Gå til innhold

Når vi var inne på narkomane..

Anbefalte innlegg

• Svar 78
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• laguna1365380434

16

• Velouria

5

• Glimtipper

5

• DarkPink

4

fuji1365380447
Skrevet

Jeg er enig at det er skammelig slik samfunnet vårt behandler de narkomane.

Men når det kommer til meg selv, så er det vanskelig. Når jeg ser skikkelig narkomane som er skikkelig ruset, med knekk i knea og det hele - så blir jeg redd!

Jeg får en sånn barnslig redd-for-fyllikene-i-parken følelse som kanskje er helt irrasjonell, men den er likefult tilstede. Jeg føler meg som når jeg var liten å skulle på koret i Kristiansand sentrum, og måtte gå gjennom parken. Der satt fyllikene og så skumle ut. De gjorde meg aldri noe, men jeg var alltid livredd for dem.

Den samme redselen giper meg nå narkomane tigger, eller når jeg kjører forbi dem nede i Skippergata.

Det er nok helt patetisk av en voksen person å reagere slik, men i mitt tilfelle så er det i hovedsak redsel som får meg til å se en annen vei.

Jeg mener ikke at de har "fortjent" sin situasjon eller noe slikt.

Jeg er bare redd og feig.

Skrevet

Tenk om alle var som deg,laguna.

Har selv en bror som er narkoman og som sliter.

Blir utrolig sint når folk bare kaller dem avskum ol.

Det er ikke alltid selvforskylt iallefall,det er helt sikkert.

"Det vil ikke skje mine barn" tenker de fleste,men selv ungdommer fra de beste familier havner mange ganger på "glattisen".

Grunnen til at min bror begynte tror jeg var fordet han var så utrolig sjenert og fant ut at det å ruse seg hjalp han til å "takle" folk bedre...vet ikke helt men det er det jeg tror iallefall.

Nå er han 37 og har lyst til å reise på avenning,men trekker seg hver gang han har hatt mulighet til å reise.

Synes synd på han,han er jo "snillingen sjøl",men vet ikke helt hva man kan gjøre når han ikke selv vil.

Sånn kan livet være....

ShitDiddelyDo
Skrevet

Et urolig bra innlegg, laguna. Og jeg er så enig så enig.

Skrevet

Narkomani er faktisk en sykdom!! Selv om den kanskje er selvforskyldt i utgangspunktet, så utvikler det seg til en sykdom..

Flott innlegg laguna! Godt å høre at noen bryr seg! :-)

De fleste narkomaner er faktisk ikke noe annet en snille, for de har som regel mer enn nok med sine egne problememr om de ikke skulle begynne å angripe uskyldige forbipasserende på gata! De narkomane som KAN være farlige, er jo de som er rusa, men det er jo ikke de som står og tigger, det gjør de ofte når de kjenner på kroppen at de skulle hatt en ny dose... Har selv personlig erfaring med en narkoman svoger, og han er jeg redd for når han er rusa på amfetamin, men han er verdens koseligste gutt når han ikke har tatt noe!

Skrevet

Det er jo i såfall helt utrolig!:-o Vil folk virkelig at det er sånn det skal være?

Men jeg tror du i det minste slapp kommentarer om å ta deg sammen og at du fortjente alt du fikk og sjøforskyldt o.l da..;-) Det får en i det minste håpe og tro.

Hvordan gikk det da? Kom du deg av deg selv?

Jeg har heldigvis aldri sett noe slikt, når "vanlige" folk blir syke/slått ned/kommer i trøbbel er det mitt intrykk at folk iler til og hjelper, og at det stort sett er de narkomane som fortjener alt de får.

Jeg ble forsøkt ranet av en narkoman for noen år siden. Ikke en kjeft prøvde å komme meg til unnsetning!

