Gå til innhold

hapå

smurf78

Anbefalte innlegg

Hei!

Er det usunt å spise hapå (sjokoladepålegg med melk) på skiva hver dag? Prøver å slanke meg litt og trener hver eneste dag. Er bare det at jeg trenger en liten dose med noe søtt hver dag, og begynner å bli lei av makrell i tomat (er vegetarianer), så jeg har begynt å spise hapå istedet. Eller er dette veeeeldig usunt??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg liker ikke å kalle en ting usunn bare basert på kalori-innholdet. For å si det diplomatisk, hapå inneholder masse næring og energi og er dermed bra for unger som vokser og slikt, mens for slankere er det ikke bra å spise verken hapå eller andre lignende sjokolade/nøtte-pålegg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg gikk på Grete Rhode-kurs, hadde jeg det som deg. Så hver kveld når vi skulel spise vår "daglige flis", - klibrød...så smurte jeg på litt smøreost - light og en ts med light-syltetøy oppå. Dette måtte jeg så ta som dessert/kosemerker.

Tenk, jeg var helt avhengig av den skiva der til slutt...:-)

Det var det eneste jeg unte meg i hverdagen, - på lørdag hadde jeg så samlet opp nok kosemerker til at jeg kunne spise TO hele KvikkLunsj-plater. Tror du unga fikk smake? næhæi! :-)

På 8 uker gikk jeg ned 9 kilo.......men det var da det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HaPå er kjempegodt og sikkert ditto usunt, jeg foretrekker den uten sjokolade. Men problemet er at jeg kan spise opp hele glasset på et par skiver eller som kos.... På VKA-slankekurs har vi lov å spise prim. Synnøve Finden karamellprim har mindre kalorier/fett enn Tine lettprim. Så prim er det eneste søte jeg unner meg når jeg skal gå ned i vekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HaPå er kjempegodt og sikkert ditto usunt, jeg foretrekker den uten sjokolade. Men problemet er at jeg kan spise opp hele glasset på et par skiver eller som kos.... På VKA-slankekurs har vi lov å spise prim. Synnøve Finden karamellprim har mindre kalorier/fett enn Tine lettprim. Så prim er det eneste søte jeg unner meg når jeg skal gå ned i vekt.

Tror vi har fått det med oss nå! *ler*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tror vi har fått det med oss nå! *ler*

Fikk hver gang en melding om at jeg ikke fikk forbindelse, så jeg trodde ikke innlegget var sendt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker ikke å kalle en ting usunn bare basert på kalori-innholdet. For å si det diplomatisk, hapå inneholder masse næring og energi og er dermed bra for unger som vokser og slikt, mens for slankere er det ikke bra å spise verken hapå eller andre lignende sjokolade/nøtte-pålegg.

joda vil ikke tro det er kjempesunt akkurat, men det er jo ikke et rent sjokoladepålegg da. Faktisk har det bare 350 kcal per 100gram. Vanlig sjokoladepålegg har 550kcaø pr 100 gram.

Og man spiser ikke akkurat 100 gram på skiva. Kan ikke skjønne at det skal være så farlig å spise et par skiver med dette hvis man skal ned i vekt. Såååå stor rolle kan det da ikke spille??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest bøtta

joda vil ikke tro det er kjempesunt akkurat, men det er jo ikke et rent sjokoladepålegg da. Faktisk har det bare 350 kcal per 100gram. Vanlig sjokoladepålegg har 550kcaø pr 100 gram.

Og man spiser ikke akkurat 100 gram på skiva. Kan ikke skjønne at det skal være så farlig å spise et par skiver med dette hvis man skal ned i vekt. Såååå stor rolle kan det da ikke spille??

Grete Roede opererer med påleggrasjoner på 60 kcal (til to skiver brød). 17 gram HAPÅ gir 60 kcal, så det burde være greit om du bruker det av og til i små mengder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er vitsen med å spørre andre om råd hvis du allerede har bestemt deg? Ville du bare få bekreftet at du hadde rett, også ble du indignert når det viste seg å være feil?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Luiza

Hvordan kan du være vegetarianer og spiser makrell i tomat???

hapå er veldig usunt og kaloririkt, hvis du ha sukkerbehov, spis halv banan som pållegg eller sukkerfri syltetøy.

Eller lett mysost...

hilsen,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

550 kcal pr 100 g er ganske mye da! Dersom du tar 60 g på en skive, blir det 330 kcal - noe som er omtrent like mye som en middagsporsjon for slankere... (Grete Roede opererer i alle fall ofte med ca 350 kcal i en middagsporsjon.)

Uansett - det viktigste om du vil slanke deg, er å spise mindre og magrere enn du har gjort hittil (som du jo har lagt på deg av), og helst mosjonere litt mer...

Anbefaler forresten et Libra-kurs (evt. Grete Roede)! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Janne Kvammen, Klinisk Ernæringsfysiolog

Hei smurf78

Dersom du tar et tynt lag HaPå på brødskivene er dette helt ok. Det sunneste er å variere mellom ulike typer pålegg, ikke nødvendigvis hver dag men gjerne det også. Du kan f.eks spise cottage cheese med litt syltetøy/epleskiver og kanel, hvitost, brunost, prim, smøreoster med krydder eller naturell, bananskiver og fiskepålegg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvordan kan du være vegetarianer og spiser makrell i tomat???

hapå er veldig usunt og kaloririkt, hvis du ha sukkerbehov, spis halv banan som pållegg eller sukkerfri syltetøy.

