med å finne erstatninger for brød! Jeg har søkt på internett uten noen resultater. Jeg hadde blitt glad hvis du kan hjelpe meg med å finne en brødoppskrift ev. andre oppskrifter. På forhånd takk. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tommeline Skrevet 28. februar 2001 Del Skrevet 28. februar 2001 Det finnes glutenfritt mel på butikkene (vanlige matbutikker som Rema,Coop) som du kan bruke for å bake selv. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gemini Skrevet 28. februar 2001 Del Skrevet 28. februar 2001 Jeg er ingen lege, men prøver å gi et tips allikevel! :-) Sjekk på http://www.allergimat.com - kanskje du finner noen gode oppskrifter der? Ellers kan jeg nevne at legen sjelden eller aldri svarer på dette forumet, men kanskje du får svar fra ernæringsfysiologen. For svar fra legen, prøv et av sykdomsforumene (allergi, almennmedisin, evt. alternativ beh.) Lykke til! :-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Borealis Skrevet 1. mars 2001 Del Skrevet 1. mars 2001 På helsekostbutikker vil du nok finne glutenfritt mel, pasta, kjeks, kanskje brød, baguetter, m.m. Enkelte bakerier lager også glutenfrie varer. Lykke til! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Janne Kvammen, Klinisk Ernæringsfysiolog Skrevet 1. mars 2001 Del Skrevet 1. mars 2001 Hei cannie Jeg antar at det er en sykdom som heter cøliaki du har fått påvist når du snakker om gluten intoleranse. Diagnose skal skje ved en tynntarmsundersøkelse. Cøliaki er en sykdom i tynntarmen. Hos personer med cøliaki forårsaker inntak gluten skader av slimhinnen i tarmen. Blant annet blir tarmtottene lave eller forsvinner helt. Gluten er et stoff (protein) som finnes i kornslagene hvete, rug, bygg og havre, og i matvarer hvor disse inngår som ingredienser. Dette stoffet er med på å gi disse meltypene gode heve-egenskaper. Behandling av cøliaki er et glutenfritt kosthold. Det betyr at man utelukker alle matvarer som er kilder til gluten. Ved å følge et glutenfritt kosthold vil man oppnå at tarmen fungere som normalt, og en cøliaker har da like godt opptak av næringsstoffer som andre. Mat som inneholder ovenfor nevnte korntyper er mye brukt i det norske kostholdet. Enhver som får diagnosen cøliaki bør få grundig kostveiledning av klinisk ernæringsfysiolog så raskt som mulig etter at diagnosen er stilt. Det er helt nødvendig å lære seg hvordan varedeklarasjoner (ingredienslister) skal tolkes. Det er mange ulike betegnelser som indikerer at gluten finnes i et produkt. Minst like viktig er det at man samtidig finner alternative matvarer som er glutenfrie. Det er viktig at du først og fremst følger en helt glutenfri diett til du blir symptomfri. Deretter kan du etter all sannsynlighet introdusere en og en av de matvarene du nå har utelukket (blant annet melk). Avvent gjerne 1 uke mellom hver ny matvare du tester ut. Det er viktig at du forsøker dette slik at du ikke utelukker noen matvarer unødig fra kosten din (så sant det ikke er andre typer allergiske reaksjoner du har). Det er nemlig sannsynlig at de reaksjonene du har merket ved inntak av f.eks melk er relatert til den nå diagnostiserte gluten intoleransen. Dersom du er over 18 år kan du også prøve ut en spesialprodusert havre når du er blitt helt symptomfri på vanlig glutenfri diett. Diskuter dette med legen din. Mhp brødvalg kan dette være litt vanskelig når du utelukker gjær, sukker, egg, melkeprod., poteter, sesam, hvete, bygg, rug og havre. Forsøk Toro glutenfritt mel uten melk og egg. Det er også mulig å bake brød basert på bokhvete, hirse, rismel mm.. Det kan være en god ide (i tillegg til å få personlig kostveiledning) at du kontakter Cøliakiforeningen for å få informasjon om glutenfritt kosthold. