Gjest Slikkmunn Skrevet 2. mars 2001 Del Skrevet 2. mars 2001 Hei! Jeg har et problem som for meg er veldig stort. Jeg er helt avhengig av godteri. Jeg veier ca 8 kg for mye (ut fra grete roede vekttabell). Jeg har greid meg bra på 1 kurs, men så kommer søthungeren til de grader når jeg er ferdig med kurset. Jeg har rett og slett ikke selvdisiplin nok til å klare å slanke meg uten å gå på kurs. Men jeg kan jo ikke gå på kurs til evig tid. Jeg forakter kroppen min. Skulle så gjerne gått i "tøffere" klær, men da ser jeg ut som en overstappet pølse. (litt overdrevet, men det ER vanskelig å finne klær!!) Føler meg uvel når samboeren min ser på meg i bare underbuksa. (Har sagt det til han). Men er man stor og ser det med fornuftige øyne, så klarer man ikke å tenke annerledes, mer positivt. Jeg vil gjerne gå ned i vekt og bli der. Er det noe man kan ta for å "slukke" søthungeren? Det er nemlig godterier som ødelegger for meg. Uten det kan jeg kanskje greie å holde meg nede i vekt. Har hørt at krom skal hjelpe, stemmer dette? Håper inderlig på seriøst svar. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
blessa Skrevet 2. mars 2001 Del Skrevet 2. mars 2001 Du kan iallafall prøve krom.Jeg har veldig god erfaring med det! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Lion Skrevet 2. mars 2001 Del Skrevet 2. mars 2001 Du kan iallafall prøve krom.Jeg har veldig god erfaring med det! Selges krom i vanlig dagligvare eller må man på helsekosten/apotek? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest moroklump Skrevet 2. mars 2001 Del Skrevet 2. mars 2001 Selges krom i vanlig dagligvare eller må man på helsekosten/apotek? Du får kjøpt div. merker med krom overalt, også hos noen av de største dagligvarekjedene. Men det finnes forskjellige merker og de varierer ganske mye i pris, så det beste er å gå et sted hvor de har flere alternativer slik at du kan sammenligne. De fleste merkene har identisk innhold, ikke la deg lure av fancy bokser og navn, krom er krom. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gemini Skrevet 3. mars 2001 Del Skrevet 3. mars 2001 Selv om du ikke lenger går på kurs, fortsett å spise 4-5 måltider (inkl. mellommåltider) med 3-4 timers mellomrom - bare større mengde eller andre matvarer. Spiser du grovbrød flere ganger om dagen, hjelper det mot det verste søtsuget, det er i alle fall min erfaring. :-) Jeg har ikke prøvd krom, men mange anbefaler det, og det kan vel ikke skade annet enn lommeboka å prøve... :-) Ellers - et lite tips: Har du prøvd Rispinos fra Uncle Ben's? Synes de er ålreit å tygge på om godtesuget dukker opp - er jo god smak - og lite kalorier i dem. :-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest may Skrevet 3. mars 2001 Del Skrevet 3. mars 2001 Du får kjøpt div. merker med krom overalt, også hos noen av de største dagligvarekjedene. Men det finnes forskjellige merker og de varierer ganske mye i pris, så det beste er å gå et sted hvor de har flere alternativer slik at du kan sammenligne. De fleste merkene har identisk innhold, ikke la deg lure av fancy bokser og navn, krom er krom. Krom hjelper!!!! Løp til helsekostbutikken å kjøp!! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Janne Kvammen, Klinisk Ernæringsfysiolog Skrevet 4. mars 2001 Del Skrevet 4. mars 2001 Hei Slikkmunn Den største utfordringen ved vektnedgang er ofte å holde den nye vekten. Det er viktig å ikke slutte med de sunne vanene fordi man ”endelig” har nådd målet. Du er faktisk bare halvveis dit. Varige endringer er avgjørende for å lykkes. En lavere vekt betyr at du må spise mindre kalorier, men ikke nødvendigvis mindre mat for å holde den nye vekten. Forsøk å spise deg mett (mat med lite fett og sukker) til måltidene da dette kan redusere søthungeren. Gi deg lov til å spise noe søtt etter maten (f.eks 1-2 Bamsemums) slik at du blir ferdig med det søte uten at mengdene blir for store. Dermed unngår du lettere dårlig samvittighet, søthunger og vektøkning. Forsøk gjerne kromtilskudd da mange har gode erfaringer med dette. Det er viktig at du får støtte av samboeren din i kostomleggingen som er nødvendig for å lykkes. Det er også enklere å lykkes dersom du inkluderer en form for fysisk aktivitet (gå tur, svømme, sykle etc) i hverdagene. Er det noen du kan få med på dette slik at det blir enklere å gjennomføre? Lykke til. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
aiuta Skrevet 5. mars 2001 Del Skrevet 5. mars 2001 Hey du! Jeg vet hvordan det er å være snopesjuk! Når du er skikkelig sugen på no godt, klarer man ikke motstå fristelsen... Neste gang du er i butikken bør du kjøpe diabetiker snop. Der er det lite kalorier/sukker å hente. Det fins drops, sjokolade og andre ting. Jeg vet ikke om dette er noe godt råd, men det kan jo prøves... Lykke til! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gemini Skrevet 5. mars 2001 Del Skrevet 5. mars 2001 Hey du! Jeg vet hvordan det er å være snopesjuk! Når du er skikkelig sugen på no godt, klarer man ikke motstå fristelsen... Neste gang du er i butikken bør du kjøpe diabetiker snop. Der er det lite kalorier/sukker å hente. Det fins drops, sjokolade og andre ting. Jeg vet ikke om dette er noe godt råd, men det kan jo prøves... Lykke til! Det er ikke bra å få i seg for mye kunstige søtstoffer heller, det er en rekke mindre heldige sider ved dem. Selv om det selvsagt er bedre å spise f.x. Dietorelle enn vanlige drops hva kalorier angår! :-) Fra egen erfaring kan jeg anbefale å spise lite og ofte (4-5 måltider pr dag med 3-4 timers mellomrom) - grovbrød og frukt og en moderat porsjon middag med masse grønnsaker (1/3 av tallerkenen eller mer). Spiser man lite, men ofte, holder man forbrenninga igang, og samtidig unngår man å bli skrubbsulten mellom hvert måltid (det er gjerne da søtsuget dukker opp). Drikk også masse vann - minimum 1,5 liter pr dag, gjerne inntil 3 liter. Det renser kroppen, metter og har en rekke andre positive effekter. Ta også fiber-tilskudd i form av fiberrike knekkebrød eller fibertabletter før måltidene, det metter, og holder samtidig magen "i gang" :-) Husk å drikke mye vann når du tar fiber! Som snop kan jeg anbefale Uncle Ben's Rispinos! Små riskaker med et megatynt lag av sjokolade, karamell eller eple/kanel. Kjempegode, synes jeg! (11 kcal i hver, så ikke spis ubegrensa...). 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.