Eller lett mysost...

hilsen,

har du aldri hørt om vegetarianer som ikke spiser kjøtt men som spiser fisk?? De aller fleste vegetarianere jeg kjenner spiser fisk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Luiza

har du aldri hørt om vegetarianer som ikke spiser kjøtt men som spiser fisk?? De aller fleste vegetarianere jeg kjenner spiser fisk

jeg var vegan i 5 år ca. og jeg vet at det finnes flere kategorier av vegetarianere. Noen kutter ut kjøtt og fisk, men beholder egg, melk og melkeprodukter i kosten. De kalles ovo-lacto-vegetarianere. De som også slutter å spise egg, kalles lacto-vegetarianere. Vegan spiser ikke noe fra dyreriket.

Men å spise fisk, det er noe annet... det er jukset vegetarianismen, i min mening. Fisk er dyr også, det er kjøtt..

les dette:

http://www.nutrition.cornell.edu/foodguide/types.html

Til Melanie eller Janne Kvammen, går det an å spise fisk og mener at man er vegetarianer????

bare lurer på, jeg trodde at jeg hadde sluttet med å være vegetarianer, nå at jeg spiser fisk...

hilsen,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Luiza

jeg var vegan i 5 år ca. og jeg vet at det finnes flere kategorier av vegetarianere. Noen kutter ut kjøtt og fisk, men beholder egg, melk og melkeprodukter i kosten. De kalles ovo-lacto-vegetarianere. De som også slutter å spise egg, kalles lacto-vegetarianere. Vegan spiser ikke noe fra dyreriket.

Men å spise fisk, det er noe annet... det er jukset vegetarianismen, i min mening. Fisk er dyr også, det er kjøtt..

les dette:

Til Melanie eller Janne Kvammen, går det an å spise fisk og mener at man er vegetarianer????

bare lurer på, jeg trodde at jeg hadde sluttet med å være vegetarianer, nå at jeg spiser fisk...

hilsen,

"The "Try Our Seafood Platter"

Myth:

Vegetarians eat chicken and fish.

Reality:

They don't. (And by the way, who came up with the oxymoronic terms "pesco-" and "pollo-vegetarian"?) For many people who are working to become vegetarians, chicken and fish may be TRANSITIONAL foods, but they are not vegetarian foods. Before you charge us with being holier-than-thou, understand that this is basically a matter of definition. A sticky situation will be avoided if everyone understands that the word "vegetarian" means someone who eats NO meat, fish or chicken."

PESCO vegetarianer?? Jukse vegetarianer, spør meg! Fisk er kjøtt!!!

http://www.vegetariantimes.com/facts.shtml

Lenke til kommentar
Del på andre sider

les dette:

hilsen,

greit kanskje jeg formulerte meg litt feil...vil kanskje ikke si jeg er vegetarianer, men det var det første jeg kom på etter som flere av mine venner kaller seg vegetarianere men spiser fisk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grete Roede opererer med påleggrasjoner på 60 kcal (til to skiver brød). 17 gram HAPÅ gir 60 kcal, så det burde være greit om du bruker det av og til i små mengder.

forresten har jeg ikke tro på grete-roede kurs osv...har mer troen på å spise riktig og trene mer. Kanskje Grete roede kurs er tingen for folk som er svært overvektige og ikke trener, men iallefall ikke for meg. Tenk deg at i en halv boks med makrell i tomat er det ca. 250 kcal. og det er ganske masse, men det er jo ikke usunt allikevel. påleggsrasjon på 60 kcal til 2 brød er jo INGENTING

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Luiza

forresten har jeg ikke tro på grete-roede kurs osv...har mer troen på å spise riktig og trene mer. Kanskje Grete roede kurs er tingen for folk som er svært overvektige og ikke trener, men iallefall ikke for meg. Tenk deg at i en halv boks med makrell i tomat er det ca. 250 kcal. og det er ganske masse, men det er jo ikke usunt allikevel. påleggsrasjon på 60 kcal til 2 brød er jo INGENTING

Jeg er enig med at sånne kurs hjelper å bli bare anda mer fokusert på mat, og til slutt sprekker!

Rasjon? Er man i konsentrasjonsleiret? Krigstiden?

Det er bra å ha litt kontrol og ovrsikte over det man spiser, men å telle kalorier og veier mat er bare syk!!!

Smurf, jeg syns at du burde jo spiser din makrell i tomat med god samvitighet. Det har gode flerumetted fettsyrer, dessuten er protein. Protein krever mer kroppsenergi for å fordøye og skille ut ikke lik mye insulin som søte pållegg. Lavere GI karbohydrat, protein eller fett i matvarer øker blodsukker langsommere, metter lengre, og utskille mindre insulin, det betyr mindre fettlagring.

Spis som du gjør med mye fisk, tren som du gjør, og hvis du greier ikke å la være å spise å hapå, spis det av og til i små mengder, det gjør ikke vondt. Mat som man unngå, øker sjansen av at man sprekker og overspiser til slutt!

hilsen,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...