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Luiza Skrevet 2. mars 2001 Del Skrevet 2. mars 2001 Hei, jeg tror kanskje at til å begynne med, burde du få tak i en ernæringsfysiologen for å sette en kostlista til deg. I starten kanskje burde du glemme brød... jeg mener, det fleste melblandinger har mye rart i (hvetestivelse, dextrose som er sukker feks) og når man skal begynne å være helt glutenfritt for å helbrede tarmen, det er viktig å bli kvitt av alt som du bli syk av. Alle sier at det går bra med amaranth, quinoa, sago, tapioca, til og med bokhvete, hirse, soya og mais... men det finnes MANGE alvorlig cøliaker at har det så dårlig at få reaksjoner av disse mel enda om de er glutenfritt. Det eneste som er trygg er RIS. ikke naturris, men hvit ris, riskake, rismelk hjemmelaget, risnudler, rispapir. Til og med ferdig rismelk (Rice Dream feks) kan gi reaksjon fordi det inneholde små mengde av byggprotein. Spis rent magert kjøtt, fisk, kylling, kokt grønnsaker. Holde vekk fra frukt (mye sukker) og rå grønnsaker, fordi det kreves mye av fordøyelse og egg er vanskelig for en cøliaker å fordøye fett og protein bestandel i begynnelse. Men etter at du har blitt friskere, kan du prøve forsiktig med egg og salat feks... unngå melkprodukter, det tar tiden for du bli i tilstand til å fordøye det, og mange cøliaker aldri bli frisk nok for å førdoye melksukker. Dessuten tar det ca en måned for melk gå ute av kroppsystemet... Hvis du tåler ikke poteter, du kommer sikkert til å ha problemer med andre rotgrønsaker, stivelse som feks, yam, tapioka, rødbeter (sukker alikevel). Dessuten må du lese alt nøye, eddik kan være fremstilte fra korn... vodka også... du må lese alt nøye, lage din egen mat, unngå alle disse "glutenfrie matvarer" de er ikke trygge nok egentlig. Ihvertfall ikke i begynnelse. Jeg venter for å få cøliaki diagnosis, og har det akkurat som deg! I tilleg til de matvarer du nevnet (sukker, egg, melkeprod., poteter, sesam, hvete, bygg og rug) kan jeg ikke spiser hvilken som helst nøtterslags, belgfrukt (soya, linser, bønner, peanøtter) mais, soyaolje, nøtterolje. Pluss ikke de "så kalt" trygge matvarer for cøliaker, jeg tåler ikke amaranth, quinoa, spesielhavre, bokhvete... Pluss alle de små ting som kommer fra disse matvarer som feks, lecitin, myse, stivelse, kasein, dekstrose, må vi unngå fordi det er ren gift for en cøliaki. Ja, du trenger bare 1/48 del av en brødskive for å skade tarmslimhinner. Kan du tenker jeg som spiste 100g ren gluten (vegankjøtt "seitan) minst 2 gang i uker? Glem brød for nå. Prøv med riskaker. pass på for å ikke kjøpe dem som har sesam (gul pakke på finsk) Bruk hjemelaget pålegg... ferdig pakket har mye rart inne (glukose, soyaprotein, vegetabilskprotein, stivelse, melk) du aner ikke hva de bruker i leverpostei, salami, pølse osv...til og med roastbiff. Til og med grillet eller marinert kylling må du passe på, de bruker krydder med sukker og mel for å pensle. Soyasaus har hvete. Kan gjør en cøliaker sykere enn noensinne. Vitaminer, tableter har maisstivelse, potetstivelse, sukker, glukos, hvetestivelse, gjær, laktose, så mye rart at det gjør vondt Håper at du bli bedre snart. Jeg kan ikke bli glutenfritt ennå, fordi skal ta gastroskopi snart... uff da dette ble langt!!! http://www.ncf.no/ncf/ http://www.celiac.com http://www.fastlane.net/homepages/thodge/archive.shtml newsgroups: alt.support.celiac hilsen, 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Luiza Skrevet 2. mars 2001 Del Skrevet 2. mars 2001 også sjekk følgende link: http://home.online.no/~candida/pages/handle.html oversikte over mel og forskellige produkter. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Medlem i NCF Skrevet 8. mars 2001 Del Skrevet 8. mars 2001 ...med Norsk Cøliaki Forening! Blir du medlem her, får du tilbud om bakekurs, medlemsblad 4 ganger i året, invitasjoner til forelesninger og kurs, invitasjoner til sammenkomster og turer, egen støttekontakt og massevis av gode tips! http://www.ncf.no Eller ring; 22799170 Det ordner seg!! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.