Og dessverre så har jeg blitt redd for å være vennlig mot narkomane etter den episoden... Det var nettopp fordi jeg var vennlig og spanderte litt oppmerksomhet på denne narkomane jenta at jeg havnet i den situasjonen som jeg gjorde... Stygt å si det, altså, men nå er jeg ikke så ofte i Oslo heller, så en slik enkelt-episode har fått altfor stor innvirkning på hvordan jeg går fram når jeg møter narkomane en sjelden gang. Og det enda jeg selvsagt er helt enig med deg også... bare en smule ambivalent etter det jeg opplevde...

Skrevet

Veldig bra innlegg. Hvis man skal dømme etter responsen her er dolerne varmere og bedre mennesker enn folk flest. Det tror jeg ikke noe på, dessverre. Jeg tror det er stor forskjell på teori og praksis. Folk liker deg og sier det de tror du vil høre. Jeg tror de aller fleste her ville latt som de ikke så ham, himlet litt, eller i beste fall uffet seg litt og tenkt "stakkar" før de gikk videre. Jeg er sikkert fryktelig kynisk. Sorry.

Skrevet

Veldig bra innlegg. Hvis man skal dømme etter responsen her er dolerne varmere og bedre mennesker enn folk flest. Det tror jeg ikke noe på, dessverre. Jeg tror det er stor forskjell på teori og praksis. Folk liker deg og sier det de tror du vil høre. Jeg tror de aller fleste her ville latt som de ikke så ham, himlet litt, eller i beste fall uffet seg litt og tenkt "stakkar" før de gikk videre. Jeg er sikkert fryktelig kynisk. Sorry.

Nå er det jo en del som roser henne, nettopp for det hun gjorde, og innrømmer at de selv kanskje ikke hadde turt det samme...

Jeg tror virkelig ikke at de fleste her er så trasige at de slikker folk oppetter ryggen.

Skrevet

De jeg kjenner av narkomane, er kvinner. Møter du de med respekt, så er de som mennesker flest. Noen er til å stole på og andre ikke. De går ikke bevisst inn for å lure deg, men det er higen etter rusen som gjør det.

Der jeg jobber skjer det aldri bråk og vi møter dem med likeverd og respekt og fordømmer aldri.

De har mange og vonde historier bak seg om mishandling og mange er misbrukte som barn.

Det var en som sa noe om at de har et valg, noen har det kanskje, men ikke alle, og vi vet heller ikke vilke valg de har. Bruk av stoff kan også være et rop om hjelp, "nå ser dere vel at jeg har problemer, hjelp meg".

Hjelper du dem eller gjør noe for dem er de kjempetakknemmlig.

Det er veldig viktig for dem å bli sett som den personen de bak rusen.

Mange ønsker å bli rusfrie og klarer det for en stund, men det er så stor mangel på etterværn at mange faller fra.

Gjest Shira12
Skrevet

Jeg innrømmet at jeg ikke hadde turt.

Jeg gjør meg ikke bedre enn hva jeg er, jeg hadde rett og slett ikke turt!

Jeg kan gjerne gi en slant til en tigger, men da må h*n ikke komme mot meg, jeg blir rett og slett redd.

Sitter h*n bare der, hiver jeg ofte oppi en slant.

Tror dette henger tilbake fra jeg var liten og en alkoholisert uteligger kom helt oppi meg, jeg skvatt så fælt at jeg snublet.

Var ikke ett moro syn for en liten jente.

Skrevet

De jeg kjenner av narkomane, er kvinner. Møter du de med respekt, så er de som mennesker flest. Noen er til å stole på og andre ikke. De går ikke bevisst inn for å lure deg, men det er higen etter rusen som gjør det.

Der jeg jobber skjer det aldri bråk og vi møter dem med likeverd og respekt og fordømmer aldri.

De har mange og vonde historier bak seg om mishandling og mange er misbrukte som barn.

Det var en som sa noe om at de har et valg, noen har det kanskje, men ikke alle, og vi vet heller ikke vilke valg de har. Bruk av stoff kan også være et rop om hjelp, "nå ser dere vel at jeg har problemer, hjelp meg".

Hjelper du dem eller gjør noe for dem er de kjempetakknemmlig.

Det er veldig viktig for dem å bli sett som den personen de bak rusen.

Mange ønsker å bli rusfrie og klarer det for en stund, men det er så stor mangel på etterværn at mange faller fra.

Enig med deg, etterværnet svikter og så går det utover familien som da må ta hele støyten... Sitter mange med narkomane i nær familie som er helt utslitt og utbrent fordi samfunnet svikter! Desverre er også veldig mange narkomane flinke til å "bruke opp" pårørende som har vanskelig for å si nei fordi de veldig gjerne vil hjelpe! Det burde vært samme mulighet for tvangsinnlegging for rusavvenning som man bruker tvang i psykiatrien, for det er veldig få rusmisbrukere som innerst inne virkelig vil fortsette med rusen, men de gir ofte opp ved motgang.... og det møter de ofte!

Skrevet

Enig med deg, etterværnet svikter og så går det utover familien som da må ta hele støyten... Sitter mange med narkomane i nær familie som er helt utslitt og utbrent fordi samfunnet svikter! Desverre er også veldig mange narkomane flinke til å "bruke opp" pårørende som har vanskelig for å si nei fordi de veldig gjerne vil hjelpe! Det burde vært samme mulighet for tvangsinnlegging for rusavvenning som man bruker tvang i psykiatrien, for det er veldig få rusmisbrukere som innerst inne virkelig vil fortsette med rusen, men de gir ofte opp ved motgang.... og det møter de ofte!

Selvsagt er det samfunnet sin skyld.

Det er det alltid!

Skrevet

Selvsagt er det samfunnet sin skyld.

Det er det alltid!

hvis du virkelig hadde kjent dette på kroppen i 14 år, og virkelig prøvd alt og sett at ingenting nytter, så tror jeg ikke du hadde svart det du gjorde. Det er klart det krever en innsats fra rusmisbrukeren selv, men når man får avslag på avslag på søknader om institusjonsplasser for avrusning fordi ditt og datt så skjønner jeg at man gir opp!! Hadde ikke du gitt opp hvis du hadde opplevd dette??

Skrevet

Hadde jeg hatt hatt, ville jeg tatt den av nå! ;o)

Gjest Alt godt !
Skrevet

*Kremt* Utenom tema, men innlegget ditt ble veldig slitsomt med så mange skrivefeil.

Det er smart å forhåndsvise og korrigere før innlegget sendes(prater av erfaring)!

Selvfølgelig er budskapet det vikrigste, men presentasjonen baner veien for budskapet.

Nå risikerer jeg å få pepper tenker jeg :/

Skrevet

Jeg tror at en del av problemet ligger i at folk er redde. I sommer gikk jeg og jentene mine nedover Karl Johan, på vei hjemover. Midtveis i gata ser vi det står en samling mennesker og ser i samme retning. I trygg avstand, selvsagt. Jeg blir nysgjerrig, og går mot dem. Da ser jeg en person som lå med hodet og overkroppen ned i en søplekasse. Det var en sånn type du må klatre opp på. Den stakkars kroppen rørte seg ikke, men ingen gjorde antydning til å ville gjøre noe.

Jeg gikk sprenstreks frem og klappet ham på ryggen og spurte hvordan det gikk.

- Snøft, grynt, stønn, hørte jeg bare.

- Jeg skulle bare lete etter noe hyssing, men så sovnet jeg visst.

Hehe, han sovnet med hodet nede i søplekassa.

Nå var jo dette ganske komisk, og han lo av det selv, men saken er at mannen kunne vært dau uten at folk hadde løftet en finger. Etter at jeg hadde fått ham opp, ja DA stimlet folk seg sammen og spurte hvordan det gikk.

En flott ting du gjorde der, laguna :)

Skrevet

*applaureder*

Om alle hadde vært som deg laguna:)

Jeg er så enig med deg:)

Skrevet

Ja, nå synes jeg du er fryktelig kynisk. Mange sier, som sant er, at de ikke hadde tort. Andre bare roser laguna for hennes handlinger, uten å si hva de ville ha gjort.

Og kanskje blir man litt mer bevisst på sine medmenneskers problemer ved å henge her på DOL? ;)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...